| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2005
Sted: oslo
|
jepp,mulig det er jeg som er totalt idiot og har gått glipp av noe viktig på veien her et sted,men altså..min ene lille leounge har gått på gråpapir til nå(ca4mnd) og har fungert flott,men her om dagen fylte jeg opp terarriet med kalsiumsand fordi jeg har blitt fortalt at det var så fantastisk bra,men nå virker hun bare helt slapp og elendig,ikke noe særlig matlyst eller noe,blitt ganske passiv,er kalsiumsand skadelig for unger på noen måte?eller er det noe med hvordan den skal brukes eller noe?hjelp meg!!
(har nå tatt bort sanda på den kalde siden slik at hun har en side med papir og en side med sand,for å se om det hjelper) kan ikke skjønne hva annet som kunne være problemet.. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
|
kalsiumsand brukes som vanlig sand, som substrat. Men kanskje den ungen var for liten til å gå på sand enda. Kalsiumsand skal være fordøyelig, men min ex og jeg hadde likevel problemer med at en unge fikk forstoppelse av det. Den ble veldig slapp. Vi gav den matolje for å løse opp "problemet".
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
pleier alltid å la mine leo'er gå på papir til de er ihvertfall 1 år gml, og pleier også å anbefale de som kjøper av meg å gjøre det samme.
men innimellom skjer det selvfølgelig at noen får forstoppelse, og da pleier jeg å bade mine i lunkent vann hver dag, det har ihvertfall funket for meg i de fleste tilfellene , en gang hadde det desverre godt for lang tid før jeg begynte lykke til med din
|
|
|
#4 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Heisann!
Jeg har lenge hatt lyst til å flytte Leojenta mi over på sand(eller lignende) Sjekket opp litt om kalsiumsand med flere dyrebutikker i sverige osv. Svaret jeg fikk de fleste gangene var at de ikke annbefalte meg å bruke dette før den var ca.1 år gammel. Dette pga. at den lett klumpet seg sammen i magen til leoen, og dette kunne føre til forstoppelse hos yngre dyr. Min Leo er ca. et halvt år og trasker fortsatt på kjedelig papir Mvh Robin
|
|
|
#5 |
|
Senior Member
|
jepp.altså.den driver å bæsje skikkelig mye,men ser ut som innholdet er mye av den kalsiumsanda,så lurer på om den skal tilbake på papir ja...omtrent et år altså?det er lang tid....spiser hun sanda eller hgva?
(begynner å bli full nå..) |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Senior Member
|
den får i seg litt sand når den spiser mat som kravler på sanden
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Senior Member
|
...men hovedproblemet er at hun virker veldig lite interessert i ordentelig mat...så jeglurer på om hun får i seg det nødvendvendige?...hun har vært veldig ivrig etter sirisser hele tiden,men siste uka har hun spist 3-4 til sammen...litt bekymra,..,
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Senior Member
|
hun er kanskje ikke sulten fordi magen er full av sand, hvis jeg var deg ville jeg forsøkt å gi henne noen få dråper matolje hver dag, for å smøre systemet. det er bare å dryppe en dråpe på munnen, så slikker hun det i seg.
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| farlig, kalsiumsand |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Så, så farlig er Klapperslangegift | Olliw | Helse og sykdommer hos reptiler | 4 | 11-12-2007 16:13 |
| lakk, farlig for leo'ser? | Tarantellen | Gekkoer | 5 | 29-11-2007 16:43 |
| uv lys, er det farlig for menneskene? | Sistine | Skilpadder | 3 | 07-08-2007 21:15 |
| Er gulerot farlig for insekter? | _Nagash_ | Andre insekter | 6 | 18-03-2007 21:48 |
| farlig å ta den opp? | Taranteller | 2 | 15-11-2006 15:43 | |