"

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22-08-2017, 23:56   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2017
Meldinger: 14
Standard Skadet kongepyton(er)

Hei.

(Mulig der er ett likt innlegg jeg postet i sted, men jeg finner det ikke så jeg prøver igjen.)

Jeg har nettopp fått to slanger(kongepyton) av en som ikke har klart å ta vare på dem den siste tiden. Jeg trenger virkelig hjelp og råd om hva jeg skal gjøre. Jeg har litt kunnskap om slanger, men har aldri vert borti skader av noen slag.

Begge er underernert.
Henne har jeg nettopp fått av alt ham, som det låg to lag. Når jeg nå har fått det av, ser det ut som hun kan ha bukråte.(?) i tillegg ser jeg at hun har en form for væske under skinnet. Det ligger mot tuppen av halen, men det kan 'flyttes' rundt på. Når jeg la henne på en handuk ser jeg at det er blod der. Hun blør ikke direkte, så jeg lurer på om denne væsken er, eller inneholder blod og 'leker' ut.
Hva kan dette være?

Når det gjelder han; Har jeg selv klart å skade han når jeg skulle ha av den gamle ham'en. Jeg 'klarte' å rive av et en bit av selve skinnet. Det er maks ca 1*1cm.
Jeg har gjort dette før uten problem, (altså, fjernet ham når dyret ikke har fått gjort det skikkelig selv) så ble veldig overrasket over hvor lett det bare løsnet.
Hva skal/kan jeg gjøre?

Jeg er kjempe fortvilet og har små panikk. Har ringt dyrelege. Han sier dem har veldig lite erfaring med slanger, så usikker på hva dem kan gjøre.

KiLu er offline   Svar med sitat
Gammel 23-08-2017, 01:06   #2
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 30
Meldinger: 4,139
Standard

Hvor i landet holder du til?
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 23-08-2017, 03:37   #3
Reptilfreak

ThomasA sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Norge - Telemark
Alder: 30
Meldinger: 222
Standard

Dette høres ut som scale rot, som kommer av fuktig og skittent substrat. Jeg har ikke selv opplevd dette, men jeg fant en side som kanskje kan være til hjelp om du vil prøve å behandle selv: https://hubpages.com/animals/How-to-...-Snakes-Part-I

Men jeg anbefaler på det sterkeste å dra til en kyndig veterinær med reptilkunnskap. Her er en liste over veterinærer: Anbefalte Veterinærer med herptilkunskap
ThomasA er offline   Svar med sitat
Gammel 23-08-2017, 06:11   #4
Reptilfreak

Standard

ålesund
Gammel 23-08-2017, 06:14   #5
Reptilfreak

Standard

Takk. Vil helst at veterinær skal behandle dette. Men det er ikke noen i område som har noe særlig greie på det. :/
Gammel 23-08-2017, 06:51   #6
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meldinger: 1,430
Standard

Jeg ville først og fremst skilt slangene og satt de i forskjellige rom. Hunnen ville jeg skrudd opp temperaturen litt til slik at immunsystenet får seg en boost. Hannen ville jeg holdt på sterilt underlag så vil nok såret hans gro etterhvert.

Hvordan underernærte er de? Er de bare små, eller er de veldig spisse over ryggen? Isåfall er det bare å starte med fòring. Jeg ville nok startet med mindre byttedyr hver 5.dag til de kom seg og så gått over til 7.-10. dag.

Videre så vil jeg anbefale deg å kontakte veterinær Monica Heggelund eller Kari Lutro. Monica er veldig flink, har ikke erfaring med Kari på reptiler, men har hatt andre dyr hos henne som har fått det de trenger. Det er verdt å høre med de om de har mulighet å hjelpe pr telefon/mail, kanskje det går an å få ordnet at ditt lokale veterinærkontor kan hjelpe ved å kontakte de selv eller om de ser hva de skriver til deg på mail ifht hva som trengs for å behandle dyret.
Gammel 23-08-2017, 17:53   #7
Reptilfreak

Standard

Hei.

Hva legger du i det med forskjellige rom? Det jeg har her er veldig begrenset. Her er ikke alt som egentlig burde og skal være i ett terrare. Ganske ribbet. Så jeg går litt rundt meg selv i panikken og prøver å finne ut hvor og hva jeg skal prioritere.

Er veldig usikker på hvordan jeg skal få til et helt sterilt underlag uten å ha et eget terrarie til han.

Har prøvd å ringe både en dyreklinikk her og Monica som du nevner. Har ikke fått svar fra noen av dei ennå.

Tusen takk for svar
Gammel 23-08-2017, 19:13   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Norge, Akershus
Alder: 29
Meldinger: 112
Standard

Hun mener nok at du har en i stua og en på badet f.eks, spørs litt hva du har mulighet til. Har du ikke ekstra terra så ville jeg dratt å kjøpt en plastboks og brukt det med papir som substrat. (husk å lag luftehul)
benji er offline   Svar med sitat
Gammel 23-08-2017, 21:40   #9
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 907
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av benji Vis post
Har du ikke ekstra terra så ville jeg dratt å kjøpt en plastboks og brukt det med papir som substrat. (husk å lag luftehul)
En hamarplast koster ikke store skvetten på Clas Ohlson. Med en drill eller en loddebolt blir det fort luftehull. En slik boks ser ikke så vakker ut, men her er det snakk om medisinsk nødhjelp, ikke interiørdesign.

Her er hva min bedre halvdel laget på en halvtime etter nevnte metode. Dette er transportbur for edderkopper:

De to dyrene bør være fra hverandre så de ikke plager, evt smitter hverandre, og de bør etter der Genetics sier lengre oppe ha hvert sitt temperaturregime*. Ergo trenger du to bokser mens de er syke. Hamarplast er den enkleste og billigste løsningen for et nødterrarium, du kan alltids bruke den som transportbur senere, eller oppbevare ting som ikke trenger å ligge lufttett.

* Jeg har ikke peiling på slanger, så jeg stoler på at Genetics vet hva han/hun snakker om her.

Vi er alle reptiler innerst inne.

Sist endret av Gorgonops; 23-08-2017 kl 21:50.
Gorgonops er offline   Svar med sitat
Gammel 23-08-2017, 22:05   #10
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meldinger: 1,430
Standard

Når det kommer til syke dyr er jeg overparanoid og syns syke dyr skal skilles for å unngå eventuell smitte. Plastbokser som nevnt over her er billig og fungerer knall.

Har du sendt mail til de? legger ved linker til nettsidene dems:

http://www.karilutro.no/ og https://evidensia.no/

De kan nås på mail også, Kari Lutro har svart meg ganske rask ved henvendelser på mail.

Skulle gjerne hjulpet mer, men bukråte og den slags har jeg ingen erfaring med selv så veterinær er det jeg kan anbefale. Eneste av blemmer jeg har opplevd endte i luftveisinfeksjon iallefall, det er noe du absolutt vil unngå. Eventuelt kan du lese rundt selv på behandling, men nå som de er lovlige og begge veterinærene jeg anbefaler har erfaring med herptiler så ville jeg rådført meg med de.
Svar

Emner
kongepyton, skader

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skadet kongepyton. KiLu Helse og sykdommer hos reptiler 0 22-08-2017 22:13
Skadet Iguan =/ Iguana Øgler 2 18-02-2014 13:28
Skadet hale kvist Gekkoer 2 09-02-2014 21:56
Skadet skilpadde? karsan Skilpadder 3 12-11-2009 09:46
Skadet E.T psycholynx Pinnedyr 10 12-07-2009 23:54

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:38.