"

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Vis meningsmålingsresultat: B¯r Reptilhold i Norge bli lovlig?
JA! 28 100.00%
NEI! 0 0%
Velgere: 28. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-10-2003, 23:14   #1
Reptilfreak

Varanen69 sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Østfold
Meldinger: 118
Standard NORGE I ET NØTTESKALL!

NORGE I ET NØTTESKALL!

Hei!
Min interesse for reptiler startet for en del år siden. Jeg begynte med øgler, så senere slanger og I dag har det blitt en kombinasjon mellom disse. Må bare vedkjenne at jeg har falt helt for disse skapningene og at jeg elsker de av hele mitt hjerte!

Jeg synes at reptiler er utrolig vakre dyr og jeg er fasinert over leve måten deres da disse flotte skapningene har overlevd på jorda, fra - millioner av år tilbake, før dinosaurusenes tid og frem til I dag.

Er selvfølgelig i mot at det holdes viltfangede dyr og at det drives jakt på utrydningstruede arter, men i dag finnes det mange seriøse oppdrettere verden over som selger fangenskaps fødte reptiler og disse hjelper da til med at bestandene holdes oppe over lengre sikt!

Det er ikke uten grunn at reptiler som holdes i fangenskap, blir eldre enn de gjør ute i naturen. I fangenskap har de ingen naturlige fiender og de får tilfredstilt sine behov på en så tilnærmet måte med det naturlige som det lar seg gjøre.......

Jeg sier selvsagt ikke at alle er like seriøse, men føler at vi som holder reptiler med et stort og åpent hjerte blir dolket over en kamm av alle uvitende mennesker som mener at reptiler ikke har noe hos oss å gjøre. Selvfølgelig finnes det sikkert noen der ute som har reptiler, SOM IKKE BURDE HATT DET - SOM HAR NULL PEILING! Men de tilhører få tallet!

Med legalisering av reptilhold, vil alt bli mye bedre både for oss og for dyrene..... slik det er i dag, er det ikke en gang mange som tør å ta med dyret til veterinæren dersom det skulle bli sykt, i tro om de skal bli anmeldt og fratatt dyret for deretter å bli avlivet - ER DETTE DYREVELFERD I NORGE? - JA SLIK ER DET I DAG!

Og de som blir tatt med såkalte ulovlige dyr, ja hva skjer med dyrene i disse tilfellene, det har vært snakk om at de blir avlevert til den eneste dyreparken vi har i Norge med eksotiske dyr "Kristiansand Dyrepark", men de har ikke kapasitet til å ta i mot dyr, så hva gjør myndighetene, jo de avliver dyrene ved at de fryser de ned, dette gjør de med friske og flotte dyr!!! Og dette skal være en human avlivnings metode - FOR NOE SPRØYT!!! Dette er faktisk å pine dyrene, men vi må for all del ikke glemme det flotte DYREVELFERDET VI HAR I NORGE - JIPPI!!!!

I dag er det tillat og selge edderkopper og skorpioner som har gift med dødelig utgang... f.eks. den australiske tunnel edderkoppen, man kan gå inn i hvilken som helst dyrebutikk I NORGE og kjøpe denne.... ett bitt fra den og man er DØD!!!!
Mens helt ufarlige slanger og øgler er forbudt!!! NORGE VÃ…KN OPP!!!!
(skorpioner & edderkopper er IKKE REPTILER)!!!

Men ved en legalisering og salg av reptiler via dyrebutikker og seriøse oppdrettere vil vi få en skjerpet kontroll og en opplysnings plikt om hvert individ - slik at alle lærer seg og håndtere disse vakre og fasinerende skapningene med respekt, kjærlighet og på en human måte!

Og jeg vil til slutt nevne at DYREBESKYTTELSEN ER DEN GRUPPEN SOM BURDE TA DEL I DETTE PÅ EN POSITIV MÅTE - MEN DE GJØR ALT DE KAN FOR Å MOTARBEIDE AT REPTILER SKAL BLI LOVLIG - det er skammelig, men sÂnn er det med uvitenhet og redsel for noe nytt.... det de kan er HUND, KATT, GRIS, og KUER....

Hvorfor ikke holde seg til det... og ikke motarbeide ting de ikke vet en døyt om... de er fullstendig uvitende om alt som har med reptiler å gjøre!!!!!!!!

Men jeg støtter absolutt det arbeidet DYREBESKYTTELSEN gjør for alle andre dyr, det skal de ha ros for.... men som sagt når vi kommer til reptiler, vet de dessverre ikke hva de snakker om.....??????

Jeg vil med dette innlegget høre hva dere andre mener om dette, tar i mot ris og ros med åpent sinn... men dere, prøv og vær litt seriøse da......!

Ha det godt så lenge alle sammen, vi snakesss....... :wink:

Mvh
Trond (Varanen69)!
Varanen69 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-11-2003, 14:53   #2
Member

Spike sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 84
Standard

Lot ¯ynene kjappt gli nedover teksten og eg e fullstendig enig i allt.. veldig bra skrevet! Eg e enig i alle punktnene...! Eg ska meg tid te  lese det skikkelig snart, s ska eg kommentere litt nermere....!

