| Knelere Her kan du snakke med andre om knelere. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Sted: Oslo
Alder: 23
|
kan noen der ute fortelle meg artsnavnet på denne kneleren?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Er det seriøst ingen som vet det?!
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Det er seriøst helt umulig å si hvilken art det er ut i fra de bildene - Men mine tips er enten Hierodula sp. eller Sphodromantis sp.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2006
Sted: Akershus
|
Joda Pisani, det er nok en Sphodromantis sp. Thor E.H. har nok helt rett. Du kan trygt høre på hva Thor sier, han har hatt et tjuetall kneler-arter, og han har bred erfaring og kunnskap
![]() Det er farveforskjeller innenfor de forskjellige artene, også mellom søskenindivider fra samme kokong. Ikke alle Sphodromantis sp. har samme farve som dine Sphodromantis sp. Du kjøpte dine Sphodromantis sp. hos Tom Richard Johansen på OZE den 20. desember i fjor. Under vil du finne noen bilder som jeg tok hjemme hos Tom Richard i november i samme år, og som viser noen av hans Sphodromantis sp. Disse er dermed fra samme stamme som dine, og meget nært beslektet. Som du ser så er det stor farveforskjell på disse søskene. Og som du ser så kan de være orange/rød på frembena. Jeg har selv Sphodromantis sp. hjemme nå som varierer i farven fra mørkebrun til lysegrønn. Det med farver på knelerne er interessant. På det nederste bildet vil du finne avbildet et lite eksperiment som jeg har med Sphodromantis sp. Dette for å se hvor stor påvirkning omgivelsene har på farvedannelsen på denne arten. Jeg gjør det samme med en gruppe Hierodula membranacea. Kakon. ![]() ![]() ![]() ![]()
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
|
tviler ikke på thor sine kunskaper
blir spennende og høre om fargene forandrer seg på knelerene hadde vært fantastisk stilig og hatt alle de forskjellige fargene på samme art
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
det ligger flere bilder av den på profilen min, kanskje lettere å se på noen av de andre bildene
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2006
Sted: På land
Meldinger: 163
|
Dette er utvilsomt personen som utgjør mest fare for samtlige herptileiere i Norge etter tidligere trusler mot anmeldelse av titalls personer, samt faktiske anmeldelser tidligere iår. Dersom du har kjenskap til vedkommende, kan du ikke få vedkommende til å komme med en uttalelse om tidligere hendelser så vet vi hva som foregår i denne personens hode?
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
|
Jeg støtter lovedoc i sitt utsagn her, det er en rekke mennesker som gjerne vil ha en uttalelse fra han. Vis forsiktighet i omgang med den karen.
Btw Eksperimentet med farger som blir nevnt her i tråden virker som bare det, jeg har selv prøvd det og produsert både blålige, rosa, og gule knelere, men ingen pangfarger dessverre, de ble meget matte farger. Jeg hadde da sphodromantis lineola til eksprimentet. Men dette er nå mange år siden jeg prøvde, så det er dessverre udokumentert. Sist endret av sveinjo; 09-02-2009 kl 12:31. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|