"

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 09-12-2007, 14:50   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Østfold
Meldinger: 76
Standard etikk og moral ved slangemat

Splittet fra tråden "Hvordan konvertere slangen fra å spise levende til dødt? "
-Frogger-

Synes ikke du skal kjøpe en hamster og drepe den for å gi slangen mat. Skulle likt å høre reaksjonene her inne hvis jeg sa at jeg skulle drepe en leopard gekko for å gi mat til slangen min. Greit med små levende pinkies. Men en hamster, nei.
Vampyro er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 09-12-2007, 14:56   #2
Reptilfreak

reptilfrelst sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 1,699
Standard Hvordan konvertere slangen fra å spise levende til dødt?

det er jeg ikke enig i. jeg har selv kjøpt levende og og tatt livet av de for så å bruke de som for. men kun når jeg ikke klarte å skaffe dødt. slik er det bare noen ganger. de skal tross alt ha mat.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 09-12-2007, 15:00   #3
Reptilfreak

Så hvordan hadde du reagert hvis jeg sa f.eks at jeg skulle kjøpe en kongepyton og drepe den for å gi litt mat til katten min?
Vampyro er offline  
Svar med sitat
Gammel 09-12-2007, 15:04   #4
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Alder: 24
Meldinger: 3,722
Blog Entries: 12
Standard Re: Hvordan konvertere slangen fra å spise levende til dødt?

Sitat:
Opprinnelig postet av Vampyro
Så hvordan hadde du reagert hvis jeg sa f.eks at jeg skulle kjøpe en kongepyton og drepe den for å gi litt mat til katten min?
Det er jo ikke veldig realistisk, da.
Og når du står mellom kjæledyret ditt, og et random dyr fra dyrebutikken, så velger man jo selvfølgelig kjæledyret.

Men nå ble det aldri noe tema, ettersom Cleos mage ombestemte seg, og spiste dødt, og skal få sin andre porsjon i dag. =)

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 09-12-2007, 15:09   #5
Reptilfreak

Det kunne vært realistisk. For katten min er kresen. Men hun er på tunfisk da. Men hun spiser ikke noe annet enn tunfisk.
Vampyro er offline  
Svar med sitat
Gammel 09-12-2007, 15:31   #6
Reptilfreak

reptilfrelst sin avatar

Meldinger: 1,699
Standard Re: Hvordan konvertere slangen fra å spise levende til dødt?

Sitat:
Opprinnelig postet av Vampyro
Det kunne vært realistisk. For katten min er kresen. Men hun er på tunfisk da. Men hun spiser ikke noe annet enn tunfisk.
jeg hadde ikke krangla om du hadde slått ihjel en tunfisk og gitt ho jeg.
slanger spiser gnagere, thats it. får man ikke tak i dødt tyr man til andre midler. sånn er det bare. er katta di sulten og kresen så har du mye å velge i, så å sammenlikne den med slanger blir bare dumt.
Svar med sitat
Gammel 18-12-2007, 10:20   #7
Reptilfreak

Janka sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
Meldinger: 834
Blog Entries: 2
Standard Bumpbump

Bumper denne litt, da det er et tema jeg lurer på hva folk generelt mener om. Har fått litt reaksjoner på at jeg avler kaniner som slangefór, men nekter å gjøre det på en annen måte, da jeg nå har full kontroll på velferden og sunnheten på fórdyrene mine...
Svar med sitat
Gammel 18-12-2007, 11:13   #8
Reptilfreak

Løven31 sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 34
Meldinger: 560
Standard

Så lenge oppdrett og eventuell avlivning og det ellers generelle stellet er tilfredstillende så har ikke jeg peronelig noe imot at man driver oppdrett på for dyr og eventuelt forer med levende.
1.0 Python Regius (Konge Python)
"sportsfisker? www.team-pirates.no
Løven31 er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-12-2007, 12:02   #9
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
Meldinger: 2,853
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Janka Vis post
Bumper denne litt, da det er et tema jeg lurer på hva folk generelt mener om. Har fått litt reaksjoner på at jeg avler kaniner som slangefór, men nekter å gjøre det på en annen måte, da jeg nå har full kontroll på velferden og sunnheten på fórdyrene mine...
Jeg ser ingen som helst problem med å fore slanger med mus/rotter og andre diverse gnagere. Sånn er det i naturen og sånn er det i fangenskap. Det jeg reagerer på er folk som forer levende. men det er jo en annen sak.
Å drepe hamsteret før man fører blir noe annet igjen. Det gjør man jo uansett om man kjøper et frosent dyr eller dreper det selv så blir det samme tingen.
MEN da en person kom å mente at jeg skulle fore slangen min med Nakenrotta mi ble jeg sint. Kan liksom ikke sammenlignes.
Mat er mat, og kjæledyr er kjæledyr.

Så å komme her å si at noen skal fore katta si med slangen til en annen har ingen ting med dette å gjøre og blir litt drøyt..
Svar med sitat
Gammel 19-12-2007, 04:36   #10
Reptilfreak

ymar sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: bergen
Meldinger: 279
Standard

Synest ikke man kan si at det er noen meninger som er feile eller for drøy når det kommer til ett tema som dette. De meningene som blir ytrett her, er kun det, meninger. Hvilken oppfattning vær av oss sitter med, er kun tolkning av etiske og moralske individuelle verdier. Jeg kan ikke se at alle de som har svart i denne tråden skal kunne være enige og "føle" det samme rundt dette temaet. Vi har vær vår grense om hvor langt vi vil være delaktig i å ta livet av fordyrene til våre selskapsdyr. For min egendel, må jeg innrømme at jeg heller vil kjøpe frossent enn å ta livet av gnagerene selv. Skal man tenke på hva som blir mest humant for fôr dyrene, tror jeg avliving hjemme er mer humant enn de avlivings metodene som jeg har oppfattning av blir brukt hos noen oppdrettere. Men av en eller annen grunn, har man bedre sammvitighet når man ikke har gjort det selv...
ymar er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
etikk, moral, slangemat, ved

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Katter som slangemat. Løven31 Media 14 28-06-2009 22:36
Frosker som slangemat? neED2k Helse og sykdommer hos reptiler 4 19-11-2007 12:00
Smugling, ulovlig dyrehold og etikk. Zun9wa Lover og regler 67 24-09-2006 20:54
Kattunger blir slangemat (ja særlig...) Katrine Media 9 19-11-2005 16:43

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:26.