| Knelere Her kan du snakke med andre om knelere. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2007
|
Hei !
jeg lurte på om noen kan fortelle meg hvordan det er å ha knelere i terrarie? Synes denne praying mantis frister veldig men kan ikke noe spesielt om disse skapningene.. har lest noe caresheets men det beste hadde vært svar fra noen med erfaring ![]() hvor stor blir dem? hvilken art er best som nybegynnerart? er det et dyr du kan reise ifra på ferie? noen som har bilder? Håper på svar
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
vet ikke om det kan hjelpe deg stort, men denne siden er serdeles bra, står caresheet's og info og masse annet!
Mantopia, website om knælere
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2007
|
takker
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Bergen
|
tar utgangspunkt i sphodromantis sp. som er en av de beste nybegynnerknelerene jeg vet om:
blir ca.7cm og lever i normal romtemp.spiser alt fra sirisser til melormer stort nok=spiselig hanner kan våre noe kresne eller lite matglade men det er bare sånn de er... min vil bare ha melorm, sultstreiket en måned og nektet å spise de sirissene jeg tilbydde ham.. utav kokongen hver kokong en hun legger(kan legge 4-6 i som voksen)kommer ca.200 smårollinger. siden det er få som vil ha så mange små unger lar de fleste kelereiere de gå sammen til en føler en har nok til seg selv og eventuelle kjøpere/dyrebutikker... de spiser hverandre .litt fælt, men da vil de sterkeste overleve og man vil få store og sunne individer.dessuten vil noen dø av naturlig årsaker.Når du ha kommet ned i ønsket antall knelere må en skille dem da kanibalismen aldri kommer til å avta som nymfer trenger de litt fuktighet for at hamskiftet skal gå smertefritt, en dusj en til to ganger i uken er mer en nok.husk god utlufting, mugg og annet tar lett kverken på knelere og andre insekter. Når de blir større kan de ta husfluer og mindre sirisser og div. annet en finner ute i passe størelse, dvs at fôrdyret ikke skal være større enn halve kneleren. som voksen/kjønsmoden vil de få vinger. da vil man se klart forskjell på kjønnene. hannen er mindre enn hunnen og har vinger som går forbi enden på baken, han er dessuten litt mindre og langt tynnere enn hunnen hunnen har litt kortere vinger som stopper der bakenden stopper og blir gjerne litt rund (min er TYKK)hunnen spiser dessuten mer enn hannene, fordi hun skal lage kokong og div. mine lever hovedsakelig av sirisser... ![]() du kan få denne arten i alt fra knallgrønn til brun, det kommer av omgivelsener(lys, varme og mat) disse lever fint i et 20( x20(H)x30(L) aleine som voksen.skulle det være noe mer så bare spør ![]() rettmeg hvis oen har noen rettinger....vil ikke ha feilinformering vettu ![]() torEH er også knallgod på knelere, kan også spørre ham ![]() klem christin900
Lille Mailo <3 Sist endret av christin900; 28-02-2008 kl 20:01. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Det bør presiseres at det Christin skriver gjelder for en enkelt art, ikke generelt for knelere... Antar at hun skriver om Sphodromantis sp, evt . Som begge er enkle og greie begynnerknelere
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Bergen
|
rettet på¨det
|
![]() |