"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Helse og sykdommer hos reptiler Blemmer på nedre del av hale (Ackie monitor)

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 06-06-2017, 01:32   #1
Reptilfreak

ThomasA sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Norge - Telemark
Alder: 30
Meldinger: 222
Standard Blemmer på nedre del av hale (Ackie monitor)

Hei!
Speedy, min ackie monitor (Varanus acanthurus), har fått noen blemmer med puss på nedre del av halen (på det tynneste partiet uten pigger). Jeg misstenker at dette har kommet av for fuktig substrat (vannskålen veltet og substratet/jorden ble veldig våt på stedet han oppholder seg mest.
Det kan også være en skade på halen, for oppdaget det noen dager etter han falt med halen først ned fra en stol, litt ivrig og nysgjerrig.
Har undersøkt resten av kroppen grundig, uten å finne noe unormalt (heldigvis).

Første jeg gjorde da jeg så dette var å rense hele terrariet og fjerne alt av substrat (med zophobas larver/biller og skrukketroll- som jeg så satt på såret ). Vasket alt grundig og hadde korkbark, steiner etc i bakerovnen. Nå har jeg ikke noe substrat så han ikke får noe dritt på halen. Jeg har begynt å behandle han på følgende måte:

Gjørde følgende en-to ganger om dagen.
- Vasker halen såret/blemmen grundig
- Smør på/vask med pyricept på sårområdene
- Vent ca fem minutter, og ha på bacimycin.

Jeg presser ikke ut pussen (ser ut som smøreost), men vasker med lunket vann og sterile "dotter" som ikke loer. På den måten kommer det ut av seg selv. Merk at det er snakk om små mengder og de to største blemmene var litt mindre enn en gjennomsnittlig lillefinger negl.

Etter jeg begynte denne behandlingen har de to største blemmene tappet seg og de buler ikke lenger ut og det ser ut som det er på vei tilbake.
Jeg skriver dette for å få innspill på om jeg gjør ting riktig. Han er ellers aktiv og med god matlyst, bare at han er litt "gretten" nå som hele terrariet er ommøblert og ligger mer i hulen sin om dagen.
Har Reptaid som jeg gir han for å styrke imunforsvaret, samt at jeg har kjøpt en Exo Terra solar glo: Exo Terra : Solar Glo / Sun Simulating Bulb til ny hot-spott.

Bilder sier mye mer enn ord og skal få lagt ut noen bilder.

Sist endret av ThomasA; 06-06-2017 kl 01:57.
ThomasA er offline   Svar med sitat
Gammel 06-06-2017, 14:38   #2
Reptilfreak

Passion.Exotics sin avatar

Medlem siden: Mar 2016
Sted: Oslo
Meldinger: 57
Standard

Hei! Jeg ville ikke gått for exo terra sine UVB artikler, de har ikke de verdiene de påstår de har...

Du burde sjekke ut Solar raptor sine HID kombipærer! Bedre UVB og UVA verdier skal du lete lenge etter!

Beklager jeg ikke kan hjelpe deg så mye med ditt problem ifht skaden...

Masse lykke til og god bedring til Speedy
Passion.Exotics er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Passion.Exotics
Gammel 06-06-2017, 16:15   #3
Reptilfreak

Reptilutstyr sin avatar

Medlem siden: Apr 2016
Sted: Østfold, Ørje
Meldinger: 135
Standard

Vil bare nevne igjen at Solar Raptor eller Mega Ray Hid er helt overlegne når det gjelder UV forholdene og levetid.

Det er noe av det beste som er på markedet pr idag.

Og Exo Terra sin Solar Glo når faktiskt ikke opp til sone 3 noe som de fleste varaner trenger.
Følgende medlemmer liker innlegget til Reptilutstyr
Gammel 06-06-2017, 16:22   #4
Reptilfreak

ThomasA sin avatar

Standard

Takk for innspill ang. uvb pære. Skal se mer på dette når jeg skal handle neste gang.
Håper også at Speedy kommer seg og at halen blir bra. Han har nå vært i hulen sin i to dager, noe som er ulikt han. Men nå er det jo vært mye forandring og uro med rens og behandling av halen. Heldigvis ligger han slik til at halen stikker ut av hulen så jeg får behandlet den, men det gjør litt vondt når han ikke er seg selv :/

Nå har jeg ringt NMBU Veterinærhøgskolen hvor Speedy har vært før og gitt dem info om problemet og hvordan jeg behandler. Skal bli kontaktet forhåpentligvis i morgen av veterinæren som har undersøkt Speedy før jeg fikk han.

