"

Reptilfreaks.no > Reptil og leddyrfakta > Fakta-ark > Leddyr- og insektfakta > Insektfakta Oreophoetes paruana - Peruvian fire stick

Insektfakta Her finner du våre faktaark om insekter.

Comment

LinkBack Article Tools Visningsmoduser
<!-- google_ad_section_start -->Oreophoetes paruana - Peruvian fire stick<!-- google_ad_section_end -->
Oreophoetes paruana - Peruvian fire stick
Christin900
Published by christin900
04-05-2008
Standard Oreophoetes paruana - Peruvian fire stick

Oreophoetes paruana

hann
DETTE ER IKKE TATT AV MEG!!
Link:http://www.microcosmos.org.uk/pics/large_op6.jpg

Skrevet av Christin900

Taksonomi:
Rike: Insekter
Rekke: Phasmatodea/pashmider
Orden: Anareolatae
Familie: Heteronemiidae
Slekt: Oreophoetes
Art: paruana

Leveområde:
Peru, i fjellene i den peruianske regnskog
Også kalt Peruians bregnespiser/vandrende pinne, eller Peruvian fire stick
(ild vandrepinne).
Hannene blir 5-6cm. og er rød med svarte bein/antenner og avtegn
(se bilde lenger ned)
Hunnene blir litt større og er på 6 til 8cm., disse er gul-orange og har også disse karakteristiske gigantiske følehornene som kan bli minst like lang som kroppslengden på dyret.
Et hundyr kan legge 2-4 egg om dagen selv uten parring, da ubefruktede egg.
Hannene vil ikke få den flotte rødfargen før de er subadult, da er de mer range enn rød.

Denne arten er ikke spesielt vanskelig å få til, men ambefalles kun til personer som er vant til pinnedyr, og ikke er ”skvetten” på hånden, grunnet at denne arten skiller ut giftig væske som kan sprutes ut fra to kjertler mellom hodet og frambeina hvis den blir irritert.
Denne giften inneholder quinoline (CAS# 91-22-5), denne væsken er irriterende så hvis man skulle være uheldig å få den I øyet SÅ RENS ØYET STRAKS I MASSE VANN og ring legen!!viktig..

Av denne grunn ambefalles det heller ikke å la barn holde dem og da kun under oppsyn.
HUSK Å VASKE HENDER ETTER HÅNDTERING, det kan fortsatt være gift på dyret som man kan ha fått på seg, irriterer huden.
Har ikke erfaringer med at individet jeg hadde sprøytet ut gift, men var stort sett rolig og ble holdt av de fleste uten at det skjedde noe.

Oreophoetes paruana er ikke vankelig å få fatt i men koster noen kroner, alt fra 150kr. til 200kr. er sett...men det er virkelig et av de flotteste pinnedyrene man kan få fatt i og er ambefalt til alle pinnedyr entusiaster.
Disse kommer både som avlet og viltfanget, de viltfangede er litt mindre menneskevant og kan være litt mer skvetten og tar lett til ”giftangrep” enn avlede som har hatt mer håndkontakt.

Ansikt på hanne
DETTE ER IKKE TATT AV MEG
Link: Oreophoetes peruana

FÔR:
O. peruana spiser av de fleste bregne-arter i den norske fauna. Har brukt de fleste bregne arter i Bergensområdet store fjærformede, og små eviggrønne.
Om vinteren er IKEA et flott sted å kjøpe bregner som ikke er sprayet, eller kan man oppsøke en økologisk blomsterforetning. Alternativt fryse ned, husk da at disse blir mye fortere vissen og må skiftes hver dag.

Hanne&hunne
DETTE ER IKKE TATT AV MEG!!
Link: BioLib - Image - Oreophoetes peruana

Terrarie:
30X30X30 er en fin størrelse til to stk.av arten, han/hun, men så liker jeg at pinnene mine har
det godt og romslig så gjerne gi større plass.
Innredningen bør innholde grener dyret kan ”gå i ett ” med, gjerne grener med en rødlig nyanse men må ikke.
Det skal selfølgelig være fôr i terra, de fleste bregner i den norske fauna funker, plant gjerne inni terra så blir det mer ”regnskog look” og dyrene har til enhver tid frisk mat tilgjengelig.

Temperaturen bør ligge fra 22°-25° grader da disse er fra varmere trakter.
Disse liker det fuktig så fuktigheten bør ligge 80-90%, selv sprayet jeg morgen og kveld og det så
ut til å holde.

NYMFER:
Nymfene er gule med svarte avtegn og er identiske til de voksne, i miniatyr.
Avles fram som voksne individer, trenger litt mer fuktighet enn voksne individer da disse tar
hamskift. Har også opplevet at pinnedyrnymfer generelt liker tynnere blader enn voksne individer
da disse blir enklere for pinnene å spise grunnet mindre og svakere kjever. Hver likavel forsiktig
med å gi nysprungen bregne, de fleste nysprugne planter innholder et stoff som ikke er altfor godt
for pinnedyr.

Har ingen erfaringer med nymfer da jeg kun har hatt voksne individer, men har hatt mange nymfer
oppigjennom min levetid og har funnet ut at disse forhåndsreglene går for de fleste arter.
Det tar ca.3-4 månder før eggene blir klekket og nymfene blir voksen etter 4-5 månder.
Etter dette lever de i enda 3-4 månder som kjønsmodne individ.
Hannene tar 6 hamskift men hunnene tar 7, hunnene blir litt større og trenger lenger tid til å bli
voksen.

DISSE FORMERER SEG SEXUELT, dvs.
at det må en hun og han til for at det skal bli avkom, ikke som mange andre arter som formerer seg
parthenogenetisk ved at en hun kopieerer arvemateriale og skaper nye hunner via egglegging.

Oreophoetes paruana ble først beskrevet av Saussaure, 1868

nymfe
BILDET ER IKKE TATT AV MEG
Link:
http://www.microcosmos.org.uk/pics/large_op2.jpg

Her er internettsnarveier til sidene jeg brukte som hjelpemiddel:
BioLib - Image - Oreophoetes peruana[/font]
Stick Bug (Oreophoetes peruana) - Insectchat :: Insect discussion forums. Talk about mantids, stick insects, beetles, snails, tarantulas, and much more!
Bugoholic.se - Oreophoetes peruana

Oreophoetes peruana
http://www.microcosmos.org.uk/pics/large_op6.jpg
http://www.microcosmos.org.uk/pics/large_op2.jpg

Her kan kommentarer til artikkelen skrives

Comment

Emner
oreophoetes, paruana, peruvian

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Oreophoetes peruana spørsmål Jon M Pinnedyr 2 06-10-2014 06:13
Fire belly Newt (ildbuk salamander) ThomasA Frosker, Padder og Salamandere 18 25-05-2008 23:36
Oreophoetes Peruana troia Pinnedyr 14 26-01-2007 11:25

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 19:41.