"

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01-07-2008, 16:08   #1
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard Avføringsprøve (tips)

Føler du for å sende inn en avføringsprøve til en dyrelege av en eller annen grunn, så har jeg et par tips å komme med etter en prat med Monica Heggelund.

De vil ha minst mulig sand i prøven, så legg avis oppå sanden der dyret pleier å gjøre fra seg eller ta vekk sanden.
Når dyret har gjort fra seg, så bruk en skje og skup det opp med en gang. Legg avføringen i gladpack og klem det litt sammen, så det blir minst mulig luft i prøven. Legg så dette i en brødpose, knyt igjen og ta den med deg til legen. Hvis du har en avtalt time hos legen, så er det helt greit å gjøre dette dagen før du skal dit, men da må prøven legges i kjøleskapet og bli der til du drar. Samme rutine + inn kjøleskapet.
Det kan være lurt å starte dagen før man skal til dyrlegen med å få samlet en prøve da man ikke alltid vet når dyret gjør fra seg. Prøven kan leveres til dyrlegen uten timebestilling også, men ta en tlf hvis du er usikker på om de kan ta en sånn prøve for deg. Når prøven er levert og betalt, kan man ringe til dyrlegen noen dager etter levering for å få svar på prøven over telefon.

Det krever liten innsats og det koster ikke mye, men helt klart fint å gjøre for sjekk etter parasitter ol.

Sist endret av Gibbs; 01-07-2008 kl 16:19.
Gibbs er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-07-2008, 18:06   #2
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Litt ytterligere info;

Jeg tok nylig avf.prøve på mine agamer, og gjorde det slik;
- Ringte klinikken 1 dag før jeg planla å ta prøve for å høre om de kunne ta imot en avføringsprøve av en skjeggagam. Det kunne de, og jeg fikk beskjed om å helst komme så tidlig som mulig, slik at de kunne gjøre analysen ila. dagen. Analysen tar nemlig noen timer.

Jeg fikk også beskjed om at avf.prøven skulle være så ren som mulig - altså uten sand og annet rusk..og helst i renest mulig beholder..

- Jeg dro på Apoteket og kjøpte uringlass (små, nesten sterile plastglass)
- Gav agamene mat 3-4 timer før leggetid, så jeg visste de hadde noe i magen - og sannsynligheten for at de skulle bajse da var mindre (bajser som regel tidlig på dagen her)..

Neste dag
- Stod opp tidlig - hadde agamene i lunkent bad - og det slår sjelden feil mtp bajsing - de bajset nesten på kommando de - og mens de bajset holdt jeg dem faktisk over begeret, slik at bajsen gikk rett i glasset.. Hadde bajsen gått i vannet, hadde ikke det vært verdens undergang heller - bare å plukke den opp (husk engangshansker da).. (forøvrig en forutsetning at bajsen er fast, og ikke bløt)..

- Dro på klinikken, leverte prøven, betalte 140 kr per prøve og dro hjem..

- 4 timer senere ringte klinikken opp og fortalte resultatet på prøven. Mine hadde faktisk orm, og jeg fikk dermed beskjed om å handle inn ormekur på apotek, og med hvilken dosering jeg skulle bruke..

- Ettersom klinikken her jeg bor ikke er veldig vante med reptiler, ringte jeg også opp Monica Heggelund for å dobbelforsikre meg at jeg hadde fått riktig medisin, og riktig dosering for medisinen.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-07-2008, 19:23   #3
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Veldig flott og informativt som alltid Karl! Synes disse veldig bra innleggene burde copypastes inn i et fakta/FAQ/infoduburdevite ark, for ettertiden!

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-07-2008, 20:54   #4
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Hva het denne kuren da Carl,,Panacur ?
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-07-2008, 01:10   #5
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Panacur ja, oralpasta - kom ikke på det idet jeg satt og skrev, og gadd ikke bry hodet mer med det Men, ja, det er jo vanlig ormekur, egentlig ment for hund og katt.. Tar det meste av orm og ormeegg.. Jeg måtte dog ta to runder på min agam - og jeg vet enda ikke om jeg ble kvitt det - skal ta ny prøve any day now..

