"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Insekter > Knelere Blepharopsis Mendica

Knelere Her kan du snakke med andre om knelere.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 07-04-2008, 17:37   #1
Reptilfreak

Chibi sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Mysen
Alder: 22
Meldinger: 814
Talking Blepharopsis Mendica

Ok, jeg har egentlig fått litt dilla, etter et dyr jeg aldri noen gang har sett i virkeligheten>< Jeg er jo ikke fersk med terra dyr, men insekter er det litt verre med. Etter å ha surret rundt noen arter av knelere en stund forelsket jeg med i denne. Blepharopsis Mendica. Utrolig vakker, ikke altfor stor heller. Har fått med meg at den ikke er et jungel insekt men et insekt som lever i tornekratt og tørre områder, har og fått med meg temp og fuktighet. Da har jeg spørsmål til alle de som måtte hatt noen info til meg: Holder et terra på 30x30x30? Skal den ha vannskål? eller hvordan får jeg i den væske? Hva kan den IKKE spise? Har lest at den spiser det meste av flyvende insekter, emn hallo! Det er ganske mye rart av flyvende skapninger da.... og sist men ikke minst, kan ejg som nybegynner i insekt livet holde denne saken? Og he he, er ingen som selger? eller kjenner noen?
Chibi er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-04-2008, 17:48   #2
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Har en av disse selv, en subadult hunn - "som vanlig" så døde hannen før hunnen ble voksen. Fascinerende og ikke minst flotte knelere dette.

Største problemet med disse, som med de aller fleste knelere i slekten Empusidae, er at de skal ha en føde hovedsaklig bestående av flyvende, myke insekter - slik som fluer, sommerfugler og møll. Jeg forer mine kun med fluer. De skal ha forholdsvis høy temperatur, jeg holder mine med ca 35 grader og lav fuktighet (ca 30%)

Så dette er ikke en spesielt lett eller vanlig kneler, det er strengt tatt ikke sikkert du får tak i dem en gang. Om du ikke har hatt knelere før, så ville jeg anbefalt å prøve på diverse andre knelere før arter i Empusidae. Arter jeg da kan anbefale i slektene Popa , Sphodromantis, Hierodula og Tenodera.. Hovedgrunnen er at tilgang til fluer, hele tiden, er vanskelig. Men har du orden på det, så bør det gå greit med de fleste arter.

edit :

30x30x30, er vel i grunn for stort. Anbefaler heller noe i størrelsen 15x15x20 eller deromkring... Nei, de trenger ikke vannskål. Vann får de i seg gjennom fødedyr, samt om en sprayer terra 1-2 ganger i uka (forsiktig)
Svar med sitat
Gammel 07-04-2008, 17:56   #3
Reptilfreak

Chibi sin avatar

Standard

ok... Da prøver vi en annen art. Hvor kjøper du dine fra? Tenkte faktisk litt på afrikansk kneler og. Hvordan er de i forhold til et terra på 30x30x30? blir det for lite? Liker de med en del farge, og disse hadd jo i vertfall farg ;p
Chibi er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-04-2008, 18:04   #4
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Standard

Afriaknsk kneler er jo ett veeeeldig vidt begrep da, finner noen hundre afrikanske arter.. det er enklest om vi holder oss til vitenskaplige navn

30x30x30 er for stort til de aller, aller fleste knelerarter - spesielt før de er voksne.
Det du kan ha i ett slikt er en større gruppe med Phyllocrania paradoxa, men også disse krever fluer (i det minste som hovedføde)

Men en subadult, adult Sphodromantis/Hierodula/Tenodera passer i grunn greit i ett slikt - selv om du også kan holde dem i ett mindre...

Mine er kjøpt i Norge, Danmark, Tyskland, Spania, England, Tyskland og USA
Svar med sitat
Gammel 07-04-2008, 18:11   #5
Reptilfreak

Chibi sin avatar

Standard

Sphodromantis lineola denne likte jeg^^ Har du noen nettsider du bestiller fra eller?
Chibi er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-04-2008, 18:22   #6
Reptilfreak

christin900 sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Bergen
Meldinger: 241
Standard

har salg av sphodromantis sp.hadde vært noe av interesse..?har en kokong som holder på å utvikle seg
blir finfine dyr, hunnen min har lagt to kokonger og har hittil blitt fin og levedyktige individer...

se bilder på profilen min, blirca. 7cm.

ligner veldig på lineola, de fleste ligner på hverandre i dene slekten...kliss lik har eg erfart
Svar med sitat
Gammel 07-04-2008, 18:23   #7
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Standard

prøv bl.a bugzuk.com - Praying Mantis

Husk importtillatelse for å gjøre det enklere hos Posten - denne får du hos DirNat.

Ville og anbefalt og vente enda en liten måned før en bestiller pga temperaturer - pakken kan fort ta litt tid fra utlandet.

Og, prøv å ikke falle for fristelsen for arter du ikke aner hva er, eller er vanskelige
Svar med sitat
Gammel 07-04-2008, 18:29   #8
Reptilfreak

Chibi sin avatar

Standard

jeg er ganske grundig av meg, så er derfor jeg spør om råd først^^ Vil ikke utsette dyret for at jeg er dum.... Så blir nok ikke noen fancy ukjente og vanskelige dyr her i gården!
Chibi er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-04-2008, 18:34   #9
Reptilfreak

Chibi sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av christin900 Vis post
har salg av sphodromantis sp.hadde vært noe av interesse..?har en kokong som holder på å utvikle seg
blir finfine dyr, hunnen min har lagt to kokonger og har hittil blitt fin og levedyktige individer...

se bilder på profilen min, blirca. 7cm.

ligner veldig på lineola, de fleste ligner på hverandre i dene slekten...kliss lik har eg erfart
Ser i profilen din at de er brune, og kresen som ejg er, så ønsker jeg en grønn^^ Siden jeg er ny, tiltrekkes jeg foreløpig av utseendet, og da syns jeg de brune blir litt kjedelige.... sry...
Chibi er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-04-2008, 18:38   #10
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Standard

De sphodromantisene som Christin har vil bli grønne om holdt under "riktige" forhold - dvs forholdsvis fuktig..

Her er ett bilde av en jeg har hatt av samme art :

http://farm3.static.flickr.com/2159/...fb062f7a_o.jpg
Svar med sitat
Svar

Emner
blepharopsis, mendica

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Blepharopsis mendica - Portrett Thor Håkonsen Fotoforum 9 14-01-2008 20:37
Blepharopsis mendica Thor Håkonsen Knelere 31 09-01-2008 08:30

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 13:25.