| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2007
Sted: Grimstad
Alder: 26
|
Hei
Jeg har nettopp fått svar på avføringsprøven på min skjeggagam. Det viste seg att hun hadde rundorm, av typen Oxyuride. Dette er vist en av de vanligste som krypdyr får etter det jeg har blitt opplyst. Men også en av de som kan være vanskelige å bli kvitt da de holder seg langt bak i tarmen, og konsentrasjonen av ormemiddelet kan ha blitt for svak når den kommer så langt. Det jeg lurer på er typer ormemiddel som jeg kan bruke? Har snakket med vetrinæren i nærområde som sa jeg kunne bruke Panacur, men att det også var mye flere typer som er aktuelle. Det som er, er att på apoteket fant jeg ikke Panacur pasta, bare tabletter og de blir vel kansje for sterke, eller går de greit å bare dele de opp å gi de det? ![]() Fant også noe som heter Banminth, dette var pasta. Lurer også på dette med smittekilder. Dyra kan jo få i seg denne, og flere typer parasitter, gjennom fordyra. Er det noen som vet om det er måter å få sjekket om fordyra er smittet?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Jeg refererer fra boken Reptile medicine and surgery;
"Nematodes are frequently encountered during routine fecal examinations for snakes, chelonians and lizards. One of the most common endoparasite in reptiles is the pinworm (e.g., Oxyurids). The oxyurids are generally considered to be nonpathogenic in reptiles, altough heavy burdens can lead to clinically disease. These parasites are found primarily in the lower gastrointestinal tract and show high host specificity. Oxyurids have a direct life cycle and can achieve significant population numbers within the colon, especially in herbivores, which puts them in risk for impaction" Oversatt til norsk i kort sammendrag; Nematoder er ofte å finne i rutinemessige avføringsprøver. En av de vanligste er rundorm (f.eks oxyurider). Oxyurider er generelt sett ikke patogen (les; sykdomsfremkallende) hos reptiler, men om det blir store mengder kan de bli syke. Disse parasittene fins i den nedre delen av tarmsystemet og er høyst spesifikk på hvilken art de invaderer. Så kommer det som er viktig; Oxyuridene har en direkte livssyklus. Og i det, betyr det at oxyuridene ikke trenger å gå via en vektor (eks et insekt) for å smitte på nytt - skjeggagamen din kan smitte seg selv, på nytt og på nytt - f.eks ved å komme i kontakt med sin egen avføring, eller et sted der avføring har ligget, uten at stedet har blitt skikkelig rengjort/desinfisert.. Slik jeg forstår det av boken er oxyurider vanlige hos reptiler, og er i utgangspunktet ikke farlige - men når de plutselig blir veldig mange i antall (f.eks grunnet stress, eller at immunforsvaret til tassen din ikke er helt å topp) kan dyret bli sykt.. Jeg er derfor usikker på om det er noe mål i seg selv å forsøke å utrydde disse - det er kanskje mer om å holde dem i sjakk.. Jeg referer mer; "Most lizards have at least one species oxyurid, and some have several. They live in the lumen of the large intestine. They all have direct life cycles, and for the main part, these should be left intact. Many people have tried to eliminate them and have not had great success." Så, hvordan får du dem i sjakk; Panacur tar knekken på nematoder, så den skal være safe å bruke. Gå på et annet apotek å se om de ikke har pastaen der. Jeg skal ikke oppgi dosering i første omgang - hør hva veterinæren sier. Når du har fått dosering fra ham - dobbelsjekk med f.eks Monica Heggelund (ring henne). Jeg kan også oppgi hvilken dosering boken anviser, og hva jeg gjorde da jeg brukte panacur på min agam - men jeg vil ikke ha ansvar for om det blir feil - så, hør med vetsen først.. Så, dette med smittekilder.. Som sagt - direkte livssyklus på disse karene; agamen din kan smitte seg selv. Renhold er derfor viktig - spesielt av matfat/drikkekar.. Tenk bare på; agamen din bajser på bakken - du plukker opp bajs, men får kanskje ikke med deg alt - agam trår der den bajset - får litt nematoder på foten - agam springer i vannkar/matskål - nematoder kommer i vannskål/matskål - agam drikker/spiser = smittet seg selv.. Ang insekter kan de også være vektorer ja - men ingen måte å utrydde disse på, ei heller sjekke det på.. Den eneste måten måtte være å få agamen din helt fri for nematoder - gi den kun 1 type mat neste måned - ta ny avf.prøve.. men, det er ikke noe å anbefale.. Hva skal du gjøre i første omgang; 1. skift bunnsubstrat. 2. fjern innredning som kan fjernes - helst kast, eller desinfiser - gjerne varmebehandle. Vannskål og matskål må desinfiseres. 3. Vask over bakgrunn med desinfeksjonsmiddel - klor, virkon etc.. 4. Gå gjerne over bakgrunnen med varmepistol på nærmest full guffe. Pass på at du ikke svir noe. Maling/lakk kan skalle av.. 5. Vask agamen din godt med en myk tannbørste i dusjen. 6. Innred terra enkelt (avispapir som bunnsubstrat f.eks) sålenge Panacur-kuren holder på. 7. Ferdig med panacuren - desinfiser bakgrunnen på nytt. Vannskål/matskål desinfiseres helst hver dag. Ta ny avføringsprøve. Evt desinfiserer du terra ditt 1 gang. Og mens agamen enda går på panacur kan du isolere den i et annet, midlertidig terra om mulig (som ikke brukes, eller skal brukes til andre dyr). Når kuren er ferdig, og agam friskmeldt kan den flytte inn på nytt.. lykke til! |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Det skal godt gjøres i IKKE finne disse.
