| Knelere Her kan du snakke med andre om knelere. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Vestfold.
|
For det første, hva er det latinske navnet på "påfuglkneler"?
Og noen som har det, eller har noen bra caresheets å komme med? Eller bare fortelle generelt om stell og hold? Vurderer sterkt å kjøpe en jeg har fått tilbud om! ![]() Jo, og en ting til, eter disse sirisser lettere enn Popa Spurca, feks? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Nei, de eter ikke sirisser lettere enn Popa spurva, omtrent på samme nivå tenker jeg. Vil absolutt anbefale en blandet diett til disse, med hovedvekt på flyvende insekter og noe små sirisser (pinheads og hakket over) som vinter og reservefor.
Det latinske navnet er Pseudocreobotra wahlbergii eller occelata. Mest sannsynlig førstnevnte. Disse kalles også blomsterknelere, på engelsk heter de Spiny Flower Mantis. her er ett caresheet på dansk : http://www.mantopia.dk/pwn1.htm
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Aah, tusen takk, Thor.
Da skal jeg lese litt. Men hvor får jeg tak i flyvende insekter hen nå? Er ypperst sjelden at jeg får tak i noen hjemme her. Alle er vel uansett borte nå. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Forresten.. Den i dyrebutikken så slik ut: http://www.wildeyereptiles.com/catal...s/DSCN6087.jpg
Altså, den hadde ikke fått vinger enda, hvor gammel vil dere tro den er? Hvor lang tid/hvor mange hamskifter tar det før den får vinger?
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Ta turen på nærmeste sportfiskebutikk.. de har maggot beregnet på isfiske, disse lagrer du på ett varmt sted (ca 20grader) i omtrent 10.14 dager, vips så har du fluer. Hold disse i en beholder og gi dem honning i 2-3 dager før du gir dem til knelerene.
Om du ikke har fluer klare til du kjøper kneleren så kan du gi den en og annen siriss (men de må være små - helst ikke større enn 1/3 av knelerens størrelse). Ellers så finner du noen som driver med sau/kyr/hester i nærheten, de har da en låve, der finner du fluer året rundt Ta disse med hjem, og for dem med honning i 2-3 dager før du gir dem til knelerne
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Ã…, det hjalp, takk ska du ha! På skolen har vi et fjøs, så jeg får se om jeg får tilgang dit, i og med at jeg ikke går på naturbruk linja, men Media og kommunikasjon.
Men da kan jeg i alle fall kjøpe maggots! Forresten, hva er greia med å mate dem med honning først?
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Det er for å fylle fluene med proteiner og andre ting som knelerene har godt av. Det sier seg selv at fluene ikke er fulle av "mat" når de blir født, det sier seg også selv at fluer som bor på ett fjøs ikke er full av bare gode ting
Det er mye dritt for å si det sånn...
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Ok, da kjøper jeg maggots og gir dem honning!
Sånn litt OT, men hvor lenge klarer Popa seg uten mat? Ikke at jeg har noen planer om å reise bort eller sulte den i hjel, lurer bare på om det er noe grunn til å presse den til å ta sirissen eller vente til maggotsene klekker. Ser min er litt tynn på bakparten, men ikke tynnere enn foran, foreløpig. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
De klarer seg vel uten mat en ukes tid eller deromkring...
Men blir den sulten nok, så vil den ta sirisser. Min har ikke brydd seg med andre ting enn fluer før, og rygget unna sirisse og larver. Men plutselig her en dag så hadde den vært nede og plukket en av larvene som har gått i bunnsubstratet i terre
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Ok.. Får håpe den tar sirissen, da. Men trudde Popa Spurca var en av de som bare sitter og venter på at mat skal komme/fly forbi, jeg?
Denne Wahlbergii skjønte jeg var en av de, i alle fall.
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| påfuglkneler |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder