"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Insekter Info om Pinnedyr og Knelere.

Insekter Knelere, kakerlakker og andre insekter

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17-04-2008, 15:19   #1
Member

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Telemark
Meldinger: 42
Talking Info om Pinnedyr og Knelere.

Flyttet fra http://www.reptilfreaks.no/forum/kjop-virvellose-dyr-og-insekter/6030-bladdyr-pinnedyr-kneler-onskes-kjopt.html . Venligst hold spørsmål til pm om det går på det generelle, og ikke rettet mot annonsen. _Nagash_

Sitat:
Opprinnelig postet av christin900 Vis post
har for øyeblikket(insekter):
0.2.0 Baculum extradentatum(pinnedyr)
0.2.0 Carausius morosus(pinnedyr)
1.1.0 Sphodromantis sp.(kneler+kokong av denne)
0.0.4 Phyllocrania paradoxa(kneler)
1.0.0 hymenopus coronatus(kneler)
0.0.2 Pachnoda marginata peregrina(rosebille)
+en haug med små og store sirisser(mat..hehe)
0.0.3nymfer av kinesisk kneler forventes i nærmeste framtid!

andre dyr eg har:
0.0.1 Scorpius maurius(skorpion)
0.0.1 Archispirostreptus gigas(afrikansk kjempetusenbein)
0.0.2 Pachnoda marginata peregrina(rosebille)
Hei jeg er en helt fersk med insekter, 42 år gammel lærer som har falt for pinnedyr og som også ville gjerne prøvet andre pinnedyrarter enn Medauroidea extradentatum og som også veldig gjerne skulle prøvd knelere. Skulle Du eller andre ha egg å være av med eller kunne gi meg adresser til noen som har så ville jeg bli glad. Dumt spørsmål, men kan man ha forskjellige arter av pinnedyr i samme terrarium?

Trine

Sist endret av _Nagash_; 17-04-2008 kl 18:02.
mtv65 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-04-2008, 20:27   #2
Reptilfreak

christin900 sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Bergen
Meldinger: 241
Standard

har aldri hatt noen problemer med det, men da er det viktig å ha nokk mat til alle arter tilenhver tid og sef nok plass

husk at noen arter pinnedyr arter er mer agressiv enn andre og noen spruter gift om de blir irritert...lese nøye på arter du vuderer å kjøp og vuder selv hva enselv tror går bra...det var nå det jeg gjorde

har snart nymfer klare av knelerarten Sphodromantis sp som er en fremmragenede nybegynner art

får dessuten P.shultei og noen nye Oreophoetes Peruana pinnedyr nymfer
om noen ukers tid, så det blir mulig salg av avkom av disse i nær fremtid
Svar med sitat
Gammel 17-04-2008, 20:36   #3
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

For info rundt diverse knelerarter så anbefaler jeg knaal

Ellers så er det en del info å hente i diverse knelertråder her på forumet :

Knelere - Reptilfreaks.no
Svar med sitat
Gammel 17-04-2008, 22:15   #4
Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av christin900 Vis post
har aldri hatt noen problemer med det, men da er det viktig å ha nokk mat til alle arter tilenhver tid og sef nok plass

husk at noen arter pinnedyr arter er mer agressiv enn andre og noen spruter gift om de blir irritert...lese nøye på arter du vuderer å kjøp og vuder selv hva enselv tror går bra...det var nå det jeg gjorde

har snart nymfer klare av knelerarten Sphodromantis sp som er en fremmragenede nybegynner art

får dessuten P.shultei og noen nye Oreophoetes Peruana pinnedyr nymfer
om noen ukers tid, så det blir mulig salg av avkom av disse i nær fremtid
Takk, Skal lese meg opp på de artene du nevner. Flott å høre fra en erfaren hvilke som er greie å begynne med. Er definitivt interessert. Tror jeg vil holde meg vekk fra de giftsprutende foreløpig. Fint hvis du setter meg på din liste over interesserte. Jeg har hatt lyst på pinnedyr siden i høst så det var kjempemoro å finne dem nå og dette forumet.

Jeg har hatt mange slags dyr i livet mitt og er godt voksen så kan nok lese meg til en del. Hvis jeg får til dette her kunne det vært morsomt å fått det til i den nye 8de klassen jeg starter med til høsten (hvis den består av snille elever da heheh)

Trine
mtv65 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-04-2008, 22:22   #5
Reptilfreak

NFredrik sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Molde
Meldinger: 642
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av mtv65 Vis post
Er definitivt interessert. Tror jeg vil holde meg vekk fra de giftsprutende foreløpig. Fint hvis du setter meg på din liste over interesserte. Jeg har hatt lyst på pinnedyr siden i høst så det var kjempemoro å finne dem nå og dette forumet.
Om du venter til utpå sommeren kommer det helt sikkert mange nye arter til norge også. Flere som skal kjøpe fra utlandet, og da selger de ofte noen her hjemme i samme slengen

(ThorEH skal ikke du ha noen nye knelerarter?)

Ellers, hva med skorpioner, finnes noen "snille" arter der også
Svar med sitat
Gammel 17-04-2008, 22:34   #6
Member

Standard

Tusen takk. Et siste spørsmål. Hva er alternativ pinnedyrmat til bringebær eller bjørnebærblader på denne tiden av året? Leste et sted at man skulle være forsiktig med de første bladene på våren også. For oss nybegynnere så har vi jo ikke høstet i høst og fryst ned. Mange snakker om eføy, mens iden det finnes mange arter av dette - kan noen gi tips of hvilken art eføy man bør velge til pinnedyr? Trine
mtv65 er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-04-2008, 22:36   #7
Member

Standard

kult - blir en morsom sommer og høst tror jeg. De derre snille skorpionene hørtes artige ut. Betyr det at man bare blir litt uvel hvis den stikker? Hvor uvel blir man av de ikke så snille skorpionene man finner i dyrebutikker for tiden?
Trine
mtv65 er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-04-2008, 22:50   #8
Reptilfreak

NFredrik sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Molde
Meldinger: 642
Standard

Sitat:
kult - blir en morsom sommer og høst tror jeg. De derre snille skorpionene hørtes artige ut. Betyr det at man bare blir litt uvel hvis den stikker? Hvor uvel blir man av de ikke så snille skorpionene man finner i dyrebutikker for tiden?
Trine
Finner for det meste ikke "ikke snille" i dyrebutikke, Den vanligste dyrebutikkskorpionene er Pandius Imperator. (ligger et knallbra cearsheet her på forumet). Et stikk fra den kan sammenliknes med et biestikk.

Ellers så er det billigere å kjøpe alle kryp fra privatpersoner.

Bare å lese rund på forumet, og andre forum. Om du intreserer deg for kryp så kan jo Phalagorns Kryp Forum - Nordens största forum inom ryggradslösa djur :: Index være noe!?

NFredrik
Svar med sitat
Gammel 17-04-2008, 23:12   #9
Member

Standard

så hvordan er de "snille" da?

Trine

PS takk for svaret.
mtv65 er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-04-2008, 00:51   #10
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Standard

Sitat:
så hvordan er de "snille" da?

Trine

PS takk for svaret.
De fleste av Keiser skorpioner (Pandinus imperator/Heterometrus sp.) foretrekker å bruke klørne sine, fremfor giftbrodd. Den er et slags "siste utvei". Som regel er de så tollerante at de godtar at du håndtere de litt også, selv om jeg ikke anbefaler det. De mer potente artene kan gi deg alvorlige reaksjoner på giften ved stikk, men disse selges heldivis ikke i vanlige dyrebutikker.

En generell, men ikke sikker regel, er at de fleste skorpioner med store klør, gjerne er mindre giftige, og motsatt. Ta alikevel alltid forhåndsregler ved ukjente/uidentifiserte arter, og behandle de som "potente".

Eksempel:
Pandinus imperator. Store klør,tynn hale, ikke farlig for mennesker.

Androctonus australis. Små klør, kraftig hale. Farlig for mennekser.

Mvh
Robin

Sist endret av _Nagash_; 18-04-2008 kl 00:54.
_Nagash_ er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
info, knelere, pinnedyr

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Knelere Draanes Knelere 5 28-02-2008 20:01
Knelere Shibiz Knelere 26 12-02-2008 20:31
Skal anskaffe meg knelere/pinnedyr.. Noen tips? (: Sturla Terrarier 3 27-10-2007 20:45
knelere Hymenopus Knelere 0 16-06-2006 08:25
Knelere finna Knelere 3 20-08-2004 21:58

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:46.