| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Apr 2008
|
Hei, Jeg er på en båt som ligger til ankers uttafor Kakinada på Indias Øst Kyst. Da vi løftet ombord noen fendere som hadde ligget i sjøen et døgn fant vi denne lille krabaten på dekk. Er det noen som vet hva slags slange dette er? Den var ca. 30-35 cm lang.
På forhånd takk.
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2005
Sted: Norge/Sverige
|
vet desverre ikke hva det er for noe, men hver veldig forsiktig for den er neste garantert giftig. og da er de veldig giftig også.
dere har vel ikke drept den?:O
|
|
|
#3 |
|
Stavekontrollør
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Sandnes
Alder: 24
|
Det er i hvert fall en sjøslange, noe man ser på halen. Som gabonviper sier, er de fleste sjøslanger ekstremt giftige. Flere og bedre bilder hadde vært bra for å kunne bestemme hva det er...
|
|
|
|
#4 |
|
Junior Member
Medlem siden: Apr 2008
|
Takk skal dere ha....
Her er 2 bilder til av den. Håper de kan hjelpe dere litt mer ang. definering av type sjøslange.. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
|
Jeg har sett den der før, jeg tror...merk TROR der en
Lapemis curtus (liten havslange) som er ganske vanlig i det området. Og har sett noe meget tilsvarende på dykking i thailand. Men det er 55 havslanger i det området hvor det finnes dokumentasjon på 14 av de. Lapemis curtus (Shaw) Short Sea Snake Identification characteristics: The only sea snake with parietal shield on head broken up into small pieces. It is a small snake with stout cylindrical body compressed posteriorly, with 45 to 55 series of dark greenish brown, crose bare. Snout Vent length recorded 676 - 900 mm. Habita:. lt inhabits the rocky coast and visits the surface to take fresh air. Status: Most common snake. Distribution: This species is common along the western Mekran Coast and Manora but rare in Karachi Legger ved en liste der en kan lese litt om artene i det området, pakistan og india har veldig mange samme arter havslanger. Snakes of Pakistan: Venomous Sea Snakes Alle har en ting til felles, de er meget giftig for mennesker så vær veldig forsiktig Sist endret av Gobblin; 14-04-2008 kl 15:27. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
På de siste bildene ser det ikke ut til at halen er flat, så da tviler jeg på at det er en havslange. Jeg vil heller si at dette ligner mer på en harmløs vorteslange art Acrochordus sp. Mulig en Javavorteslange Acrochordus javanicus
http://www.acrochordus.com/pix/Javanicus1.JPG Men hvis det skulle vise seg å være en havslange, så vær ytterst forsiktig som nevnt før. Havslanger er blant verdens giftigste slanger og er ikke noe man spøker med. Uansett om jeg ikke tror det er en havslange bør du la den være i fred!!
|
![]() |
| Emner |
| hjelpe, kan, meg, noen, som |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| kan noen hjelpe meg litt | mrsraider | Gekkoer | 18 | 21-07-2008 12:30 |
| Noen som kan hjelpe meg med art? | sedja | Skilpadder | 8 | 16-06-2008 21:15 |
| Kan noen hjelpe meg? | sirbjerke | Småprat | 4 | 07-06-2007 06:58 |
| Kan noen hjelpe å finne art? | jlow | Skilpadder | 4 | 30-10-2006 23:54 |