| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: tyrkia/hurum
|
Dette er kanskje litt på siden, men viktig spørsmål for meg.
I denne Reptil/øko-parken er jeg nå blitt svært opptatt av vannet - el rettere sagt kloakken som renner ut Og har som mål/ønske at slamvannet skal være like rent når det renner ut fra parken som da det kom inn. Det finnes selvsagt renseanlegg, men i naturen brytes alt naturlig naturlig ned. Vi skal bygge på sandgrunn - sand har god renseeffekt, Det er planter som bryter ned og som gjør noe med gassene. Det er masse insekter som bryter ned. Det finnes softshelled turtles som lever i kloakk-lignende vann og det er garantert en rekke andre dyr - hvilke? Det mest nærliggende ble å tenke på rotter... Slanger eter rotter... Rotter og slanger kan da leve innenfor samme romslige grønne vivarium - f.esk 70m2 .Det må selvsagt legges betongsåle samt vegger rimelig dypt og i høyden -samt netting-vegger/tak, men innenfor kunne det være en "nedbryt-hage"... Tanken har ikke vært tenkt så lenge, men skal følges. Siden det er en del folk her inne m mye kunnskap om natur, håper jeg på innspill - - hvilke slanger kan passe - hvilke andre dyr enn rotter i leddet nedenfor. - navn på planter er også fint å få dersom noen vet (Jeg leter selvsagt rundt også andre steder) For dere som har slanger i vakre terrarium, høres kanskje dette forferdelig ut, men for meg virker det ganske logisk... Takk for svar |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Sitat:
eller på 40m dyp. Da vil overflate vannet bli trukket vekk med tidevann/havstrømmer. Det positive for din del er at det næringsrike kloakkvannet trigger alge vekst, noe skilpaddene er glade i ![]() Når regner dere med å kommer skikkelig igang med prosjektet? Sist endret av Andy; 07-03-2008 kl 06:08. Begrunnelse: Rettet QUOTE tag |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: tyrkia/hurum
|
Takk for nyttig svar, Frogger
![]() Det finnes jo også helt lukkede systemer som omdanner gasser til elektrisitet... men ser altså for meg en liten utkantdel av parken med "real life" Slanger er ikke lystmordere - right? og de ville selvsagt få grønt-areal m friskt vann... vel - problematikken er luftet - og på greit tidspunkt, tror jeg. Vi regner med å komme igang om 1 måneds tid. Selvom mange tegninger er klare, er det endel som gjenstår også der og Tyrkia er som "en dans": to skritt fram, et tilbake, et til siden... osv. Dessuten vanskelig å vite hvem man egentlig kan stole på... men vi har fått med oss en gjeng i foreningen slik at vi er flere. Ved å bytte kommune, har vi omgått Ankara/staten. Det blir "vanlig" turist-sastning og bankene er positive fordi prosjektet beriker stedet. Byggetid? - ikke godt å si, men det jobbes raskt her når det først settes igang...
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| kloakk, rotter, slanger |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Frosne rotter? | CamStatic | Helse og sykdommer hos reptiler | 13 | 26-10-2007 17:59 |
| Rotter i Strømstad | Løven31 | Småprat | 2 | 14-09-2007 16:29 |
| Rotter og gecko sammen! | cobra_kai | Gekkoer | 4 | 19-09-2006 13:27 |
| nedfryste mus/rotter | straymond | Fôrdyr | 2 | 27-05-2005 21:20 |