"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Insekter > Knelere Tror min P. spurca dør!

Knelere Her kan du snakke med andre om knelere.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 07-02-2008, 11:17   #1
Reptilfreak

utyske sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Vestfold.
Meldinger: 269
Standard Tror min P. spurca dør!

Igår da jeg skulle ta min daglige "observasjon" av knelerne mine, for å se om alt er bra, var altså ikke alt bra med min Popa spurca. Den satt på tuppen av en pinne med bakenden hengende og forparten hengende på andre siden. Jeg tok ho av pinnen, og ho levde, men veldig slapp. Ho gikk på handa mi, men med bakparten hengende. Det kan se ut som ho har en knekk på midten. Jeg dro på trening ca 2 timer, og kom hjem igjen for å se hvordan det gikk, og ho var fremdeles like slapp. Jeg tok ho ut av terrariet, og ho reagerte fremdeles på at jeg tok borti ho foran, og ho trekker til seg beina når jeg tar på dem. Det virker ikke som ho kjenner noen ting på baken. Jeg la ho i en boks, og spraya litt vann i ene enden av boksen, og satte ho ved vannet så ho kunne drikke, men ho ville ikke ha. Ho fikk en siriss på lørdag og en vannsprut, så ville ikke tro ho var veldig sulten, dessuten tror jeg ikke ho klarer å ta noe mat.
Nå ligger ho i den boksen med baina rett ut på hver side, og i skrivende stund reagerer ho fremdeles på at jeg tar borti beina, men bakparten virker heilt slapp og bløt. Inatt lot jeg ho være i boksen på et litt varmere sted.

Om jeg ikke kan redde ho, vil jeg gjerne vite hva dette kan være, og hva som kan forebygge at dette skjer med noen andre. Tross av at det kun er et insekt, syns jeg dette er veldig trist, da dette er min første kneler. Og jeg er faktisk litt glad i ho. Stakkars.. Hva kan jeg gjøre?

Er så redd for lille jenta mi. Ho er fra det "kullet" Skolopendeleren solgte i høst. Ho har hatt et hamskifte hos meg som jeg har sett, og har enda ikke fått store vinger. Vil tro ho er ca 5 mnd? Er flere her som har kjøpt Popa Spurca fra Skolopendleren her, kanskje de veit mer nøyaktig hvor gammel ho er.

Takker for alle hjelpende svar!

Rambojenta mi:

Sist endret av utyske; 07-02-2008 kl 11:19.
utyske er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-02-2008, 11:44   #2
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Jeg hadde flere som jeg kjøpte av Skolopenderen. En som hann ble voksen, dette må vel være ca 3 mnd siden. Den er nå død av alderdom... (faktisk for bare noen dager siden)
Svar med sitat
Gammel 07-02-2008, 14:58   #3
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,532
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Kjøpte også to stk av skolopenderen i august. Begge to ble kjapt voksne og er nå døde. Det skal nevnes at jeg foret dem mye, og holdt dem ganske varmt.
Har din enda ikke fått vingene, til tross for at du kjøpte den i høst? De skal strengt tatt ikke bruker mer enn 4-6 mnd fra klekking til kjønnsmodning.
DanFekar er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-02-2008, 15:26   #4
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Meldinger: 2,233
Standard

jeg kjøpte 1 stk av scolopenderen i høst, og den har bare hatt 2 hamskifter her hjemme, og er ca. 5 cm hvis den strekker ut bakkroppen, holdes i romtemp. og forer hver gang den vil ha mat.
Svar med sitat
Gammel 07-02-2008, 16:58   #5
Reptilfreak

utyske sin avatar

Standard

Min er 4,5-5 cm lang, og nei, ingen vinger. Nå har jeg vært på trening igjen, og fant ho liggende halvveis på ryggen. Men fremdeles beveger ho på seg når jeg tar borti de nevnte stedene.
Kan det være at ho er en hann, og at den dør av alderdom? Men den har jo ikke fått vingene enda, da. Stakkar, får så vondt av den der den ligger. :/
utyske er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-02-2008, 17:22   #6
-
Admin

DanFekar sin avatar

Standard

Den dør ikke av alderdom hvis den ikke har fått vingene enda. Det kan være mange grunner til at den er syk, men det er nok lite du kan gjøre så lenge forholdene dens ellers er riktige.
DanFekar er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-02-2008, 18:04   #7
Reptilfreak

utyske sin avatar

Standard

Ok, så trist.. Gjennom livet hennes har jeg spraya terrariet 1, innimellom 2 ganger i uka, en spray. Også har ho fått mat ca en gang i uka, innimellom 2. Vanlig romtemperatur. Stort nok terrarie, og høye nok kvister å sitte/henge på.
Hva skal jeg gjøre, da? Noen som har opplevd dette sjøl? Burde jeg prøve å gi ho en siriss, eller skal jeg bare la naturen gå sin gang?
Er litt fortvila nå, vil bare det beste for ho...
utyske er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-02-2008, 18:18   #8
-
Admin

DanFekar sin avatar

Standard

Mat nå er ingen god idé. Tror nok det eneste du kan gjøre er å la naturen gå sin gang. Hvis hun ligger på bakken og beveger seg lite, så er det nok slutt snart ja.

Det kan være mange grunner til at hun er syk. Hun kan ha vært på vei inn i et hamskifte hvor noe har gått galt, eller det kan være en soppinfeksjon e.l.
Synd at det skulle gå slik da
DanFekar er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-02-2008, 18:32   #9
Member

Medlem siden: Dec 2007
Meldinger: 39
Standard

trist...
Svar med sitat
Gammel 08-02-2008, 07:33   #10
Reptilfreak

utyske sin avatar

Standard

Takk for hjelp, DanFekar. Er litt lei meg nå, men det er vel sånn man må regne med.. :/ Uff, gleda meg sånn til ho skulle bli voksen og få se ho med vinger. Får se om det blir noen ny Popa på meg med tida. Igjen, takk!
utyske er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
dør, min, spurca, tror

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Popa spurca-bytte ? bendick2112 Byttelån av dyr for parring. 0 02-05-2008 16:58
popa spurca syk? duefjes Knelere 3 20-12-2007 21:43
Popa Spurca - bildetråd! utyske Knelere 22 29-11-2007 21:48
Popa spurca - Kvistknelere Thor Håkonsen Knelere 26 22-11-2007 21:09
Popa spurca har jeg fått! Olliw Knelere 3 06-09-2007 06:36

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 13:13.