Sist endret av ThomasA; 06-06-2017 kl 16:32.
Gammel 06-06-2017, 16:38   #5
Reptilfreak

Reptilutstyr sin avatar

Medlem siden: Apr 2016
Sted: Østfold, Ørje
Meldinger: 135
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ThomasA Vis post
Takk for innspill ang. uvb pære. Skal se mer på dette når jeg skal handle neste gang.
Håper også at Speedy kommer seg og at halen blir bra. Han har nå vært i hulen sin i to dager, noe som er ulikt han. Men nå er det jo vært mye forandring og uro med rens og behandling av halen. Heldigvis ligger han slik til at halen stikker ut av hulen så jeg får behandlet den, men det gjør litt vondt når han ikke er seg selv :/

Nå har jeg ringt NMBU Veterinærhøgskolen hvor Speedy har vært før og gitt dem info om problemet og hvordan jeg behandler. Skal bli kontaktet forhåpentligvis i morgen av veterinæren som har undersøkt Speedy før jeg fikk han.
Supert da håper vi på det beste.
Gammel 07-06-2017, 00:17   #6
Reptilfreak

ThomasA sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptilutstyr Vis post
Supert da håper vi på det beste.
Ja, krysser fingrene.
Oppdaterer hvordan det går
Gammel 08-06-2017, 01:22   #7
Reptilfreak

ThomasA sin avatar

Standard

Oppdatering:

john debenham ved nmbu skal ut i pappaperm og har ikke anledning til å se på Speedy, men jeg ble anbefalt noen andre veterinærer deriblant Per Christian Bye ved Vestmar Dyreklinikk. Han rådet meg til å kutte ut bacimycin da det er lite dokumentasjon på effekten dette har på reptiler (det å behandle med antibiotika salve uten å vite årsaken til problemet kan føre til at problemet blir større). Så nå skal jeg holde det rent med lunket vann og se om det blir bedre iløpet av de kommende dagene. Blir det ikke det så får jeg time hos Vestmar Dyreklinikk for konsultasjon og videre behandling.

Så kan jeg jo komme med en gladnyhet; Speedy har vært i hulen sin i 3 dager og i dag tok jeg han ut for å sjekke almentilstanden hans. Han hadde god kroppstemperatur og etter et bad i lunket vann, vask av halen (og en gedigen avføringsrunde...) var det rett under varmelampen og litt senere slukte han to dubias, en pinki og litt kyllingfile. Når lyset gikk av, trakk han seg tilbake i hulen sin som om ingen ting skulle ha skjedd.
Gammel 08-06-2017, 01:22   #8
Reptilfreak

ThomasA sin avatar

Standard

Oppdatering:

john debenham ved nmbu skal ut i pappaperm og har ikke anledning til å se på Speedy, men jeg ble anbefalt noen andre veterinærer deriblant Per Christian Bye ved Vestmar Dyreklinikk. Han rådet meg til å kutte ut bacimycin da det er lite dokumentasjon på effekten dette har på reptiler (det å behandle med antibiotika salve uten å vite årsaken til problemet kan føre til at problemet blir større). Så nå skal jeg holde det rent med lunket vann og se om det blir bedre iløpet av de kommende dagene. Blir det ikke det så får jeg time hos Vestmar Dyreklinikk for konsultasjon og videre behandling.

Så kan jeg jo komme med en gladnyhet; Speedy har vært i hulen sin i 3 dager og i dag tok jeg han ut for å sjekke almentilstanden hans. Han hadde god kroppstemperatur og etter et bad i lunket vann, vask av halen (og en gedigen avføringsrunde...) var det rett under varmelampen og litt senere slukte han to dubias, en pinki og litt kyllingfile. Når lyset gikk av, trakk han seg tilbake i hulen sin som om ingen ting skulle ha skjedd.
Gammel 08-06-2017, 13:01   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2010
Alder: 36
Meldinger: 141
Standard

Har du et bilde av oppsettet ditt?

Forøvrig flott at Speedy ser ut til å være bedre form
zoologika.no er offline   Svar med sitat
Gammel 08-06-2017, 15:59   #10
Reptilfreak

ThomasA sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av zoologika.no Vis post
Har du et bilde av oppsettet ditt?

Forøvrig flott at Speedy ser ut til å være bedre form
Skal endre oppsettet i dag så det blir enklere og bedre plass for han, samt at hulen kan løftes opp uten at jeg må ut med "alt" i terrariet for å få han ut... Bilder kommer når ferdig
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Vår Ackie CamStatic Mine Herptiler 18 01-03-2009 14:15
leo gecko blir foret til en Steppevaran/monitor baggis Leopardgekkoer og andre Eublepharis 8 06-11-2007 19:55
Varan Hva heter Savannah monitor på norsk og har de det i Sverige? Leopard_G Andre øgler 8 28-03-2007 03:58
Ackie vs. Leo nidhogg Filmsnutter 50 24-01-2007 13:02

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:18.