"

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-11-2005, 14:14   #1
Reptilfreak

Snowballs sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Finnmark
Meldinger: 141
Standard Voksen leo (hunn) med lite matlyst

Min leo som er voksen, ei hunn, har den siste uka plutselig vist manglende interesse for mat.. Spiser mindre enn normalt, og virker ikke interessert og "på hugget" etter maten som før...

Temperatur er normal (ca 25 på dagtid, ned mot 20 på kveldstid), og luftfuktighet er som vanlig, rundt 50%.

Har merket mer graveaktivitet enn før, hvor hun har gravd både her og der i sanda... Og ja, bruker kalsiumsand.
Ser ikke ut som forstoppelse, da alt har kommet ut.
Maten er den samme som alltid, can o' crickets.

Har ingen andre leo'er i terrariet.

Noe å bekymre seg over, eller er dette periodiske hendelser?
Snowballs er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-11-2005, 14:43   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2005
Sted: mosjøen/nordlan/norge
Meldinger: 161
Standard Re: Voksen leo (hunn) med lite matlyst

Høres mest ut som ''perodiske hendelser'' min leo har vert son i snart en måned spiser bare 1-2 sirriser,zophobas... og det er ikke ofte ..
Min har og begynnt og grave, kan hende de merker det snart er vinter.
Eller de kan også være stresset?
Hvor ofte løfter du opp din gecko?
Har du timer på lyset?
Har den tilgang på vann ?

Mvh
Svar med sitat
Gammel 03-11-2005, 14:54   #3
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: oslo
Meldinger: 128

for meg virker det litt som om din kjære frøken skal til å legge egg,i så tilfelle kan du se det ganske tydelig bakerst på magen at det er litt markante eggformer som liksom tyter litt ut.ofte ser hun bare litt feit ut.da blir hun litt slapp og graver overalt noen dager i forveien for å finne et passende sted,og blir lite interresert i mat..i midlertid ,altså hvis det er det som er greia er mat litt viktig,gjerne pinkies(bare en av gangen og ikke så ofte som sirrisser) og masse kalk og kalsium.bare la henne holde på noen få dager til,og se hvordan det går. (er i hvertfall sånn min oppfører seg når det er rett før eggleggings)
anarkist er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-11-2005, 15:05   #4
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,532
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)

Sier meg enig med Anarkist her. Høres veldig ut som om hun har noen egg å legge fra seg
Svar med sitat
Gammel 03-11-2005, 18:37   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2005
Sted: mosjøen/nordlan/norge
Meldinger: 161

Hehe trodde hun bare hadde 1 gekko uansett har vertfall det samme problemet med min (hann)...
Men den kan jo være ubefruktet egg da viss den ikke har parret seg...
Svar med sitat
Gammel 04-11-2005, 01:26   #6
Reptilfreak

Snowballs sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Finnmark
Meldinger: 141

Jep kun ei hunn, ingen hann i bildet

Ser ingen markante buler nei, men skal følge med videre
Snowballs er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-11-2005, 11:21   #7
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: oslo
Meldinger: 128

altså hvis hun er litt velfødd fra før er det ikke sikkert du ser det før de helt siste få dagene,men har hu litt ekstra mage,sånn ser litt feit ut?og litt vanskelig for å løfte på magen og sånt mer enn nødvendig?

sørg for å ha noen steder i terrarriet som det er plass til å grave litt å slikt,altså hvis dt er masse greier der så ta ut noe,og hvis hun ikke har lagt noen egg eller noe innen noen dager,kanskje oppimot ei uke,så er det ikke så dumt med en sjekk hos veterinær?

og:hvis hun begynner å oppføre seg helt normalt igjen plutselig ta å prøv å gi hun en liten stund med faste,hvis magen ikke blir mindre ganske fort betyr det muligens at hun har fått problemer med egglegginga ev en eller annen grunn,og da oppfører de seg gjerne normalt helt til de blir akutt syke.altså,bare så du er obs.

men hvis det er noe slikt hadde du nok sett at magen hadde vært litt større enn vanlig,særlig helt bakerst.
anarkist er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-06-2006, 22:41   #8
Member

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Norge
Meldinger: 83

Jeg kan ikke hjelpe deg med problemet ditt, men jeg kan fraråde deg å bruke calci sand! Selv om mange mener at dette er både fint og bra for LGer så er det faktisk bare en liten prosent av calci sanden som er mulig å fordøye! Ville nok heller satset på fin-fin sand kombinert med egen skål for kalsium, eller enda bedre bruke steiner til å dekke til mesteparten av gulvet i terrariet ditt!

Her er en link med litt mer utfyllende informasjon om problemet;
http://www.pythons.com/calcium.html
Leopard_G er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-06-2007, 11:26   #9
Reptilfreak

Tarantellen sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen/Hordaland
Meldinger: 869
Standard Voksen leo (hunn) med lite matlyst

Sitat:
Opprinnelig postet av Leopard_G
Jeg kan ikke hjelpe deg med problemet ditt, men jeg kan fraråde deg å bruke calci sand! Selv om mange mener at dette er både fint og bra for LGer så er det faktisk bare en liten prosent av calci sanden som er mulig å fordøye! Ville nok heller satset på fin-fin sand kombinert med egen skål for kalsium, eller enda bedre bruke steiner til å dekke til mesteparten av gulvet i terrariet ditt!

Her er en link med litt mer utfyllende informasjon om problemet;
http://www.pythons.com/calcium.html
Kunstgress er kanskje enda bedre
Tarantellen er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
hunn, leo, lite, matlyst, med, voksen

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
2 hanner og 1 hunn Kris10an94 Taranteller 6 24-07-2008 18:58
dårlig matlyst pantera Taranteller 4 11-09-2007 09:33
Juvenil - Voksen Dænis Reptiler 1 05-09-2007 08:26
Hamskifte av B.vagans hunn tovang Taranteller 5 15-04-2007 14:47
leo 1 hann+1 hunn straymond Gekkoer 2 27-01-2005 00:49

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:13.