Og, det kan jo også sies ja.. Når man har fått påvist orm, og ormekuren er ferdig bør man ta en ny avføringsprøve for å sjekke at man er kvitt dritten - men denne prøven bør man ikke ta med en gang kuren er ferdig - man bør vente minst 2-3 uker slik at evt ormeegg kan bygge seg opp igjen, og slik at veterinæren greier å se det i mikroskopet..

Jeg lurer forøvrig på hvor agamen min har fått orm fra - sannsynligvis fra insekter utenfra.. insekter er nemlig mellomvert for ormen.. men det er jo umulig å si..
Men, dette var heldigvis ikke av de verste parasittene - noen er jo verre enn andre.. Sannsynligvis har min hatt parasitter lenge, men fikk plutselig en reaksjon på grunn av nedsatt immunforsvar som følge av stress eller liknende..

Når man forøvrig har fått parasitter må også terraet rengjøres grundig.. Jeg spritet ned hele terraet og bakgrunnen - fjernet alt av substrat o.l.. Egentlig ville jeg brukt virkon på bakgrunnen, men fikk ikke tak i, så det ble så.. Istedenfor tok jeg varmepistolen - stilte den på full guffe, og gikk sakte over bakgrunnen flere ganger - vil tro det tok knekken på dem.. Forsøkte varmepistolen på kaktusen - og dro den såvidt over - kaktusen ble svart

Om dere er int. i doseringsmengde kan jeg seff oppgi den også;
Jeg fikk som sagt ordinert Panacur, oralpasta, ment for katt. Doseringsanvisning jeg fikk oppgitt av veterinæren her;
40 mg/kg kroppsvekt - altså ca 18 mg for min agam - hver 24 time i 3-5 dager..

Jeg ringte dermed Monica H. for å høre hva de brukte - og de brukte en annen "modell";
100 mg/kg kroppsvekt - altså ca 40 mg for min agam - 1 gang - vent i 2 uker, og gi ny dose.

Jeg sjekket dermed opp med min nye bok - Reptile Medicine and Surgery - skal være bibelen for veterinærstudenter som ønsker å fordype seg i reptilmedisin og kirurgi - flott bok!
- Den anviste at begge "metodene" gikk fint å bruke, men for den første metoden mente boken på at man skulle gi 50mg/kg kroppsvekt..
Jeg fulgte boken, og gav 50 mg/kg kroppsvekt i 5 dager..

Før jeg begynte sjekket jeg også opp virkestoffet i panacur - tror det het fenbendazol - og hvilke bivirkninger det kunne ha.. Det var ikke dokumenter bivirkninger, og overdoser var knapt sett. Man har med andre ord stor sikkerhetsmargin for hvor mye man kan gi, uten at det er direkte skadelig for dyret i seg selv.. Husker ikke helt mekanismen bak virkestoffet, men skjønte det grovt sett sånn at det "sultet" ormene/ormeeggene ved å binde til seg næringen ormene levde av.. virkestoffet ble heller ikke tatt opp i tarmen til dyrene..

Edit, ekstra; JEG liker igrunn ikke medisiner - ihvertfall ikke å ta selv.. og når jeg tar, tar jeg aldri på tom mage.. Det gjorde heller ikke agamene.. Måten jeg gav dem på var å gi dem litt mat først, så tok jeg medisinen på snuten rett etterpå, slik at de slikket den i seg.. Jeg var også ekstra påpasselig med å gi dem ekstra vann under "behandlingen"..

Sist endret av KarlKanibal; 02-07-2008 kl 01:18.
KarlKanibal er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-07-2008, 10:03   #6
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Standard

Takk for toppers info Carl
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-07-2008, 23:29   #7
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard

Karlkanibal..

