| Knelere Her kan du snakke med andre om knelere. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Bergen
|
Kjøpte noen kneler kokonger av arten kinesisk kneler. nå har den ene kokonget klekket å ut kom det ca 150-200 stk,johoo! problemet nå er bare at det er ca 10 stk igjen.....jo...ho.
Skjønner ikke hva som er gått gale.Nymfene gikk i et terra med vermiculite fuktet til ca 70-80%,inni terraet var det et par tørre grener å et stort norgesglass proppet med bananfluer(som det var netting på så fluene kunne gå inn å ut som de ville,men knelerene kunne ikke gå nedi glasset.) Har klekket en del kokonger før men aldri opplevd dette før.Har noen opplevd det samme?Skulle visst være "viltfangete" kokonger, så innavl skulle vel da være en micromulighet. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Når knelerene nettopp er klekket går det fint å ha de sammen.Pleier å skille de opp etter første/Andre hambytte,men her har jo ikke det komt så langt,de bare dør av en eller annen mystisk grunn rett etter klekking.For meg er dettet et mysterie, men begynner å lure på om det var innavl,Er jo ingen forskjell på oppsettet jeg har hatt før,bare vermeculite i stedet for jord. Siden andre har kjøpt kneler kokonger her så håper jeg på svar om de har opplevd noe lignende å hva om var grunnen så jeg kan unngå det neste gang.Kjipt å miste så mange dyr.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
Jeg parret søsken i fjor jeg, og ingen problem med kokongene eller barna.
Men jeg skilte de med engang, de bodde i hvert sitt plastglass, med papir som lokk. av 600 døde vel ca 45 av grunner jeg ikke vet om. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2006
Sted: Akershus
|
Hei "Loki", lenge siden sist, 2-3 år vel siden vi hadde kontakt....
Det ble solgt endel kokonger av Kinesisk kneler gjennom dette forumet for et par år siden av "Norvik". Disse kokongene hadde imidlertid vært nedkjølt eller frosset etter at de (om jeg husker rett) ble plukket i naturen i USA (USA's østkyst har massevis av frittlevende Kinesiske knelere). Uansett, jeg tror faktisk at alle som kjøpte av kokongene dengang hadde samme erfaring som det du har nå; massedød. Jeg regner med at de ble holdt mye forskjellig fra person til person, likevel hadde alle samme erfaring. Selv hadde jeg også et par kokonger fra Norvik, og jeg opplevde også det samme. Av et par hundre nymfer fra ene kokongen så overlevde 18 stk. til voksen alder, mens halvparten (9 stk.) overlevde fra den andre kokongen. Jeg har ikke opplevd liknende massedød hos noen av de andre artene jeg har holdt. Slik jeg ser det er det to mulige årsaker til massedøden: 1. At Kinesisk kneler naturlig har stort frafall. 2. At massedøden skyldes at kokongene har vært nedkjølt/frosset for å hindre for tidlig klekking. Alternativ 1 er det ingen grunn til skulle stemme, altså sitter vi igjen med alternativ 2. Hvilket vil si at sannsynligvis så har også kokongene som Bergtrolle har solgt vært nedkjølt/frosset før han fikk de tilsendt. Men, i naturen legges ofte kokongen (som faktisk er en slags egg-sekk) til den kinesiske kneleren om høsten, fryser gjennom vinteren, og klekkes på seinvåren, og de takler det bra. Så hva har skjedd med kokongene etter at de har blitt høstet, som har ført til at nymfene er svake og lider massedød? De tingene jag kan tenke meg er at enten så har de vært nedfryst/nedkjølt for lenge, eller så har de vært nedfryst, opptint, nedfryst igjen, osv. for mange ganger. Men (igjen), nedfryst, opptint og nedfryst igjen kan også skje i naturen ved frost, mildvær og frost igjen................!! Så konklusjonen er at jeg tror det har noe med nedfrysingen å gjøre, men at nedfrysingen i fangenskap skjer på en annen måte enn den ville skjedd ute i naturen.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
okidoki da tror jeg jeg vet litt mer
Takk for svar.Tror jeg blir litt mer forsiktig når jeg handler heretter.Nå har foresten den andre kokongen klekket,ble ikke så mange ca 15 stk. Så får håpe det går bra med de.Når det gjelder innavl Så er vel det aldri en god ide etter min mening,,kan man unngå det gjør man det.Man merker sikkert ikke noe forskjell de første generasjonene men så begynner det å skje ting.Eks er på noen australske pinnedyr jeg kjøpte,var generasjon x antall innavl.både hunner å hanner var små for arten så jeg avlet de med Noen fra en annen slekt. å resultatet var at ungene ble større enn foreldrene.Om de var mer levedyktig eller noe vet jeg ikke noe om men vil tro det.Ente no med at jeg ga de vekk til Dan.(Store dyr spiser mer fant jeg ut så her gikk det busker i slengen ikke bare et par blader ) vel anyway takk for svar å ha en fortsatt fin kveld
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kneler nymfer | reibrus | Pinnedyr, knelere og andre insekter | 11 | 13-01-2009 22:32 |
| Sende nymfer med posten. | Ansie | Pinnedyr | 3 | 10-08-2007 10:49 |
| Jippi! nymfer | troia | Pinnedyr | 21 | 01-03-2007 17:18 |
| Cyriopagopus schioedtei nymfer | robert | Taranteller | 5 | 12-03-2006 21:07 |
| Pinnedyr nymfer | Commoncroc | Pinnedyr | 8 | 19-12-2005 08:23 |