"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Insekter > Knelere Nybegynner råd til Kneler

Knelere Her kan du snakke med andre om knelere.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13-11-2007, 18:57   #1
Junior Member

Medlem siden: Jun 2007
Meldinger: 17
Standard Nybegynner råd til Kneler

Hei, jeg er ny når det gjelder knelere men har altid vært interesert i alt som riker på seg. Jeg bare lurte på om det er noen erfarne kneleeiere som har lyst til å dele lit informasjon med meg. foreksempel hva bruker dere som bunsubstrat og hva har dere inne i terrariene av greiner og lys og alt slags mulig.

PS: jeg får meg en Parasphendale sp. sier butikken.

Takker for svar.
Tittel endret til noe mer passende.
Oluf er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-11-2007, 19:05   #2
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
Meldinger: 2,011
Standard Nybegyner

jeg bruker torv til bunsubstrat å litt kvister fra skogen som jeg fryser ned først, å litt falske planter bruker nå jeg

å rommtempratur
Svar med sitat
Gammel 13-11-2007, 19:10   #3
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard Nybegyner

Har du ett bilde av kneleren din... selv om butikken din sier det er en Pharaspendale, så trenger det ikke være det Mine endte opp som en enda uidentifisert art av Sphodromantis..

Som bunnsubstrat så kan du ha jord eller bark, det betyr ikke så veldig mye i og med at den 99% av tia oppholder seg over bakken. Ha en grein som den kan henge fra om den ønsker. Stort sett så vil den sitte under lokket uansett. Den vil trenge en temp på rundt 23-27 grader for å trives. Dette er noe over romtemp, så plasser den gjerne i nærheten av en lampe e.l. Men vær forsiktig med direkte lys, da øynene kan ta skade av dette.

Det som er viktig er at den har god plass til å skifte ham (for jeg antar at det ikke er ett voksent dyr du har kjøpt deg), derfor må du ikke overfylle terrariet. Så som sagt, en grein i ene enden. Ingenting i andre.

Skulle du lure på noe mer, ja så er det bare å spørre

Anbefaler også deg denne boka : http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8778575117

Den inneholder alt du trenger å vite om generelt knelerhold!
Svar med sitat
Gammel 13-11-2007, 19:11   #4
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
Meldinger: 968
Blog Entries: 2
Standard Nybegyner

jeg kan ingenting om Parasphendale sp. men jeg kan litt generell info:

knelere er somregel i taket og trenger ikke no subdrat, men jeg vil ambefale ugjødslet torv, det er både "fint" og holder på fukighet.

det er fint med greiner ol. men pass på at den har en plass der den kan skifte ham (hud)
jeg hadde bare plastplanter når jeg hadde en kneler, men de fleste vil nok ambefale deg med ekkte planter. buret bør ikke vere for stort, knelere venter somregel til bytte kommer.
varmematte trengs om du ikke har terraet/buret på en plass som har den tempraturen som knelerarten trenger(varmematta skal stå på en av sidene av terraet/buret, ikke under). man har ikke nødt å ha lys, men det er ofte finest.

håper dette hjalp noe
Svar med sitat
Gammel 14-11-2007, 01:32   #5
Junior Member

Standard Nybegyner

takker for detaljerte svar.

ok jeg har noen spørsmål jeg har nå kommet på i etter ti.

1. Hvordan holder man luftfuktigheten stabil?
2. Hvorfor fryser du ned kvister som du skal ha i terrariumet?
3. Kan jeg bruke et 15 Wat lyspære i buret?

Foresten for en som ikke vil bry faren sin om å bruke bankkortet. er det mulig å kjøpe denne boken i en norsk bokhadel?
Oluf er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-11-2007, 08:59   #6
Reptilfreak

Zatii sin avatar

Sted: Møre og romsdal
Alder: 21
Meldinger: 677
Blog Entries: 28
Standard Nybegyner

1: Man kan bruke vermiculite eller lecakuler for å holde luftfuktigheten stabil Vermiculite kan også brukes som bunnsubstrat og frigjør ofte fukt mer jevnt, og er sterilt, så det ikke kommer mugg på. (Fåes kjøpt på dyrebutikker.)
Lecakuler plasseres på bunnen av terrariet, under et lag med f.eks tiurtorv. (Fåes kjøpt på plantasjen.)