Etter et greit antall avføringsprøver av dyra her hjemme har disse alltid hatt rundorm. Rundormen er vanlig i viltfangede dyr, og den er vanlig i fangenskaps fødte dyr. Den er som før nevnt ikke farlig, men mindre de får en skikkelig oppblomstring. En slik oppblomstring kommer av som også nevnt, stress, sykdom, dårlig imunforsvar eller kontakt med egen avføring. Sistnevnte er den vanligste årsaken. Så lenge det ikke var store mengder trenger du ikke prøve å utrydde den, den gjør ingen skade på dyre ditt, er ikke smittsom til mennesker.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Har lest litt rundt nå og funnet ut att Panacur er vel kansje det mest egnede middelet da det også tar egg, noe ikke alle gjør.
Pasta er nok det beste å bruke, de tabelettene var litt vel små til å måtte dele i 10... ![]() Men jeg lurer fremdeles på dette med fordyra, og om det er mulig å få sjekket om de er smittebærere.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Der var jeg sent ute ja...
Sånn skjer når man har kunder mellom ordene ![]() Har ett terra til så da blir det flyttings i morgen, å vasking fra topp til tå... Tusen takk for svar. Den boka di Karl høres kjempe ut, sikkert supert å ha i hus. Så derfor er den på toppen av ønskelisten til jul... Kan tenke meg att det som utløste det er når hun fikk det bittet av zophobasen. Ble mye stress med medisiner, og foring da hun nektet spise selv siden det gjorde vondt...
MvH Nika Sist endret av nika86; 20-10-2008 kl 18:24. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Da fikk jeg snakket med Monica Hegglund i dag.
Hun anbefalte tabelettene, og att jeg skulle knuse en og løses opp i 10 ml vann. Siden hunnen veier 350 gr skulle hun ha 1.4 ml av denne løsningen en gang, og igjen om 14 dager. Så får vi håpe det ordner seg
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Får håpe hun blir bedre da!
Jeg merket bedring på min allerede første dagen etter dose med panacur, men jeg brukte en mindre dose over flere dager..Rapporter gjerne hvordan det går med din! Lykke til!
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Sitat:
Det samme har vi gjort etter besøk hos Hegglund og denne medisinen funket fint for oss. Vi ga dette til alle sammen og friske ble dem.. Et lite tips når du skal gi denne sprøyta.. Dette er ikke noe dem liker å få i seg, så i stedet for å drive med "tvang", gir du dem en Zophobas og i det skjeggisen tar den og begynner å tygge, setter du sprøyta inn i munnen på skjeggisen og klemmer til litt fort, men ikke for fort, da bare spruter det ut på sidene av munn. Greit å være to når du skal gjøre det, så skjeggisen ikke klarer å rygge/trekke seg tilbake. En holder og en gir..Vi hadde litt problemer med å gi denne medisinen først, men med zophobas trikse gikk det ned på høykant.. Lykke til
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Har monica sagt spesifik hvorfor de skal fjernes så lenge dem ikke gjør skade på dyret?
Jeghar vært i kontakt med flere dyrleger som kan reptiler, både norske og utenlandske og har alltid blitt anbefalt å forebygge, men ikke fjerne, da det faktisk er helt normalt for dem å ha dette. Hvorfor gi medisin hvis det ikke er nødvendig?
|
|
|
#10 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Vi hadde denne ormen og en slags amøbe på våre tre skjeggiser. Det Karl skriver her er jo litt interesant ang det med orm og stress..
Den ene skjeggisen vår hadde ferskt blod i avføringen sin. derfor sjekket vi henne. Ut i fra hva karl skriver her, så får det meg til å tenke litt fordi hun med blod i avføring flyttet inn til den andre jenta vi har fra før og hun som flyttet inn er litt mindre og yngre. Hun ble litt dominert av hun eldste til å begynne med og det var en stund etter at hun flyttet inn hun fikk blod i avføringen sin.. Vilken av disse to parasittene som gjorde mest skade vet jeg ikke, men Heggelund sa at det var ganske mye av begge og det var ikke bra.. Takk for en AHA opplevelse Karl ![]() PS... Fine avatar bilder på denne forumsiden
Sist endret av Gibbs; 22-10-2008 kl 18:36. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|