| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Moss
|
Regner med at skjeggagameggene muligens kommer til å klekke i løpet av en uke nå, og så har jeg greid å pådra meg en lei forkjølelse!
Så jeg lurer litt på om dette på noen måte utgjør en risiko for småtassene, i og med at de er så sårbare når de er nyklekkede og sånn.. Eller er jeg helt på jordet nå? :confused: Noen som vet? *nyse for 1178'nde gang* |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Først og fremst jeg har ingen erfaring med sjeggiser, det jeg prater om har med bakterier og virus å gjøre.
Jeg vil tro (men jeg er ikke 100% sikker) at sykdommer ikke vil kunne overføres til øgler fordi: Som regel er det slik at alle sykdommer som rammer mennesker kun vil ramme mennesker ettersom virusene og bakteriene har tilpasset seg til å ramme oss. Derfor vil ikke sykdommer som disse virusene og bakteriene fører til ramme andre enn vår art. Det hender at sykdommer overføres til andre dyr, som for eksempel fugleinfluensaen som vi var så redde for. Vi har også andre eksempler, men jeg nevner denne ettersom det er noe de fleste kjenner til. Etter det jeg vet skjer ikke dette ikke så ofte, og det hender fordi bakteriene og viruset muterer. Men allikevel ville jeg nok ikke stått og hostet rett på de små, men så lenge du ikke gjør det vil jeg tro at det ikke vil by på noen problemer. Lykke til! |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| kan, menneskebasiller, smitte, til, øgler |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|