"

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01-06-2008, 15:38   #1
Reptilfreak

Bjelke sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 33
Standard Bioaktivt substrat for slanger

Leser litt på boka "The Art of Keeping Snakes" og endelig kan jeg lese om noen som tenker nytt når det gjelder substrat til å ha i terrarie. Det er populært å holde slanger mest mulig sterilt, og bakterier blir sett på som "fy fy". Som akvarist er jeg vant til det motstatte, der legges forholdene til rette for mest mulig bakterier som hjelper med å holde biobalansen korrekt. Men i denne boka oppfordres det til en metode med vanning, vending av substrat, meitemark, måling av pH og levende planter. Målet er å skape et biosystem som bryter ned avfallsstoffer selv og hvor ikke substratet skal byttes ut slik det er med de sterile metodene.

Noen som har prøvd ut dette?
Bjelke er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-06-2008, 15:49   #2
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,722
Blog Entries: 12
Standard

Høres veldig spennende ut, men tviler på at jeg ville satt av så mye tid på å finne ut av noe sånt.. Holder meg til å vaske terrariet ett par ganger i måneden (eller året, kommer ann på størrelsen på terraet) med desinfiserende. Gjør meg iiingenting!

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-06-2008, 17:17   #3
Reptilfreak

Bjelke sin avatar

Standard

Synes det virker spennende å skape en liten velfungerende biotop, for meg er det mere givende enn et sterilt oppsett. I tillegg er det jo billigere (trenger ikke bytte ut substrat ofte), tidsbesparende og kanskje også gir en mer naturlig og hardfør slange?

Jeg gir det et forsøk!
Bjelke er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-06-2008, 17:24   #4
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

jeg ville tro pga salmonella og andre bakteriegreier reptiler kan ha, så er det lurt med å disinfisere terraet innimellom uansett.

Eller skal disse nedbryterne ta knærten på slike germs også?

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-06-2008, 18:08   #5
Reptilfreak

SpontaN sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Fredrikstad
Meldinger: 205
Blog Entries: 1
Standard

Du vil aldri kunne oppnå et 100% naturlig biotop og om du får det vil det jo ikke være altid like bra for slangen FLER slanger i naturen dør av sykdommer fra bakterier osv fordi de ikke blir stelt med, men et spennende prosjekt om du får det til.
Svar med sitat
Gammel 01-06-2008, 18:13   #6
Reptilfreak

Bjelke sin avatar

Standard

Tror salmonella kun formerer seg inne i dyret, dermed tror jeg ikke substratet har noe å si. Det er nok håndteringen av dyr som hovedsaklig kan smitte, ikke substratet. Tror jeg da Uansett så vansker jeg hendene når jeg har vært i kontakt med dyr/substrat.
Bjelke er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-06-2008, 23:19   #7
Reptilfreak

Martink sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
Meldinger: 898
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Veldig spennende! Du må holde oss oppdatert på dette. Håper du får det til å fungere. Det blir jo skikkelig fint med levende planter osv.

Men hva slags slange skal du prøve dette med??
Passer dette til alle slags slanger? Vet at noen slanger liker å grave..

Blir jeg slangeeier skal jeg sjekke ut denne boken!
Martink er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-06-2008, 23:25   #8
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Bjelke Vis post
Tror salmonella kun formerer seg inne i dyret, dermed tror jeg ikke substratet har noe å si. Det er nok håndteringen av dyr som hovedsaklig kan smitte, ikke substratet. Tror jeg da Uansett så vansker jeg hendene når jeg har vært i kontakt med dyr/substrat.
Mjaaa.... jeg er litt usikker, men jeg mener å ha lest flere steder at man har like stor sjanse for å bli smittet av å sleike på fingra etter å ha drevet inni i terrariet (uten å ha vært nær dyret), som om du skulle ha sleika på dyret.

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-06-2008, 23:28   #9
Reptilfreak

Renor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bærum. Uhuhu.
Meldinger: 456
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Mjaaa.... jeg er litt usikker, men jeg mener å ha lest flere steder at man har like stor sjanse for å bli smittet av å sleike på fingra etter å ha drevet inni i terrariet (uten å ha vært nær dyret), som om du skulle ha sleika på dyret.

Jeg tror det har å gjøre med at det ligger ekskrementer rundt om kring og at dyret drar det med seg rundt. Salmonellabakteriene kan nok formere seg utenfor dyres kropp, men de trenger en del næring for å gjøre dette, og denne næringen kommer ikke rett fra lufta.

Hvordan det vil være i et bio-terra, kan jeg ikke si, men om det hadde vært dumt for dyrene, hadde det vel ikke vært noe særlig med slanger ute i naturen heller.
Svar med sitat
Gammel 02-06-2008, 09:43   #10
Reptilfreak

Bjelke sin avatar

Standard

Metoden må jo modifiseres litt etter hva slags biotop man skal lage, den fungerer best på skogbiotoper med noe fuktighet. At slangen graver tror jeg bare er bra, for det er vendingen av substratet som gir oksygen til mikroorganismene som bryter ned avfallsstoffene. Man må fremdeles fjerne den synlige skiten ettersom det blir for mye avfall å bryte ned, men ellers slipper man å bytte substat og drive med stor-rengjøringer hele tiden. Man slipper også følelsen at "nå var det skittent her", ettersom forholdene skal være mer eller mindre konstant i "drift".

Det er klart det ikke blir 100% selvfungerende biotop, men det er iallefall et langt stykke på veien fra de ofte triste og kjedelige sterile burene slanger ofte bor i.
Bjelke er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
bioaktivt, slanger, substrat

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
substrat til tusenbein myraas Myriapoder 9 26-04-2008 16:16
Substrat til Skjeggis DevilDoll Agamer 11 29-01-2008 23:25
substrat parahybana_freak Terrarier 7 25-02-2007 18:56
bunn substrat til leo cobra_kai Leopardgekkoer og andre Eublepharis 29 30-01-2007 18:58
Substrat Crispy Gekkoer 0 04-09-2006 13:33

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:04.