Du sier du betalte 140.- for en avføringsprøve. Hvor leverte du denne? Det kostet 300.- for en prøve hos Monica Heggelund og det er jo ganske mye med tanke på hva du betalte. Det er jo halve prisen..

Tok med Randi til Monica Heggelund i dag med tre avføringsprøver. Hun testet Randi sin avføring først fordi vi har hatt litt mistanke til at det kunne være noe. Prøven tok bare noen minutter, så vi fikk svar mens vi ventet. Monica kom tilbake med beskjed om at det var orm og amøber(en parasit) i avføringen hennes. Siden det var det, så sjekket hun ikke Tjukka sin avføring, siden dem bor i samme bur og sjansen for at hun har det også var stor. Hun sjekket heller ikke Gibbs sin siden Tjukka og Gibbs parret for litt siden, så nå blir det en kur på alle dyra i dette huset. godt man finner ut av dette. Hyggelig det!

Snakket litt med Monica om å levere en prøve av dyrene f.eks. 1 gang i året og det mente hun var greit å gjøre da man ikke har så mye kontroll på dette med parasitter hos våre flotte venner. Avføringsprøve er en rask og effektiv kontrollen, så å ha en fast rutine på dette skadet ingen.

Sist endret av Gibbs; 02-07-2008 kl 23:31.
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-07-2008, 00:06   #8
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,722
Blog Entries: 12
Standard

Dette er seff veldig bra informasjon, men det er morsomt å se hvor fort folk bytter side så snart "alle" gjør det.
Husker godt den tiden jeg tok avføringsprøve på mine dyr, og fikk mye motstand fra "dere" om at dette ikke var nødvendig i det hele tatt.

AviVet tar forresten 350 kr pr avføringsprøve.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-07-2008, 08:07   #9
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Camstatic;
Sånn er det når man lærer noe nytt, eller når det går et lys opp for en I så måte er det lov å forandre meninger underveis - hvis ikke hadde man jo vært direkte dum..
Men, jeg undrer litt - ser ut som parasitter enten,

a. har fått en gigantisk oppblomstring i miljøet siste tiden (kan insektene vi kjøper i butikken være potensiell smittekilde? - vi har vel stort sett samme leverandør)

eller

b. er mer vanlig hos reptiler enn vi tror

Parasitter behøver tross alt ikke være farlig for dyret, om det er i god kondisjon - litt avhengig av type parasitt også da.. i naturen er de fulle av parasitter, uten at det er direkte skadelig - er først når de får nedsatt immunforsvar at de får utslag..

Gibbs;
Må regne med det er forskjell i pris, da det sikkert er forskjellig utstyr og metoder de bruker..?! Hos Monica tok det minutter - her tok det timer.. noe må være ulikt.. Og, jeg bor jo noen mil nord for deg, så tviler på at det lønner seg for deg å komme hit å levere prøve ;p
Svar med sitat
Gammel 03-07-2008, 09:41   #10
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Standard

Ifølge Ron Tremper(stor i reptil miljøet f.eks med leoser samt flere andre typer reptiler) Så bærer ca 50-60 % av leoser i fangesskap parasitter som f.eks Crypto (cryptosporidium ) som er den verste parasitten hvertfall leoser kan få.
En leo kan gå med Crypto i lang tid å evt eksplodere under stress som f.eks flytting & parring sesongen.

Tipper at det ikke bare er leoser som bærer på disse parasittene :/
leo77 er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
avføringsprøve, tips

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
skilpadde tips:) EirikAK Skilpadder 21 06-07-2008 12:32
Tips om min skilpadde sedja Skilpadder 6 16-06-2008 21:01
Tips til filmer myraas Småprat 7 05-07-2007 21:03
Tips og råd. bisQuit Skorpioner 27 09-02-2007 15:11
tips! bat82 Øgler 7 18-08-2005 06:13

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:13.