| Knelere Her kan du snakke med andre om knelere. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Member
Medlem siden: May 2006
Sted: sandnes
|
jeg har et kneler bur der jeg har en kukong jeg har hørt at de skal ha 70% luft fuktighet. men når jeg får det går det bare et par timer så er det nede på 50-60% noen som vet hvordan jeg kan holde det like fuktig i en god stund.
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Jul 2004
Sted: Drammen
|
Hei
En måte er å begrense størrelsen på lufteluken, dekk til litt av utluftingen så hjelper det til å holde fuktigheten inne i terrariet. Vet ikke om du bruker lys eller varmematte, men en lampe som lyser inn i terrariet vil tørke ut terrariet raskere enn en matte. Substratet utgjør også en faktor, et substrat som holder godt på fuktigheten er torv. Når denne er godt fuktet vil den holde fuktigheten i terrariet oppe ganske godt. Fuktigheten kan da forholdsvis lett justeres ved at man dekker til utlufting. :wink: Selv når torvens overflate blir tørr, vil fuktigheten i luften holdes på et jevnt og fint nivå. Jeg har ett terrarie som jeg KAN justere fuktigheten mellom 50% og 90% bare ved å åpne/lukke for utlufting....... (bruker bare et lite papirark til å dekke over hullene i toppen.) Du kan selvfølgelig også spraye terrariet en gang i blant for å justere ![]() Håper dette hjalp deg litt.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Member
|
takk for hjelpen skal prøve det du sa...
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Sted: Sandnes (Rogaland)
|
Du kan kjøpe en elektrisk spreiemaskin, det går ann å få tak i det i danmark.
Maskinen er sån at du bare stiller inn på feks. 50% fuktighet så spreier litt vann når fuktigheten går under 50%...
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Tror ikke det er behov for det bare luftingen dekkes nok til
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2006
|
Vi bruker Vermiculite og det funker veldig bra. Den absorberer vannet godt samtidlig som den holder på fuktigheten over tid.
Terra |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Member
|
hva er Vermiculite?
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Alder: 23
|
Det er en form for underlag.
Prøv et søk på google så finner du sikkert ut mer
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Caffeinism
Admin
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Heisann.
Vermiculite får du kjøpt i dyresjapper. Er en slags...sand...eller noe, som trekker til seg og holder godt på fuktighet. Det går også ann å bruke lecakuler under bunnsubstratet for å få opp fuktighet. Disse får du kjøpt i blomster sjappa for nesten ingenting. Vet ikke hvordan det er å bruke Lecakuler til knelere da! Mvh Robin
|
![]() |
| Emner |
| buret, fuktig, holde, kneler, nok |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Min første tella, "vurder buret" mitt | Archj | Taranteller | 2 | 18-07-2008 15:50 |
| Biter Buret! | Output | Taranteller | 27 | 07-06-2007 15:10 |
| Planter i fuktig terra | Chibi | Terrarier | 18 | 24-04-2007 14:36 |
| Holde exoterra fuktigt nok | Miroxx | Terrarier | 10 | 04-04-2007 12:00 |
| Holde maten :P | Miroxx | Taranteller | 7 | 28-01-2007 13:18 |