"

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24-01-2008, 23:43   #1
Reptilfreak

tijoka sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Trondhiem :)
Meldinger: 46
Unhappy OMG!!! Dødsfall!!! ;,(

Å nå må jeg bare sippe litt!! Jeg fant skjeggisen min død i dag!! Han var jo helt fint i går!!!!! Jeg gikk inn på "dyrerommet" mitt... skulle bare se til han si god morgen å gjøre det jeg bruker!! Å hva så jeg.... Han lå fra den ene steinen med hodet ned i sanden! På skrå fra steinen lå han... buhuuuuu...!!! herregud.. hva kan ha skjedd?? det kunne ikke vært så lenge siden det hadde skjedd for han var ikke iskald å kjempestiv, litt kald å litt myk.. Når jeg tok han opp, hadde han masse sand i munnen, en stor klump med sand, hardt var det!! (Sand fra biltema 25kg sekk!) Vi skulle skifte over til det vi bruker til den andre skjeggisen ( som heldigvis er i topp form!! ). Til han bruker vi kruskakli, som ikke har noe å si om han får i seg når han "smaker" på alt. En skal jo ikke bruke sand? elr? jeg har lært ikke...Jeg skal aldri bruke det igjen vertfall! Men det var det vi hadde for hånden akkurat i øyeblikket.. åååååå...... so unhappy! Noen som vet hva som kanskje kunne ha skjedd? Kan det være sanden? hjelp... Hva har jeg gjort galt? ;(
Svar med sitat
Gammel 25-01-2008, 01:18   #2
Reptilfreak

madsarn89 sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: hønefoss :P
Alder: 23
Meldinger: 170
Standard

kan jo hende den har spist sand . og fått en hard klump i halsen pluss den du fant i munnen at han har prøvd og få den opp igjen . det er utrolig trist og høre . de som er så fine .
madsarn89 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 25-01-2008, 07:19   #3
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,532
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Med fare for å virke hjertrå: veldig trist nå slikt skjer, men 14 kondolerings-poster tjener ingen. Flott hvis dere kommer med noen kvalifiserte råd eller holder dere til PM.

(ryddet en god del i tråden)
DanFekar er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 25-01-2008, 09:44   #4
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Hele Reptilfreaks kondolerer!

Med tanke på sand teorien så kan det være noe i det. Biltema sanden er veldig fin, ved tilførsel av litt fuktighet vil den pakke seg. Nå vet ikke jeg hvorfor skjegg agamen din skulle finne på å spise sanden, kanskje den har virvlet litt opp og han har sakte men sikkert fått mer sandstøv inn i seg?

Sist endret av Frogger; 25-01-2008 kl 09:48.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 25-01-2008, 14:29   #5
Reptilfreak

tijoka sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av DanFekar Vis post
Med fare for å virke hjertrå: veldig trist nå slikt skjer, men 14 kondolerings-poster tjener ingen. Flott hvis dere kommer med noen kvalifiserte råd eller holder dere til PM.

(ryddet en god del i tråden)
Takk for det.. håper om noen kommer med tips om det!
Svar med sitat
Gammel 25-01-2008, 14:29   #6
Reptilfreak

tijoka sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Hele Reptilfreaks kondolerer!

Med tanke på sand teorien så kan det være noe i det. Biltema sanden er veldig fin, ved tilførsel av litt fuktighet vil den pakke seg. Nå vet ikke jeg hvorfor skjegg agamen din skulle finne på å spise sanden, kanskje den har virvlet litt opp og han har sakte men sikkert fått mer sandstøv inn i seg?

Ja d kan tenke seg!
Svar med sitat
Gammel 25-01-2008, 14:31   #7
Senior Member

Medlem siden: Jan 2008
Meldinger: 136
Standard

hender min slikker rundt i sanda av en eller anna grund.
den slikker på alt engeltig ( huset sitt, glasset, sanda osv) kan jo hende din har gjort det samme, og uheldigvis fått i seg litt våt sand?
Kouchekan er offline  
Svar med sitat
Gammel 25-01-2008, 14:50   #8
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Kouchekan Vis post
kan jo hende din har gjort det samme, og uheldigvis fått i seg litt våt sand?
hmm.. sanden blir vel fuktig når den kommer inn i munnen.. Lurer på hvorfor den slikker på alt mulig, er det lukt, smak, kalk eller salt den vil ha, eller har det noe med fordøyelsen å gjøre??
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-01-2008, 18:39   #9
Reptilfreak

tijoka sin avatar

Standard

Mener å ha hørt at de "lukter" med tunga.. det er deres måte å gjenkjenne ting på!

UTROLIG TRIST UANSETT!!

buhuu!

Bra den andre har d bra vertfall mitt andre lille nusk
Svar med sitat
Gammel 26-01-2008, 21:19   #10
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard

Først vil jeg si kondolere masse hundre ganger. Det der er ikke noe kult i det hele tatt!!!

Dette hørtes veldig rart ut og jeg tviler egentlig litt på at det er sanden den har dødd av. Hvis han har ligge på skrå med hodet ned i sanden, så har han nok siklet etter død og da har siklet og sanden kommet i kontakt. Eneste grunnen til en skjeggis kan dø av sand er hvis sanden er grus og grusen setter seg fast i magesystemet og ikke kommer ut. Det skaper forstoppelse. Har alltid brukt biltema sand og det også med skjeggis unger fra ganske ung alder. Har sett at mine skjeggiser får i seg sand når dem skal ta sirisser f.eks, men dette er ikke et problem fordi det er fin sand og det setter seg ikke fast i systemet dem. Den minste av våre ser jeg stuper over sirissene og får masse sand i seg, men det er ikke et problem fordi biltema sanden er for fin til å lage forstoppelse. Gibbs har til og med spist en hårspennet og driti den ut igjen (noe jeg er lite stolt av) men det skjedde nå en gang og det gikk heldigvis bra.

Når det gjelder denne sleikingen de driver med, så er dette for å lukte seg litt frem. En skjeggis som går fra et sted til et annet vil veldig ofte sleike på den tingen den stopper forran bare for å sjekke ut litt. Dette gjør alle og alle smaker på sanden av og til, men med bilte sand, så er det små små korn dem får i seg og dette er ikke noe å bli stressa for. Dette gjør dem i naturen også..

Hvis du ønsker å finne ut av hva som har skjedd, så må du til dyrleggen for å be dem om røntken bilde eller obduksjon En annen ting du kan gjøre er å se på en liste over hva en skjeggis SKAL ha for kunne leve et godt liv og da krysse av for det du gjør riktig, og komme tilbake til oss med det du IKKE har gjort eller gjlr dårlig, så kan vi jo se på om det er en grunn til døds fall..

på venstre side på denne siden Mina erfarenheter angående skäggagamer
er det masse ting som du kan trykke på og sjekke ut. De viktigste tingene er jo mat, temp, vann, kalk, vitaminer, stress, solspott, uv ++ og kjærlighet. Er du usikker på ting så spør meg/oss!

Igjen, kondolerer tusen ganger!!
Nesten nettopp misten en skjeggis selv, så jeg vet hvordan du har det nå og det er drit triste greier..
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
dødsfall, omg

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Dødsfall Renor Taranteller 14 18-06-2008 20:11
dødsfall som følge av giftslange i fangenskap i Norge? straymond Helse og sykdommer hos reptiler 3 22-10-2005 14:23

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:39.