| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Jeg har jo lest side opp og side ned om reptiler, mest kongepyton, de siste ukene nå...
Og igjen og igjen når jeg leser om "handling", så skal man venne slangen til å bli tatt ut for en kort periode to ganger om dagen for at den skal bli "tam". ( min er jo allerede veldig tam, så det er ikke problemet) Men hvis dyret blir tydelig stresset, så skal man la den være i fred og håndtere den litt mindre slik at den ikke stresser for mye. Jeg prøver å følge med på Cleo, men uansett hvilket situasjon hun er i, virker hun heller mer interessert og rolig, enn hva hun har vært stressa. Og etter hun har lukta rundt på "nye omgivelser", så pleier hun å finne et sted hun kan ligge stille på. Samme gjør hun i terrariumet, ligger stille et sted som passer henne for øyeblikket. Så hvordan ser man om slanger stresser? Eller reptiler generelt? *prøver å lære seg reptil-kroppspråk*
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2007
Sted: Vestfold
|
sån som jeg opplever det på chucky "skeggisen min" så oppfører han seg følgende når han er stressa
Vill ikke bli hontert legger seg et sted hvor det er stille er veldig vanskelig å se det og aner ikke ossen slanger stresser men man burd selv vere ops på det f.eks vis man styrer veldig med den og masse folk rundt ets noe sånt eller gjør noe med den den ikke vill så blir de fort stressa
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Hvis slangen ligger i huggestilling "s-kurve" på halsen på en måte, uten at du skal mate, så kan den være stressa og klar til angrep. Men er jo også forskjellig fra art til art, ballpytonen vil jo rulle seg sammen til en ball, og noen vil spille død eller gi fra seg en ekkel lukt.
hvis den virker veldig urolig og beveger seg veldig fort når man håndterer de kan det hende de føler seg utrygge eller stressa. Mange slanger(og andre) vil ta sin velkjente "tarmtømming" når man håndterer dem og spesiellt hvis man er nødt til å ta den bak hodet og det ikke er så populært.. andre oppførsler på stressa slanger er jo at den ikke vil spise, ikke vil legge seg ned, men flyr rundt omkring i terrariumet døgnet rundt. hvis den kommer på glatt underlag der den ikke får tak kan den bli stressa eller hvis den ikke har gjemmesteder i terrariumet eller at terraet står et sted hvor det er utsatt for mye bevegelse og sånt. Sånn som hvis man har et helglass terra stående midt i stua. Det er hvertfall det jeg har lest og erfart, men sikkert andre måter å se det på også!
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Da jeg badet henne pga vi trodde det hadde kommet midd i terrariumet, så bevegde hun seg i en forykende rask fart. Ellers har ikke Cleo vist noe av det du nevner her, så jeg går utifra at hun er en ellers ganske trygg slange?
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
hehe nei badekaret er nok ikke så populært
håper den ikke har fått midd da!Som sagt så er det sikkert andre måter å se på også, men jeg ville også gått utifra at hun er en rolig, trygg slange. Men selv den snilleste slangen kan jo plutselig skvette og bite fra seg da så man vet jo aldri.. hehe også hvis slangen følger bevegelsene dine med hodet og løfter seg ganske anspent opp fra bakken da er det sjangse for at den er på vei til å angripe.. men det merker man, for det ser ganske skummelt ut
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: Østfold
Alder: 34
|
Da jeg badet henne pga vi trodde det hadde kommet midd i terrariumet, så bevegde hun seg i en forykende rask fart.
Ellers har ikke Cleo vist noe av det du nevner her, så jeg går utifra at hun er en ellers ganske trygg slange?[/quote] Mulig du har funnet en løsning når det gjelder og bade den i badekar, jeg pleier og legge 2 vedkubber i vannet så den kan krype på.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
jeg pleier å legge et håndkle/klut i bunn under vannet så den får bedre tak, men må fortsatt ligge halvveis under vann, det bruker å hjelpe!
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Neida, hun er middfri, var bare noen benkebitere og andre trespisende småtroll som hadde kommet fra rota vår.
Lett å få "panikk" under slike omstendigheter....Sidespørsmål; hvor ofte "bør" jeg egentlig gi henne ett bad? Er det sunt for dem, selv om de kanskje ikke liker det så godt selv? Eller skal jeg bade henne så lite som mulig? Har enn så lenge kun badet henne en gang.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
ok, det var bra! ja, midd er en god grunn til å få "panikk" av! ikke kult..
Cleo er en kongepyton om ikke jeg husker helt feil? Tror ikke de behøver å bli badet regelmessig. Det er lurt å gi den et lite bad hvis den har problemer med hamskifte, du har mistanke om forstoppelse/midd eller sånne ting. Men jeg er ikke helt sikker, kan hende den har godt av et lite bad i ny og ne også
|
![]() |
| Emner |
| hvordan, stresser |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvordan får man tak i en skilpadde | mattis92 | Skilpadder | 7 | 02-02-2011 11:08 |
| Hvordan ser jeg kjønn? | Christoffer | Edderkoppdyr | 5 | 29-08-2008 20:18 |
| Hvordan kan jeg? | powerboy | Pinnedyr | 46 | 10-12-2007 15:31 |
| Hvordan ta opp? | john | Taranteller | 12 | 25-07-2006 13:20 |
| hvordan ser jeg om det er en han eller hun?? | badmann | Taranteller | 11 | 30-12-2005 15:20 |