"

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17-09-2008, 00:19   #1
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard kalk/calsium

Lurer litt her og jeg finner ikke noen poster med det selv om jeg vet at det har stått steder her..

Jeg er tom for kalk til mine skjeggiser. Jeg har ikke kjøpt dette før, da jeg har hatt en boks siden jeg fikk min første skjeggis. Lurer derfor på hvor jeg får kjøpt det? På zoo butikken hadde dem kun kalk med noe mere i, men jeg vil ha rent kalk pulver. Mener å husker noen har nevnt at man kan stikke på apoteket og kjøp det der?
Er det noe spess merke?
Gibbs er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-09-2008, 09:41   #2
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Kalk med noe mer i = kalk med fosfor - som er ment til veggis øgler som iguaner, ettersom de ikke får i seg fosfor gjennom insekter.. Skjeggagamer med insekter på dietten skal derimot ha rent kalk - eller helt korrekt; calcium carbonate..
Samme hvor du kjøper det - sålenge du får rent cc..
Derimot er det ikke noe problem å bestille fra dyrebutikk - eks T-Rex Bone Aid Microstick Calcium Powder. Men det koster nok litt mer..
Forskjellen på dette pulveret og pulver du får på apotek er at Microstick pulveret er gjort statisk og hefter seg således veldig godt til fordyrene..

ikke kjøpt siden du fikk din første agam.. hmm.. hart du husket å sjekket datoen på pulveret underveis? - Kalsiumpulver går ut på dato det også... Ikke at det blir dårlig i den forstand at man blir syk av å spise det, men ser for meg at det kan oksidere og etterhvert ikke bli like effektivt..
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-09-2008, 09:56   #3
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,722
Blog Entries: 12
Standard

Jeg slenger meg med på denne!
Finnes det en mindre boks med kalk en kan kjøpe? Hvis man bare har en gekko, så er det jo lite vits i å gå til innkjøp av en megastor boks, liksom.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-09-2008, 10:08   #4
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

T-Rex B.A. Microstick kommer i både liten og stor boks..
Svar med sitat
Gammel 17-09-2008, 11:40   #5
Reptilfreak

suzanne elita sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Meldinger: 109
Standard

hei, oslo zoo senter har, både med og uten i terrarie avdelingen sin.
suzanne elita er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-09-2008, 12:44   #6
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
Meldinger: 1,653
Blog Entries: 13
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av KarlKanibal Vis post
T-Rex B.A. Microstick kommer i både liten og stor boks..
Du tenker på den T-Rex Calcium 2:0 / No Phosphorus. nå sant?
Er vertfall den jeg bruker på dyra mine

Svar med sitat
Gammel 17-09-2008, 13:54   #7
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Funker helt fint den også ja, men var denne jeg hadde i tankene; Livefood UK Ltd.

Har prøvd den du la ut bildet av også og fant ut at den var lett å løse i vann bl.a (om du vil tilsette via vannet)., men syns ikke den heftet like godt på fordyrene som Microsticken..

Den jeg ref. til skal finnes i 2 størrelser - 100 gram og 250 tror jeg det var.. Og om man bare får tak i 250 gramsen - gut load fordyrene med det man ellers ikke får brukt... Dog - alt med måte da..
Svar med sitat
Gammel 17-09-2008, 19:05   #8
Senior Member

Gibbs sin avatar

Standard

På Oslo zoocenter hadde dem kun med fosfor og en annen med vitaminer i og det vil jeg ikke ha pga som du sier Carlkanibal
Da får jeg høre med Heidi da, så får hun bestilt det til meg..

At kalk pulveret går ut på dato er helt nytt for meg. Den boksen jeg fikk var bare en boks uten noe logoer på., men jeg vil jo tro at den kanskje kan ha godt ut på dato hvis dem gjør det. Boksen var jo 3 år gammel.. hmm ikke bra.. Hadde ingen anelse om at kalk pulver kunne gå ut på dato..Det er jo bare kalk..

takker!

Sitat:
Opprinnelig postet av KarlKanibal Vis post
Kalk med noe mer i = kalk med fosfor - som er ment til veggis øgler som iguaner, ettersom de ikke får i seg fosfor gjennom insekter.. Skjeggagamer med insekter på dietten skal derimot ha rent kalk - eller helt korrekt; calcium carbonate..
Samme hvor du kjøper det - sålenge du får rent cc..
Derimot er det ikke noe problem å bestille fra dyrebutikk - eks T-Rex Bone Aid Microstick Calcium Powder. Men det koster nok litt mer..
Forskjellen på dette pulveret og pulver du får på apotek er at Microstick pulveret er gjort statisk og hefter seg således veldig godt til fordyrene..

ikke kjøpt siden du fikk din første agam.. hmm.. hart du husket å sjekket datoen på pulveret underveis? - Kalsiumpulver går ut på dato det også... Ikke at det blir dårlig i den forstand at man blir syk av å spise det, men ser for meg at det kan oksidere og etterhvert ikke bli like effektivt..
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-09-2008, 19:22   #9
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gibbs Vis post
Hadde ingen anelse om at kalk pulver kunne gå ut på dato..Det er jo bare kalk..
Du har helt rett i at kalk ikke kan gå ut på dato. Kalsiumkarbonat er stabilt ved normale temperatur- og atmmosfæreforhold her på jorda. Naturligvis kan kalken klumpe seg om det skulle komme fuktighet i den, og hvis den er tilsatt vitaminer vil de kunne brytes ned over tid, men kalken i seg selv tar ikke skade av å lagres. Kalk er essensielt det samme som kritt (den gamle typen man bruker på skolen, kommer som firkantede stenger i en boks). Kritt utvinnes av kalkslam eller løs kalkstein, så skulle det knipe kan du rappe et på nærmeste skole og male opp til de søte små.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-09-2008, 19:50   #10
Senior Member

Gibbs sin avatar

Standard

hmm..dette må vi jo prøve å komme til bunns i..finne noen sider som støtter opp under det ene eller det andre. Ut i fra mitt lille hodet, så ville jeg trodd at kalk var kalk og ikke gikk ut på dato..men det må vi jo finne ut av. Carl er jo en smarting, så man kan liksom ikke avfeie han

Sitat:
Opprinnelig postet av Gorgonops Vis post
Du har helt rett i at kalk ikke kan gå ut på dato. Kalsiumkarbonat er stabilt ved normale temperatur- og atmmosfæreforhold her på jorda. Naturligvis kan kalken klumpe seg om det skulle komme fuktighet i den, og hvis den er tilsatt vitaminer vil de kunne brytes ned over tid, men kalken i seg selv tar ikke skade av å lagres. Kalk er essensielt det samme som kritt (den gamle typen man bruker på skolen, kommer som firkantede stenger i en boks). Kritt utvinnes av kalkslam eller løs kalkstein, så skulle det knipe kan du rappe et på nærmeste skole og male opp til de søte små.
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
trenger kalk napoleon Skilpadder 2 13-11-2008 20:54
Ang kalk til A.gigas Fluffy Myriapoder 2 05-02-2008 18:13
Kalk? Skilpadder 2 12-08-2007 19:14
kalk.. myraas Fôrdyr 1 27-05-2005 21:11
kalk, vitaminer myraas Fôrdyr 6 18-05-2005 22:02

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:27.