| Knelere Her kan du snakke med andre om knelere. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Enda en ny art, denne gang på slump
![]() Vær da obs på at om du har fått en såkalt Afrikansk kneler (Pharaspendale sp.) fra din lokale dyrebutikk (via Imazo) så kan dette være minst 2 andre arter, Sphodromantis sp og Polyspilota aeruginosa - det kaaaan også være andre arter. Så jeg er veldig interresert i å se bilder av knelere dere andre har fått ! ![]() ![]() ![]()
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
|
som vanlig, sinnsykt fine bilder og kryp!!
|
|
|
#3 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Fine bilder
![]() Likte bilde nr.3 veldig godt. Kjempe bra du utforsker litt om hvilke arter som selges under feil navn ,og informerer oss om det! Mvh Robin
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
ja, alt for fint...
lurer på dette med at de sender ut med feil navn, utrolig orvirrende og egentlig irriterende
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Vestfold.
|
Så nydelig den er.
Flotte bilder!
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Bergen
|
dette er ikke et bilde av mine knelere(fant det på internett) men det er samme arten..
fikk ikke noe annen info enn at de var av afrikansk opprinnelse..var ikke mer å opparbeide... fant nettopp ut at det var en hierodula membranacea da den skiftet ham...typisk... tror eg fikk me meg en han for den andre er mindre og tynnere enn den andre..får håpe håpe håpe.. min dame er brun då...har en litt annen fargenyanse enn damen under.. ![]() klem christin900 Sist endret av christin900; 21-12-2007 kl 19:43. |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
Du imponerer stadig med fantastiske bilder ThorEH
Sitat:
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Takk for det Jabbe,
Når det gjelder dette med hvilke knelere som selges som hvilke, så er det ikke så mye mer jeg får gjort med dette en det som allerede er gjort - nemlig at jeg innimellom bestiller knelere via Imazo selv, og undersøker hvilke arter det er jeg får ![]() Men kort oppsummert ; Påfuglbönsyrsa ; som Imazo kaller den, aka Pseudocreobotra occelata, er i alle tilfeller jeg har sett blomsterkneler/påfuglkneler, Pseudocreobotra wahlbergii. Disse er omtrent helt like, så at de tar feil her er forsåvidt greit nok - de holde på samme måte Afrikansk kneler ; som Imazo kaller Pharaspendale sp, er minst to forskjellige arter, nemlig Polyspilota aeruginosa og Sphodromantis sp -begge disse artene har blitt artsidentifisert så godt det lar seg gjøre av en av Europas største knelereksperter, tyskeren Christian Schwarz. Altså ikke Hierodula Hierodula er nemlig asiatiske, og ikke afrikanske... Og de er viltfangede, noe som er grunnen til at de ikke har helt kontroll på artene - men jeg tror ikke de har bomma på kontinentetPS: limer denne inn i de andre knelertrådene, som omhandler de respektive arter
|
![]() |
| Emner |
| aeruginosa, polyspilota |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|