"

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24-11-2006, 18:49   #1
Reptilfreak

Mack sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 49
Standard Syk skjeggagam

Nå har jeg gjort det igjen...overtatt dyr fra folk som ikke ville ha dem lenger... Fikk idag to skjeggagamer som har gått runden fra en eier til den neste. Den ene av dem er urovekkende tynn Bena er bare tynne piper, huden er rynkete og to nummer for stor, man kan se skjelettet i nakken og ved hoftene, halen har knekt og vokst skjevt sammen igjen, og hele dyret ser egentlig trist og puskete ut I følge den forrige eieren har den vært sånn så lenge hun hadde den... Jeg har ikke klart å finne ut nøyaktig hvor gamle de er, men de ser ikke ut som ungdyr. Hva skal man gjøre, prøve å feite den opp? Jeg skal selvfølgelig ta meg ekstra godt av den svakeste av dem, og fôre dem separat... Ville ekstra masse insekter være en god idé for den svakeste av dem? Det er trist med dyr som ikke har hatt det bra...
Mack er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 24-11-2006, 18:52   #2
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard Re: Syk skjeggagam

kansje lurt å feite den opp. men kansje det er dumt å gjøre det fort... bruk litt tid? synd dette
mr-repti er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 24-11-2006, 18:56   #3
Reptilfreak

Mack sin avatar

Jo, jeg vet at det kommer til å ta tid, ingen vits å bare proppe i den feit mat, den trenger jo tid og ordentlig mat til å bygge opp kroppen igjen. Den gode nyheten er at den ikke virker redd, og den prøvde å spise bare noen minutter etter at jeg hadde fått den. Den andre agamen er heldigvis i fin form, med tjukke, kraftige bein og fine farger Noen forslag til hva jeg kan gi den mest puslete av dem å spise?
Mack er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-11-2006, 19:00   #4
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

zophobas, sirisser,gresshopper,kakerlakker.. og masse anet fôr. skal ikke utale meg for mye. har aldri hatt sjeggis før
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-11-2006, 19:34   #5
Reptilfreak

hotchef54 sin avatar

Medlem siden: Jul 2006
Sted: sarpsborg
Meldinger: 35

zophobas & voksmøllarver er veldig fete
prøv også rosen bille larver, som er ett skikkelig kraftfor
gi den også vitaminer og kalk.
pass også på å gi den riktig varme, da den trenger det for fordøyelsen.

krysser fingrene og håper det går bra med den...
hotchef54 er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-11-2006, 19:44   #6
Reptilfreak

Mack sin avatar

Den spiser faktisk som bare det Begge to er tamme som bare det, og spiser maten rett fra fingrene mine. Har fått i dem både paprika og sirisser, og i morgen regner jeg med å kjøpe litt av alt jeg finner i salatdisken på Mega , pluss noen feite Zophobaslarver. Litt rart egentlig, at den ene er så utrolig tynn og puslete, mens den andre tilsynelatende er i fin form. Det får meg jo til å mistenke en form for sykdom
Mack er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-11-2006, 20:11   #7
Reptilfreak

silke sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Rogaland
Alder: 30
Meldinger: 227

Muse pinkiser er fint fôr for å fete den opp, men ikke for ofte. En skjeggis som er passe feit, skal ikke ha mer enn ca 1 pinki i uken, så du kan kanskje gi 2 i uken og kanskje 3 hver andre/tredje uke eller noe sånt.
Sirisser/kakkerlakker/gresshopper og salatblanding som hovedfor.
Pinkiser/zophobas som supplement, og ikke glem å duste med kalk og vitaminer. Uv rør er VIKTIG for at skjeggisen skal ta til seg kalk og D3 vitamin. Uv rør anefales å skiftes etter ca 6 månder på grunn av at uv effekten blir svakere med tiden. Du bør bruke Reptiglo 8.0. Anbefaler også å bruke Reptiglo 2.0 sammen med Reptiglo 8.0.
Svar med sitat
Gammel 24-11-2006, 21:36   #8
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647

vi tok over to stk jenter hvor den ene var veldig tynn sånn som din. Kanskje ikke så ekstremt, men ganske likt vil jeg tro. Hos oss var den ene tynn og hun andre veldig fin. Vi tror at hun som var fin har dominerte hun tynne så veldig at hun har fått mye mindre mat.
Din historie virker ganske lik. Problemet er at det fins folk der ute som bryr seg lite og da følger lite med på dyrene sine. De kaster inn mat til dem uten å tenke på at en av dem får mindre hvis den andre bestemmer, men la oss snakke om fremtiden.

