"

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-03-2008, 23:24   #1
Reptilfreak

inger sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: tyrkia/hurum
Meldinger: 110
Standard Slanger og rotter og kloakk

Dette er kanskje litt på siden, men viktig spørsmål for meg.
I denne Reptil/øko-parken er jeg nå blitt svært opptatt av vannet - el rettere sagt kloakken som renner ut Og har som mål/ønske at slamvannet skal være like rent når det renner ut fra parken som da det kom inn.

Det finnes selvsagt renseanlegg, men i naturen brytes alt naturlig naturlig ned. Vi skal bygge på sandgrunn - sand har god renseeffekt,
Det er planter som bryter ned og som gjør noe med gassene. Det er masse insekter som bryter ned. Det finnes softshelled turtles som lever i kloakk-lignende vann og det er garantert en rekke andre dyr - hvilke?

Det mest nærliggende ble å tenke på rotter...
Slanger eter rotter...
Rotter og slanger kan da leve innenfor samme romslige grønne vivarium - f.esk 70m2

.Det må selvsagt legges betongsåle samt vegger rimelig dypt og i høyden -samt netting-vegger/tak, men innenfor kunne det være en "nedbryt-hage"...

Tanken har ikke vært tenkt så lenge, men skal følges.

Siden det er en del folk her inne m mye kunnskap om natur, håper jeg på innspill -
- hvilke slanger kan passe
- hvilke andre dyr enn rotter i leddet nedenfor.
- navn på planter er også fint å få dersom noen vet
(Jeg leter selvsagt rundt også andre steder)

For dere som har slanger i vakre terrarium, høres kanskje dette forferdelig ut, men for meg virker det ganske logisk...

Takk for svar
inger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-03-2008, 01:22   #2
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av inger Vis post
Dette er kanskje litt på siden, men viktig spørsmål for meg.
I denne Reptil/øko-parken er jeg nå blitt svært opptatt av vannet - el rettere sagt kloakken som renner ut Og har som mål/ønske at slamvannet skal være like rent når det renner ut fra parken som da det kom inn.
Du kan få relativt rimelige rense anlegg som fjerner den aller værste forrurensningen. Jeg holder på med et hus prosjekt for øyeblikket hvor eneste kloakk løsning er havet. Siden jeg er en aktiv dykker og liker meg egentlig bedre under vann enn over vann er jeg veldig opptatt av at mest mulig dritt skal forsvinne. Løsningen jeg har kommet frem til er septik med overflate avrenning via rensing, sandfilter er godt som gull. Overflate vannet er ikke drikkevann men levlig. Avrenningen fra septik legger du i rør og fører det ut i havet. Fordelaktig at det kommer min 50-100m fra land ved fjære viktig å huske i Tyrkia eller på 40m dyp. Da vil overflate vannet bli trukket vekk med tidevann/havstrømmer.
Det positive for din del er at det næringsrike kloakkvannet trigger alge vekst, noe skilpaddene er glade i

Når regner dere med å kommer skikkelig igang med prosjektet?

Sist endret av Andy; 07-03-2008 kl 06:08. Begrunnelse: Rettet QUOTE tag
Frogger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-03-2008, 06:42   #3
Reptilfreak

inger sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: tyrkia/hurum
Meldinger: 110
Standard

Takk for nyttig svar, Frogger
Det finnes jo også helt lukkede systemer som omdanner gasser til elektrisitet...

men ser altså for meg en liten utkantdel av parken med "real life"
Slanger er ikke lystmordere - right? og de ville selvsagt få grønt-areal m friskt vann...

vel - problematikken er luftet - og på greit tidspunkt, tror jeg.

Vi regner med å komme igang om 1 måneds tid.
Selvom mange tegninger er klare, er det endel som gjenstår også der og Tyrkia er som "en dans": to skritt fram, et tilbake, et til siden... osv. Dessuten vanskelig å vite hvem man egentlig kan stole på... men vi har fått med oss en gjeng i foreningen slik at vi er flere.

Ved å bytte kommune, har vi omgått Ankara/staten. Det blir "vanlig" turist-sastning og bankene er positive fordi prosjektet beriker stedet.

Byggetid? - ikke godt å si, men det jobbes raskt her når det først settes igang...
inger er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
kloakk, rotter, slanger

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Frosne rotter? CamStatic Helse og sykdommer hos reptiler 13 26-10-2007 17:59
Rotter i Strømstad Løven31 Småprat 2 14-09-2007 16:29
Rotter og gecko sammen! cobra_kai Gekkoer 4 19-09-2006 13:27
nedfryste mus/rotter straymond Fôrdyr 2 27-05-2005 21:20

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:44.