| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2005
Sted: oslo
|
hjelp meg noen som har vært borti dette,har en leounge som har bodd hos oss i en knapp mnd,og jeg kjenner ikke til hvem som har avla den.hu har virka litt slapp egentlig hele tiden men jeg tenkte at det var litt sånn tilpassningsfase i begynnelsen,men nå har det jo gått ei stund,og i dag morges oppdaget jeg et par mikroskopiske smådyr (kanskje en halv mm) som krøyp på en stein inne hos henne,og tenkte at det kanskje var parasitter og at det var derfor hun var litt slækk og sånt og?spiser bra og alt sånt.vet at man desinfiserer terrariet med noe klorhexidinliknende,men hva med henne?hvordan skal jeg få "vasket henne rein",eller hvordan gjør man det?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
Jeg ville satt henne i en helt ren isboks eller lignende. Hold den så "steril" som mulig, kun en lav vannskål og et lite skjulested som innventar (feks en halv dorullkjerne). I tillegg kan du gjerne legge inn en bomullsdott fuktet med vann som du skifter ut hver dag. Hold resten av boksen tørr. Hvis det er midd det er snakk om så vil de gjerne flytte seg over på bomullsdotten pga fuktigheten, og forsvinner altså når du kaster denne
Når det gjelder rens av terrariet så ville jeg ikke brukt noen kjemikalier. Bytt substratet og vask terrariet og inventaret med så varmt vann som mulig.
|
|
|
#3 |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2005
Sted: oslo
|
høres fornuftig ut,hvor lenge skal hun bo i isboks?blir ikke dette en sinnsyk stressfaktor med de omgivelsene?
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
Jeg ville hatt henne der et par uker i første omgang. Nå er det jo ikke sikkert at det er midd vi snakker om her da...
Dette er oppsettet jeg brukte på mine leo-unger fra klekking til de var ca 8-9mnd gamle, og det gikk veldig fint. Nå skal det sies at det ikke var isbokser, men bokser med noe større grunnflate (20x30cm).
|
![]() |
| Emner |
| parasitter |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |