"

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 02-07-2008, 20:59   #1
Reptilfreak

Draanes sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Meldinger: 185
Standard slangens syn?

ifølge denne linken sies det at slanger ikke kan fokusere med synet, og at dem ikke kan kontrollere pupillen..

det kan da ikke stemme?
min boa har syltynne pupiller når han sover, utvider dem når jeg nærmer meg eller at han ser meg. og han blir kullsort i blikket når han lukter mat...han bruker pupillene veldig ofte!

så her må jeg bare dobbeltsjekke..er det noen som har svaret?

her er linken
Anatomy
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-07-2008, 21:18   #2
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Det den regulerer med pupillen er lyssmengden den slipper inn... store pupiller når det er mørkt (for å slippe inn mest mulig lys slik at den ser...) Når den sover som klemmer den igjen for at det skal være så mørkt som mulig - på samme måte når det er lyst så blir pupillen smalere
Svar med sitat
Gammel 02-07-2008, 21:40   #3
Reptilfreak

Draanes sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ThorEH Vis post
Det den regulerer med pupillen er lyssmengden den slipper inn... store pupiller når det er mørkt (for å slippe inn mest mulig lys slik at den ser...) Når den sover som klemmer den igjen for at det skal være så mørkt som mulig - på samme måte når det er lyst så blir pupillen smalere
netopp! det gjør vi også..utenom når vi sover da.. men den utvider pupillene når den lukter maten..slipper inn mer lys =ser bedre men på den siden benektes dette..
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-07-2008, 21:57   #4
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Å slippe inn er lys betyr nødvendigvis ikke at den ser bedre - men at den forsøker.. det er vel annerkjent at de fleste slanger har dårlig syn ?
Svar med sitat
Gammel 02-07-2008, 22:04   #5
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721
Standard

Kan legge til litt info om slangenes syn

Selv om de er ganske så effektive rovdyr, er øynene til slangene så og si udugelige. Men som hos andre dyr med dårlig syn, f.eks. moldvarp, tar slangene dette igjen ved å ha andre ekstremt skarpe sanser.

Det er ganske sikkert at slangene utviklet seg fra øgler, og mistet dermed lemmene for å tilpasse seg et underjordisk liv. Mens slangene var i denne gravende fasen i utviklingen, ble synet og øynene svekket, da de ikke behøvde syn i en ellers mørk verden. Dårlig syn er ellers karakteristisk for gravende dyr.

Dagens gravende slanger, som familien Typhlopidae og Leptothyplopidae, er fine eksempler på slanger med ekstremt dårlig syn. Disse artene kan bare skjelne mellom lys og mørke.

Når slangene begynte å komme opp fra et underjordisk liv, ble jo også synet en viktig del igjen, og måtte dermed utvikles på nytt. Dette resulterte i forskjellige typer "syn" som hadde forskjellig duglighet, avhengig av art, vaner og habitat.

Men de fleste arter har ikke utviklet noen av de trekkene som deres forfedre hadde, og heller ikke noen av de unike egenskapene som fugler og pattedyr har i dag.
Alt i alt, kan man si at slagenes syn er dårlig, i forhold til oss, og til og med i forhold til de fleste øgler.

Slangene mangler netthinne"muskelen" Fovea centralis, eller sentralgropen, og har dermed en redusert evne til å fokusere, og dems oppfattelse av detaljer er dårlig. Det var forøvrig dette som sto i den linken din Draanes
Foruten om et par slekter (Ahaetulla og Thelotornis) har slangene vansker med å oppfatte og gjenkjenne objekter som står stille med synet alene, og må derfor ha et levende, bevegelig bytte, hvis de ikke bruker andre sanser, som Jakobsons Organ osv.

Øyets størrelse og effektivitet avhenger av art og hvilke metoder arten benytter for å fange bytte.

Ja, det var noe info. Nå er det Pacific Blue
Svar med sitat
Gammel 02-07-2008, 23:53   #6
Reptilfreak

Draanes sin avatar

Standard

noen påstår at boa har fargesyn
takk for oppklaringen Jabbe
Svar med sitat
Gammel 03-07-2008, 18:29   #7
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard

Så vidt meg bekjent har de alle fleste krypdyr fargesyn. I det hele tatt er det bare pattedyr der svart-hvitt eller svært begrenset fargesyn er normen. Dette kommer av at pattedyrene startet som nattdyr (og de fleste er det enda), mens de andre landlevende virveldyrene i utgangspunktet er dagdyr.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-07-2008, 17:45   #8
Reptilfreak

Renor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bærum. Uhuhu.
Meldinger: 456
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gorgonops Vis post
Så vidt meg bekjent har de alle fleste krypdyr fargesyn. I det hele tatt er det bare pattedyr der svart-hvitt eller svært begrenset fargesyn er normen. Dette kommer av at pattedyrene startet som nattdyr (og de fleste er det enda), mens de andre landlevende virveldyrene i utgangspunktet er dagdyr.
OT, fordi eg er nyfiken:
Betyr dette at mennekser også har eit litt nedsette fargesyn, og at for eksempel ein slange kan sjå klarare eller fleire farger enn mennesker?
Svar med sitat
Gammel 27-07-2008, 11:46   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 44
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Renor Vis post
OT, fordi eg er nyfiken:
Betyr dette at mennekser også har eit litt nedsette fargesyn, og at for eksempel ein slange kan sjå klarare eller fleire farger enn mennesker?

Dette er kanskje ikkje relevant til ditt sprsmål, men eg mener å ha lært at menn bare har 3 fargestaver i øyet til å fange opp farger.
Det er mangel på en slik som gjør noen fargeblinde, men kvinner har fire, så om dei mangler 1 stav so ser dem fortsatt alle farger og derfor blir ikkje kvinner fargeblinde
Om det stemmer kan det tyde på at menn ihvertfall har litt nedsatt fargesyn siden vi har en stav mindre en kvinner.
Men eg skal ikkje garantere for dette da eg ikkje husker om det er en sikker kilde eg har fått dette fra, men det kan kanskje vere av interresse

Hilsen Azazil
Azazil er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
slangens, syn

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:14.