Dette syns jeg du bør gjøre.
Bading en gang i uken, så hun kan drikke mye vann hvis hun trenger det. Det gjorde vår. Vår drakk masse en stund.Tror hun var dehydret og det tipper jeg din er også. Grunnen til at jeg tror det er fordi hun har fått lite av alt og da er jo vann et problem også..Masse vann.
Kjøtt:
Siden hun er veldig tynn, så er det greit at du tar litt gradvis. Man må tenke på at en skjeggis skal egentlig bare ha kjøtt ca tre ganger i uken..Drit i pinkis da dette er veldig mye på en gang. Vi har aldri gitt det til noen av våre tre, så hvis du ikke liker det,drit i det!trengs ikke og dette er veldig veldig tungt fordøyelig. Biller,kakelakker og sophobaser har mye skall og er også tungt fordøyelig.
Når det gjelder kjøtt, så syns vi det var greit å gi melormer ganske ofte, men ikke for mye. De har ganske mykt skall. Det er billig,masse fett og du har alltid dette stående fordi man kjøper en del av det. Vi ga melormer veldig ofte sammen med grønnsaker, men da må man ikke overdrive. Greit å gi grønnsaker først også melormer som dessert og da tenk på at melormer er en xtra greie ved siden av grønnsakene. Si xmpl 5-10 stk. hvis du gjør dette + gir sirriser 3 ganger i uken, så kommer hun seg fort det skal jeg love deg Du kan også gi grønnsaker til frokost og en litt stor porsjon med melormer senere på dagen. PERFEKT Grønnsaker til frokost og sirris senere
Det er veldig bra av deg at du har tenkt til å mate dem hver for seg.
Dette stresser ned begge to faktisk.
Grønnsaker:
kjøp forskjellige frosne grønnsaker.f.eks.Brokkoli,gullrot,blomkol. Dette er veldig lett å gi fordi det er bare å koke opp vann, kaste oppi grønnsakene i 30 sek og kutte dem opp. En litt kul ting med det er at hvis du bruker kniv når du kutter opp grønnsakene, så tuller du lite med maten og det blir masse vann igjen i f.eks brokkolien og det er jo veldig positivt i ditt tilfelle nå. salater gir ikke så mye næring som folk tror. Sier ikke at du skal ikke skal bruke det, men hvis salat skal være bra, så må dem spise veeeldig masse av det. Vi har altid gitt masse frossen brokkoli noe som er veldig veldig sunt. frosne grønnsaker er veldig bra så lenge du ikke koker det i hjel
En annen ting som vi gjorde med grønnsakene var å la henne spise til hun gikk vekk fra maten selv.
Vår tynne gikk opp 100 gr på 4 måneder.
Hun er nå gravid og vi tror at eggene kommer om et par dager

Vitaminer,d3,kalk,uv er veldig viktig som Silke sier.
Få deg vitaminer med d3 da det er ikke bra å gi for mye d3 noe man får kjøpt som eget pulver.

Det ble litt skriving det her..
hvis det noe mere du lurer på, så spør

Kult at du gidder å ta over en sånn en og lykke lykke til
Dette fikser du..
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-11-2006, 21:51   #9
Reptilfreak

silke sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Rogaland
Alder: 30
Meldinger: 227

Gibbs nevner melormer, men jeg håper du mener zophobas.
Melormer er bare snaks, da de inneholder veldig lite/ingenting næring og fett, mens zophobas inneholder noe mer næring og mye fett.
Svar med sitat
Gammel 24-11-2006, 21:56   #10
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

mel ormer? det er jæv*** lite fôr i de. det er jo 50%skal og de er små. vis du ikke mente zophobas nå da? som dyra ikke skal ha for mye av. zophobas blir ofte kalt kjempe melormer. til en sjeggis hadde jeg gitt kakerlakker,sirisser og gresshopper. nevner det en gang til. melormer er ikke basis for (bruker det til å forandre på smaken eller nødsfôr) zophobas er tilleg for fett.
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
skjeggagam, syk

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
skjeggagam Mailen Småprat 10 19-04-2009 23:23
skjeggagam og leo linetheres Leopardgekkoer og andre Eublepharis 2 03-11-2008 16:38
Skjeggagam på bil tur jonnybrun Agamer 4 24-08-2008 12:49
Syk skjeggagam? DaffyDuck Agamer 12 23-04-2007 14:27
skjeggagam, egg på vei? doubble-vaage Agamer 7 25-08-2005 08:30

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:28.