| Knelere Her kan du snakke med andre om knelere. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
|
Etter jeg var på ferie i Hellas og det plutselig satt en liten kneler på restaurantbordet har jeg hatt veldig lyst på en.
![]() Har fått veldig sansen for dem og synes de virker litt mer spennende og ”underholdende” enn for eksempel pinnedyr. ![]() Har brukt de siste to dagene på å lese om de forskjellige artene osv. og tror at Giant Asian Mantis, Hierodula Membranacea, ville være fin for en nybegynner som meg? Fikk med meg at MartinK fikk to sånne ganske nylig og de var jo såååå kule! ![]() Jeg har et 50*30*40 terrarium som jeg tenkte å bruke når den blir større, ettersom jeg tror den vil få problemer med å fange fôrdyrene som liten i det ”store” terraet, eller er det noe jeg bare innbiller meg? Så over til det jeg egentlig lurte på – fôrdyrene. Dette er litt problematisk for meg siden jeg bare er 15 og bor hjemme, hehe. Jeg er litt usikker på om jeg kommer til å få lov til å ha noe form for kulturer med bananfluer. Derimot tror jeg det skal gå greit å fôre med husfluer og maggots, det er jo noe man har tilgang til året rundt. Men går det greit å fôre kun på dette?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Så lenge du gutloader fluene en god stund før du forer dem til kneleren din, så klarer de seg på fluer ihvertfall gjenno vinteren. Om sommeren så kan du jo fange litt insekter ute som de kan få i tilleg (sommerfugler, nattsvermere, øyenstikkere osv) Samt en og annen kakkerlakk og siriss i ny og ne er også bra..
De vanlige fluene du får av vanlige maggots (som man bruker til fiske) er forholdsvis små til en så pass stor kneler som Hierodula arter. Husk og at du trenger mindre byttedyr til dem når de er små, omtrent som bananfluer, nyklekte sirisser (pinheads)
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
Jeg kan bekrefte at de er både "kule" og underholdende ja
Når det gjelder diett, så har jeg lest at det anbefales å gi dem variert kost. Selv har jeg dubia-kakerlakker og buffalobiller (Alphitobius diaperinus). Jeg skal nok også kjøpe inn maggot, når husfluene takker for i år
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: oslo
|
Du må passe på å ikke overfore kneleren din. Hun knelere spiser det de får og kan spise for mye slik at de får forstoppelse og kan dö, mens han knelere spiser til de er mette og ikke mer. Jeg snakker av personelig erfaring
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
+1 (8 bokstaversregelen)
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Det er nok ikke noe forskjell på hann og hunnknelere, det er nok mer en individuell ting - og gjelder verken alle arter, eller alle individer innen en art.
Altså, det er ingen regel om at alle hunner spiser seg "fordervede" gitt muligheten.. Men, uansett - mat med måte. Forer du for mye, så kan du få veldig rask vekst på kneleren din, og ett dertil kortere liv.
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Nå har jeg hatt noen hundretalls knelere opp i gjennom, fordelt på ihvertfall 15-20 arter..
Men, om du har andre erfaringer så stemmer sikkert det - min erfaring er at det ikke stemmer for min del
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Det har jeg, og ikke mange timene gikk før hun lå halvdød på terrabunnen. Har lest mange steder på nettet om folk med samme erfaring. Alltid vært hunner og alltid kjønnsmoden.
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Har ikke noe særlig med tråden å gjøre.. Men ser dere skriver at dere kjøper maggots? Hvor i allverden kjøper dere det? har noen dyr her som ikke hadde hatt vondt av å få i seg noe hus fluer, men får ikke tak i maggots noe sted.. Har forøvrig kun lett i sports butikker og slikt(for fiskere), er det på nett dere bestiller i såfall?
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Ønsker og selge en Giant Brazilian Whiteknee | laserus | Taranteller | 4 | 08-11-2009 19:03 |
| Tiny frogs and giant spiders: the best of friends | EKn88 | Taranteller | 0 | 15-07-2009 12:29 |
| Monster Quest - Giant Spider. | Eggy | Media | 7 | 10-05-2009 15:43 |
| Giant killer snakes!!! | Jonas | Filmsnutter | 2 | 07-07-2008 15:26 |
| Amazonian Giant Centipede | Halgeir | Myriapoder | 44 | 27-01-2007 15:09 |