| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
Er litt nysgjerrig på hva dere mener om dette.
Hvis man finner en slange (eller en øgle) som legger egg eller føder unger ute i naturen, og tar en av ungene i et terra eller ett egg og klekker det i en inkubator, er avkommet da viltfanget eller går det som fødsel i fangenskap? Hva synes dere om dette? Kan man gjøre det, er det greit liksom? Eller burde man la naturen være som den er og holde seg til eksemplarer som faktisk er født i fangenskap i flere generasjoner? Jeg personlig synes at dette ikke går greit. Mye på grunn av at det er et eksemplar som fortjener friheten. Jeg er fullt klar over at alle reptiler i norsk fauna er strengt fredet, men nå vil jeg se bort fra det for å få deres mening, og det trenger selvføgelig ikke skje i norge, men i et hvilket som helst land. Bare litt nysgjerrig på hva andre synes. Har vel vært en lignende tråd en gang, men det har kommet så mange nye medlemmer at det kunne være morro å høre demmes mening også;P PS: Blir dette for useriøst så sleng det ut;P
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Dette vil i mine øyne være viltfanget. Og som du sier, ikke greit! Det vil selvsagt være forskjell på arter også her, som du er inne på så er alle reptiler i Norge strengt fredet, så det er "no-go" uansett. Men en veldig vanlig art i ett annet land stiller seg noe annerledes.. men vanskelig å sette seg inn i, da vi enkelt og greit bor i Norge. Men sånn prinsipielt så burde handel med viltfangede reptiler vært stoppet mer eller mindre 100%. Da det etterhvert finnes nok dyr i fangenskap til å mette markedet.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Vestfold.
|
Jeg syns ikke man skal ta ville dyr inn i fangenskap, generelt. Og i alle fall ikke dyr som er freda. La naturen være som den er, og la den gå sin naturlige gang. (Unntak er jo selvfølgelig hvis dyret er sjukt, trenger hjelp, blitt påkjørt e.l.)
Sier meg enig med Thor, da viltfanginga burde bli stoppa slik at det blir nok dyr i fangenskap til å dekke markedet. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Det er et utrykk for disse dyrene: Farmborne. De gjør det veldig mye med KP, De tar inn egg og klekker de, selger så dyrene som captureborne. Noe som er helt forferdelig, fordi det totalt ruinerer balansen i naturen, og skader artens forekomst drastisk.
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| dere, hva, synes |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Pinnedyr som fôr? Og hva synes folk om det? | Øgli | Fôrdyr | 15 | 20-01-2010 09:43 |
| jeg synes det skulle vert en enklere måte! | shisha | Småprat | 2 | 01-02-2008 11:19 |
| HAha dere må se den her | E.Spider | Småprat | 5 | 30-11-2007 17:25 |
| At dere tør!!! | orgorg | Helse og sykdommer hos reptiler | 14 | 13-10-2007 16:50 |