| Knelere Her kan du snakke med andre om knelere. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2006
|
Sitter her hjemme å ergrer meg grønn over at jeg ikke klarer å klasifisere mine Sphoderomantiser.
Er det noen som vet om en bra side for å navigere seg gjennom alle artene, eller har andre ideer om hvordan det kan gjøres? Er det noen sikkre kjennetegn som skiller de vanligste i hobbyen? Den ene er fra Imazo, er det sansynlig at det er en Viridis? (Samme gjelder Hierodula sp, men er Sphodromantisen jeg lurer mest på for tiden.) På forhånd takk til alle som har noen fornuftige kunnskaper på lur.
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Det er omtrent komplett umulig å artsbestemme Sphodromantis - spesielt om det er de artene som kom fra Imazo. Hadde selv av disse og prøvde med å sende bilder til en av Europas ledende knelereksperter, Christian Schwarz - han kunne ikke artbestemme den utifra bilder. Spesielt ikke uten vite nøyaktig hvor de var samlet (Imazo har viltfangede eksemplarer) Han trengte en hann og hunn av dyrene -dvs fysiske specimens for å se på kjønnsdeler med mer. Jeg fikk bare sendt en avdød hann, men selv det var ikke nok
![]() Så jeg foreslår at du slår det til ro med at det er en Sphodromantis sp.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2006
|
Skjønner, så da er det ikke bare jeg som sliter med å se forskjell med andre ord. Tusen takk for svar, velger da å godta å måtte leve i uvistheten.
|
![]() |
| Emner |
| artsbestemmelse, hierodula, sphodromantis |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Ny artsbestemmelse? | Renor | Taranteller | 9 | 12-03-2008 22:03 |
| Mine knelere 4 - Hierodula membranacea | Kakon | Knelere | 2 | 01-01-2008 17:27 |
| Sphodromantis sp | Thor Håkonsen | Knelere | 26 | 23-12-2007 17:41 |
| Hierodula Membranacea sår? | john | Knelere | 12 | 13-12-2007 22:18 |
| terarie til Hierodula Membranacea | NFredrik | Knelere | 7 | 07-08-2007 21:49 |