2: Kvistene fryses ned for å ta knekken på diverse parasitter og bakterier som finnes i den norske natur. Det aller beste ville alikevel være å putte greinene i ovnen på 200 grader en liten stund, så du er sikker på at du tar knekken på alle.

3: Er ikke sikker på denne.. Men du kan ihvertfall ikke ha den inni buret/terraet, da kneleren kan klatre på den og brenne seg. Det er som sagt ikke nødvendig med lys, så det er opp til deg om du vil ha eller ikke.
Zatii er online nå  
Svar med sitat
Gammel 14-11-2007, 12:11   #7
Junior Member

Standard Nybegyner

. Det er helt fantastisk hvor fort man får svar fra dere. Men du som sa noe om varmematte. Skal ikke den plaseres under?? Og i så fal hvorfor på siden.
Oluf er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-11-2007, 14:03   #8
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Standard Nybegyner

En 15 watts pære på utsiden bør fungere fint får å oppnå en fin temp.

Boka kan helt sikkert bestilles i din lokale bokhandel, bare ta med tittel, forfatter og ISBN-nummer og de ordner der for deg.
Jeg fikk forresten min bok med faktura, bankkort er ikke nødvendig..

Kan nevnes at de fryser kvister og diverse for å ta livet av diverse baselusker som kan være på disse.

Fuktigheten kan holde noenlunde stabil med å dusje terrariet med jeven og ujervne mellomrom (et hygrometer fra Clas Ohlson er ett fint hjelpemiddel). Kneleren bør du unngå å spraye direkte på.. de fleste misliker det. Men bunnsubstratet (som flere over nevner) vil hjelpe deg med det.

PS, de fleste arter tåler en del lavere nattemperaturer enn hva de har om dagen. Mine har som regel en natttemp på rundt 20 C, mens om dagen (alt etter art) har en temp på mellom 24 og 40 C.
Svar med sitat
Gammel 14-11-2007, 18:29   #9
Junior Member

Det som er så domt med meg e at eg ikke liker så gåt varme på rommet mit. Der er tem. 16-21C maks så derfor lurte jeg på det der med varmemate og hvorfor den skal henge på siden av akvariumet/terrariumet. og i måren får jeg en paraspendale sp. så jeg vil være så forberet som jeg kan
Oluf er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-11-2007, 18:36   #10
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Varmematta kan du ha både på sia og i bunn... Om du har ett større akvarie så kan du og sette terrarier oppå det, dette vil da fungere som en varmematte.. jeg har 10 av mine terra til knelere oppå ett 400 liters akvarie(dvs oppå lysarmaturet). Funker fint det.

Det er en del tråder om knelere her inne etterhvert nå, les dem også så kan det godt være det dukker opp ett og annet godt tips der også.

Når det gjelder mat, så prøv og varier. Og IKKE gi mat som er for stor for kneleren (den kan være ganske liten når du får den) Maks mat som er en 1/3 av størrelse til kneleren. Spesielt gjelder dette hardskalldyr som f.eks sirisser, disse kan seriøst skade kneleren din om de er for store. Prøv også å variere foret du gir den, dvs fluer, melormer, møll sov. Ideelt så gir du den ikke sirisser eller kakkerlakker i det hele tatt, men fluer, møll og sommerfugler. Men da dette ikke er lett å få tak på om vinteren så er sirisser og melormer alternativet om du ikke oppdretter fluer selv..
Svar med sitat
Svar

Emner
kneler, nybegynner, råd, til

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Nybegynner :) Jerry* Taranteller 32 09-06-2008 13:33
nybegynner...... varg800 Skilpadder 8 26-05-2008 19:46
Øgle for nybegynner ? skorpion Gekkoer 20 15-11-2006 14:58
Nybegynner Fluffy Taranteller 1 16-05-2005 13:04
Nybegynner Kongo Øgler 3 07-06-2004 23:14

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:45.