Godt vi har noen som kjemper for  f reptiler legalisert...!
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 08-11-2003, 23:43   #3
Reptilfreak

Varanen69 sin avatar

Sted: Østfold
Meldinger: 118
Standard NORGE I ET NÿTTESKALL!!!

Hei Øystein!
Det var hyggelig å høre.......

Mvh
Trond alias Varanen69....... :wink:
Varanen69 er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-01-2004, 21:24   #4
Junior Member

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Stavanger
Meldinger: 2
Standard Re: [size=18][b]NORGE I ET NÿTTESKALL![/b][/size]

Veldig VELIDIG enig!!!!!!!!
En som har ett s godt ordforrÂd burde virkelig kaste seg inn i kampen for legalisering!!
Har vÊrt inne p opprop og skrevet under p kampanjen,, men ble litt skuffet over at s f nordmenn har tatt del i "oppropet"!
Utrolig bra at svenskene st¯tter oss, men deres stemmer har ingen verdi for stortinget.....
GÂr  irriterer meg for vÊr dag som gÂr over det J∆... systemet vi har!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Holy er offline  
Svar med sitat
Gammel 09-02-2004, 22:03   #5
Junior Member

Medlem siden: Feb 2004
Sted: trondheim
Meldinger: 14
Standard lite viten?

bra skrevet grunnen (tror jeg) til at det egentlig er s mange som er imot reptiler, er nok at de rett  slett vet lite om dem og el er redd for dem. gj¯r jo ikke saken bedre med alle disse sakene om at folk gir kattunger til "kjempene" sine. vil tro at folk flest ser p det som dyre plaging  fore med levende dyr. synes selv at det det blir litt "feil" nÂr folk legger ut bilder/film der boa og.l tar livet av levende s¯te kaniner. er jo ikke akkurat den beste siden ved reptil hold. men sÂnn er no livet uansett da spise eller bli spist! men dette fremmer jo ikke akkurat "vÂr" sak. ble litt rotete skrevet men...flere synspunkter
mvh snia
snia er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-02-2004, 21:12   #6
Sid
Member

Sted: Bergen
Meldinger: 73
Standard

Bra , helt enig..
Sid er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-02-2004, 23:16   #7
Cattamilla
Guest

Meldinger: n/a
Standard

Slanger er vel uannsett litt mer "humane" en kattene da! Vi vet vel alle hvordan de piner byttet sitt f¯r det d¯r og blir liggende igjen mens lystmorderen gÂr inn  spiser sin posjon smakfulle Wiskas kj¯ttfulle oksekj¯tt i leversaus.

Dette har hvist de fleste bare vendt seg til. Hadde jeg vert en rotte ville jeg utvilsomt ha valgt  bli middage til en slange fremfor en katts torturlek.

(Er faktisk glad i kattene mine, men liker ikke lystmorder innstingtet)

Hva er foresten grunnen til at opphakket and p boks er mer humant en hel vakumpakket mus?

Det er sikkert bare jeg som er helt dum for jeg ser liksom ikke forskjellen

Svar med sitat
Gammel 20-02-2004, 23:48   #8
Junior Member

Medlem siden: Feb 2004
Sted: trondheim
Meldinger: 14
Standard

hei cattamilla!
mange syns jo at katter er mye s¯tere enn slanger og ¯gler, og da er det mye lettere  tilgi en "s¯t kattepus" for faenskapet de egentli driver med. ikke misforst har ingenting imot katter 8)
er vel ikke mange som vet hva kattene deres egentli driver med nÂr de slipper dem ut heller da......
snia er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-04-2004, 12:17   #9
Junior Member

Medlem siden: Apr 2004
Meldinger: 11
Standard

hehe nei det e heilt sant! eg har ein katt, og den drepe MYE mer enn ein slange komme t  gj¯r. den har tatt alt fra en exotisk papeg¯ye (liten) som va kjÊledyr t ein aen i gat te krÂker, mÂker  sÂnn.. han drepe de. s drar han de ¯ve t ein aen hage, og lemlester den, for s  la den ligge der til nogen komme  tar an opp..
200% enig me deg varanen!! du burde sitta i styret! eller i det minsta snakka te de.. nogen som har mailen te nogen som har inflytelse p det valget? eg e ganske go t  f det eg vil ha gjennom snakking  diskutering. pluss eg eller nogen andre, kunne maile dette innslaget. jeg tror det vil f innflytelse hvis nogen med innflytelse faktisk leser det.
GaboonViper2004 er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
nØtteskall, norge

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Fin idé for Norge? Fredrik22 Media 5 30-10-2008 06:38
Nå kommer det til Norge og fanden Småprat 0 29-06-2008 11:28
er gekko lov i norge findus Gekkoer 11 02-04-2008 19:14
Messer i norge? lazor Messer og utstillinger 9 04-11-2007 19:10
Reptilhold i Norge sveinjo Helse og sykdommer hos reptiler 21 18-07-2007 07:13

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:28.