"
Gammel 14-06-2006, 19:03   #1
Kattor
Guest

Meldinger: n/a
Standard Kneler mot skadedyr?

Hei,

Jeg har en hage full av eksotiske planter. Nå har det dessverre skjedd noe kjipt - det har kommet en masse midd der.

Jeg ble anbefalt å bruke et rovinsekt til å bli kvitt dem. Siden jeg digger knelere og også kunne tenkt å ha dem som kjæledyr, så gikk tankene ditover. Tror de selger dem på en dyrebutikk på Majorstua nær Coloseum.

Nå leser jeg imidlertid at det kan være problemer. De skal være i små bur, de tåler ikke sterkt lys ( det er sterkt lys i hagen ) og de eter hverandre.

Greit nok, jeg kan bare ha en, så de slipper å ete hverandre. Men ærlig talt - de lever i naturen, så de må vel greie seg utenfor små bur så lenge de ikke kommer seg ut? Og om de lever i tropene, så må de vel tåle skarpt lys??

Og hvordan er det, er knelere greie å ha når det gjelder å spise opp en masse midd?

Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-06-2006, 19:41   #2
Senior Member

Andy sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Drammen
Meldinger: 566
Standard Re: Kneler mot skadedyr?

Hey...

beste rovinsekt mot små midd i hagen, må vel være marihøner
De frotser og koser seg hvertfall med bladlus....

Kan hende at knelere er litt for store til midd.......????
Men ikke vet jeg
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-06-2006, 19:43   #3
Reptilfreak

Chixz sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
Meldinger: 2,823

Om det er ute det er snakk om ville jeg ikke gått for knelere, ettersom vi har for lave tempraturer. Problemet ved å ha dem utenfor et terrarie vil også bli at de trenger høy fuktighet. Knelerene vil også bli for store for å ta midd etter en stund. Når de vokser blir de nemlig mer uinteressert i smådyr.

Jeg ville heller gått i en kjeller eller ut i skauen og funnet meg noen små edderkopper som tåler klimaet vårt.

Hvilken type midd er det snakk om? Om det er bladlus (grønne) det er snakk om er jo marihøner koselige dyr

Et annet tips kunne jo være å dra planta ut av potta, vasket røttene og hele planten grundig før den settes over i en ny. Midd er også følsomme for lave tempraturer, men tviler på at du vil kaste plantene dine i fryseren Midd er foresten noe vi terrariefolk også sliter med, og når vi får det i terrariene blir det som regel skifting av substrat.

Lykke til!
Chixz er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-06-2006, 20:05   #4
Guest

Tusen takk for raske svar!

Hvis de er uinteresserte i små dyr er det vel bare å glemme, middene er så små at jeg bare såvidt ser dem... ( en halv millimeter lange tror jeg ). Er nok ikke bladlus, mere små midd.

Det er ganske mye bladverk ( noen kvm med ganske tett vekst ), så det må nok bli snakk om en liten armé av et eller annet hvis jeg ikke bare prøver å drepe dem med gift. Ã… ta ut plantene av potta er upraktisk. Et alternativ kan jo kanskje være å gå og samle inn marihøner hvis jeg ikke får kjøpt noe fiks ferdig...

Svar med sitat
Gammel 14-06-2006, 20:30   #5
Reptilfreak

Chixz sin avatar

Ville heller satset på edderkopper ettersom marihøner har spessialisert seg på å ta bladlus
Chixz er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-06-2006, 19:42   #6
Guest

Noen spesielle? Tror ikke jeg finner nok husederkopper til å ta alle... Blir kankje til at jeg kjøper rovmidd til dem.

Svar med sitat
Gammel 15-06-2006, 19:45   #7
Reptilfreak

Chixz sin avatar

Gå ut i hagen eller bare gå deg en tur så vil du finne mange fine edderkopper. Bare se godt etter
Chixz er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-06-2006, 22:33   #8
Guest

Fant en liten en på badet. Den trives sikkert mye bedre i sitt nye miljø.

Takk for tipset, får gå og lete..

Svar med sitat
Gammel 16-06-2006, 04:19   #9
Reptilfreak

Chixz sin avatar

Bare hyggelig
Chixz er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
kneler, mot, skadedyr

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kneler twinker Knelere 17 09-09-2009 22:02
kneler mat steinelg Knelere 7 18-09-2008 22:23
kneler avl christin900 Knelere 0 13-12-2007 21:24
Kneler vs mus Olliw Knelere 6 30-09-2007 09:33
Kneler skorpion Knelere 1 27-10-2006 20:54

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:15.