| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
|
Leser litt på boka "The Art of Keeping Snakes" og endelig kan jeg lese om noen som tenker nytt når det gjelder substrat til å ha i terrarie. Det er populært å holde slanger mest mulig sterilt, og bakterier blir sett på som "fy fy". Som akvarist er jeg vant til det motstatte, der legges forholdene til rette for mest mulig bakterier som hjelper med å holde biobalansen korrekt. Men i denne boka oppfordres det til en metode med vanning, vending av substrat, meitemark, måling av pH og levende planter. Målet er å skape et biosystem som bryter ned avfallsstoffer selv og hvor ikke substratet skal byttes ut slik det er med de sterile metodene.
Noen som har prøvd ut dette? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Høres veldig spennende ut, men tviler på at jeg ville satt av så mye tid på å finne ut av noe sånt.. Holder meg til å vaske terrariet ett par ganger i måneden (eller året, kommer ann på størrelsen på terraet) med desinfiserende.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Synes det virker spennende å skape en liten velfungerende biotop, for meg er det mere givende enn et sterilt oppsett. I tillegg er det jo billigere (trenger ikke bytte ut substrat ofte), tidsbesparende og kanskje også gir en mer naturlig og hardfør slange?
Jeg gir det et forsøk!
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
jeg ville tro pga salmonella og andre bakteriegreier reptiler kan ha, så er det lurt med å disinfisere terraet innimellom uansett.
Eller skal disse nedbryterne ta knærten på slike germs også?
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Fredrikstad
|
Du vil aldri kunne oppnå et 100% naturlig biotop og om du får det vil det jo ikke være altid like bra for slangen FLER slanger i naturen dør av sykdommer fra bakterier osv fordi de ikke blir stelt med, men et spennende prosjekt om du får det til.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Tror salmonella kun formerer seg inne i dyret, dermed tror jeg ikke substratet har noe å si. Det er nok håndteringen av dyr som hovedsaklig kan smitte, ikke substratet. Tror jeg da
Uansett så vansker jeg hendene når jeg har vært i kontakt med dyr/substrat.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
Veldig spennende! Du må holde oss oppdatert på dette. Håper du får det til å fungere. Det blir jo skikkelig fint med levende planter osv.
Men hva slags slange skal du prøve dette med?? Passer dette til alle slags slanger? Vet at noen slanger liker å grave.. Blir jeg slangeeier skal jeg sjekke ut denne boken! |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bærum. Uhuhu.
|
Sitat:
Jeg tror det har å gjøre med at det ligger ekskrementer rundt om kring og at dyret drar det med seg rundt. Salmonellabakteriene kan nok formere seg utenfor dyres kropp, men de trenger en del næring for å gjøre dette, og denne næringen kommer ikke rett fra lufta. Hvordan det vil være i et bio-terra, kan jeg ikke si, men om det hadde vært dumt for dyrene, hadde det vel ikke vært noe særlig med slanger ute i naturen heller.
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Metoden må jo modifiseres litt etter hva slags biotop man skal lage, den fungerer best på skogbiotoper med noe fuktighet. At slangen graver tror jeg bare er bra, for det er vendingen av substratet som gir oksygen til mikroorganismene som bryter ned avfallsstoffene. Man må fremdeles fjerne den synlige skiten ettersom det blir for mye avfall å bryte ned, men ellers slipper man å bytte substat og drive med stor-rengjøringer hele tiden. Man slipper også følelsen at "nå var det skittent her", ettersom forholdene skal være mer eller mindre konstant i "drift".
Det er klart det ikke blir 100% selvfungerende biotop, men det er iallefall et langt stykke på veien fra de ofte triste og kjedelige sterile burene slanger ofte bor i. |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| bioaktivt, slanger, substrat |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| substrat til tusenbein | myraas | Myriapoder | 9 | 26-04-2008 16:16 |
| Substrat til Skjeggis | DevilDoll | Agamer | 11 | 29-01-2008 23:25 |
| substrat | parahybana_freak | Terrarier | 7 | 25-02-2007 18:56 |
| bunn substrat til leo | cobra_kai | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 29 | 30-01-2007 18:58 |
| Substrat | Crispy | Gekkoer | 0 | 04-09-2006 13:33 |