"

Reptilfreaks.no > Informasjon og endringer på Reptilfreaks.. > INFORMASJON Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

INFORMASJON Informasjon om Reptilfreaks.no. Her finner du kjøreregler for forumet og annen viktig informasjon!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10-04-2013, 14:20   #1
Reptilfreak
Admin

Medlem siden: Dec 2011
Sted: Vestlandet
Meldinger: 471
Exclamation Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Er det ikke rimelig at mennesker selv skal få velge hvilket dyr de skal få holde i hjemmet sitt, så lenge det er det er dyrevelferdsmessig forsvarlig, og trygt for eier og miljøet ellers?

Alt hold og formidling av herptiler som øgler, skilpadder, frosker og slanger har vært forbudt i Norge siden 1977. Forbudet fra 1977 ble satt med bakgrunn i manglende kunnskap og forståelse for dyrene og deres krav til riktig hold, samt hvilken innvirkning de kunne ha på norsk natur og dyrefauna. Siden den tid har det blitt forsket på området, og man har hentet mye faktainformasjon og erfaringer fra våre naboland. I 2008 ble et utkast til en positivliste på cirka 30 arter utformet av Norsk Herpetologisk Forening (NHF), i samarbeid med Mattilsynet (MT).

Formålet med listen var å få til en oppmykning av lovverket ved å tillate enkelte arter som var trygge og relativt lette å holde, samt realisere en gjennomførbar ordning for de vel 150-200 000 herpetiler som i dag finnes i Norge. Ved å endre lovverket var målet å få de hundretusener av herptiler som holdes ulovlig i Norge, inn under en lovlig felles forvaltning. Dette for å sikre at dyrene kunne holdes under de samme kravene til dyrevelferd som er definert for andre dyr i norske hjem. Lovendringen skulle etter planen på høring i Stortinget til våren, 2013.

Den 3. April 2013 kunne man i media lese at Landbruksministeren, Trygve Slagsvold Vedum (SP), i et intervju gikk kraftig ut og sa nei til all endring av lovverket for hold av herptiler i Norge. Ministeren gikk videre til å oppfordre herptileiere i Norge til å få sine dyr avlivet. Landbruksministeren gikk altså imot de faglige vurderingene fra Mattilsynet, Vitenskapskomiteen for Mattrygghet, Direktoratet for Naturforvaltning og Den Norske Veterinærforening, og satte en stopper for oppmykningen av lovverket.

Det norske herptilmiljøet og faginstansene som har jobbet med legaliseringen av dyrene på positivlisten, mener at herptiler har de samme kravene til dyrevelferd som andre husdyr i Norge har. At Landbruksministeren går imot de faglige vurderingene i saken, og i tillegg oppfordrer til drap av 150-200.000 dyr kan ikke vi som er glad i kjæledyr, og setter pris på viktigheten av god dyrevelferd, akseptere.

Vi mener det bør stilles like krav til alle dyr som skal holdes i norske hjem, det være seg hund, katt, fugler, andre pelsdyr, gnagere eller reptiler. Vi ønsker med denne underskriftskampanjen å vise vår fundamentale uenighet til landbruksminister Vedums uttalelser om avliving av friske dyr, og vårt ønske om å la det nye lovforslaget gå til høring som planlagt. En beslutning for eller imot skal være basert på faktainformasjon, og fattes av et demokratisk flertall - ikke av en politiker som lytter til sine egne fordommer.

Gå inn på https://www.facebook.com/Jatileksotiskedyr og gi din støtte!

Direktelink til underskriftskampanjen er: https://www.change.org/petitions/lan...il-h%C3%B8ring
strepto er offline   Svar med sitat
Følgende 8 medlemmer liker strepto sitt innlegg:
Gammel 10-04-2013, 14:41   #2
Reptilfreak

Euryurus sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Sørlandet
Meldinger: 757
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Bra skrevet, men jeg lurer på når tallet gikk fra 100-150k dyr til 150-200k dyr?

Denne kunne også brukes til å sende ett mistillitsforslag til andre politiske partier som har noe å si i media/på tinget her i nisselandet?
Gammel 10-04-2013, 15:54   #3
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Vil for ordens skyld si at det vil være en stor hjelp om dere som har Facebook konto også skriver under underskriftskampanjen på https://www.change.org/petitions/lan...dyr-til-høring
Frogger er offline   Svar med sitat
Følgende 3 medlemmer liker Frogger sitt innlegg:
Gammel 10-04-2013, 16:16   #4
Reptilfreak

egotrip sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Lillyhammer
Meldinger: 81
Standard

Delt, og oppfordrer alle jeg kjenner som garantert har egeninteresse om å skrive under.
Oppfordrer også de som er positive til dette om å skrive under.

SKRIV UNDER:

Alle bekker små.
Gammel 10-04-2013, 16:16   #5
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 45
Meldinger: 528
Standard

Hadde det vært en mulighet for dere admins å sende den linken til alle 6672 medlemmene her?.jeg knntaktet NZB i stad.fikk kjapt svar.dem har ikke tenkt å gi seg med det første.
norway er offline   Svar med sitat
Følgende 3 medlemmer liker norway sitt innlegg:
Gammel 10-04-2013, 16:22   #6
Reptilfreak

egotrip sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Lillyhammer
Meldinger: 81
Standard

Å dele brukerne her på forumet vil være bare ett desperat forsøk.

Ta heller å send en felles epost til alle brukere, og oppfordre de å skrive under.
Gammel 10-04-2013, 16:29   #7
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 31
Meldinger: 1,111
Standard

husk andre grupper som sliter med fordommer selv er jeg medlem på FB gruppe: Staffordshire Bull Terrier Norge er lett for de å sitte seg inn i fordommer så jeg håper det er mange der som vil signere selv har jeg fått bekreftet ganske mange signaturer av venner på FB
Gammel 10-04-2013, 17:29   #8
Reptilfreak

E.repti sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Østfold
Alder: 25
Meldinger: 625
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Tony Vis post
husk andre grupper som sliter med fordommer selv er jeg medlem på FB gruppe: Staffordshire Bull Terrier Norge er lett for de å sitte seg inn i fordommer så jeg håper det er mange der som vil signere selv har jeg fått bekreftet ganske mange signaturer av venner på FB
Hehe, så du hadde skrevet der inne! Det er bra!
Gammel 10-04-2013, 18:07   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2013
Sted: Nordland
Meldinger: 27
Standard

Bare et kjapt spørsmål.
Hva er forskjellen på en engelske og den norske?
QUiPS er offline   Svar med sitat
Gammel 10-04-2013, 18:26   #10
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 31
Meldinger: 1,111
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av E.repti Vis post
Hehe, så du hadde skrevet der inne! Det er bra!
fordelen med å ikke har reptiler, trenger ikke være anonym lengre men kjipt da.. vil jo gjerne ha.. til og med min datter på 4 løper rundt å vil ha KP:p meen.. så lenge hun er i en alder at alt skal fortelles, så tør jeg ikke :( de som jobber i barnehagen vet om min hobby, men foreldrene til de i barnehagen derimot!:p

ligg meg til på FB da E.repti! =)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Sett spørsmål ved behandlingen av lovforslaget. H.H Lover og regler 12 09-04-2013 21:03
Høring av forslag til forskrift om innførsel og utsetting av fremmede organismer Parabuthus Lover og regler 20 02-08-2010 20:55
Høring av forslag til ny dyrevernslovgivning. Viridovipera Media 24 17-12-2007 16:07

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:00.