"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Helse og sykdommer hos reptiler Syk og uttørrket gresk landskilpadde uten matlyst :(

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-01-2012, 01:09   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Trondheim
Alder: 28
Meldinger: 24
Standard Syk og uttørrket gresk landskilpadde uten matlyst :(

Jeg har en skilpadde som har fått lungebetennelse! Han har hatt maks uflaks og jeg er så lei meg. Nå har han verken matlyst eller drikkelyst og han er temmelig uttørket. Er rimelig desperat - vha skal jeg gjøre???????????????????????????????

Uff, dette er en komplisert historie. Til min store glede, så fikk jeg tillatelse til å importere en skilpadde og i slutten av november kom lille skatten til dyrbutikken. Fikk beskjed om at han var ca 6 måneder gammel.

Fra han kom til oss, så har han vært veldig stresset og sultestreiket. Han tuslet rundt, tisset, herjet og reagerte på oss, men nektet å spise. Vi prøvde å friste han med alt vi kunne bare for at han skulle få i seg mat, men neeeida!
Iblant drakk han vann. Vi kjøpte inn masse forskjellige pellets - til og med fra Sverige - og han rørte ikke maten. Dette førte logisk nok til at han gikk ned i vekt og jeg merket etterhvert at han lagde en liten pipelyd iblant når han pustet og at det kom litt snørr fra nesa hans. Jeg tok han med til dyrlegen. Han fikk væskeinnsprøytning, vitaminer og antibiotika. Fikk beskjed om at han måtte spise mat så fort som mulig og ha enda mer varme.Dyrlegen sa også at skilpadden var garantert eldre enn 6 måneder :-S

Neste dag skaffet jeg han mer varme og kjøpte inn masse forskjellig mat og lagde et skikkelig snaddermåltid. Etter noen timer skjedde det utrolige - han gikk til matskålen og spiste litt gulrot og melon! JOOOOOOY!!! Han virket veldig fornøyd ut og koste seg under varmelampen og tok flere turer til matskålen de kommende dagene. Vi dro tilbake til dyrlegen to ganger til for å avslutte antibiotika kuren. Det virket som om det gikk bedre for han. Han nøs fremdeles litt og snørret litt, men han spiste i det minste litt.

Noen dager etter at antibiotika kuren var avsluttet, oppdaget jeg at øynene hans var temmelig hovne og han åpnet dem ikke. Det hjalp ikke at jeg dyttet maten på han eller rett foran nesa - åpnet han ikke øynene, så ville han ikke spise eller drikke.

Jeg tok han med tilbake til legen og vi begynte på en ny antibiotika kur. For en uke siden var vi der for siste gang med han og han fikk væske og den siste antibiotika sprøyten. Dagen etter merket vi at øynene hans var blitt mye bedre

For å åpne øynene hans og få i han væske, så har vi gitt han et sukkerbad (som legen anbefalte). Iblant har han drukket litt av vannet, men selve badingen pleier som regel å kvikne han litt opp og han åpner øynene sine (for noen timer hvert fall) etter badet. Problemet er at badingen gjør den tørre huden hans er veldig tørr. Selv om øynene hans er temmelig bra nå, så holder han dem igjen konstant

Vi har begynt å sprøyte litt vann inn i munnen hans for at han skal spise. Han har forferdelige sprekker og tørr hud Han er temmelig frustrert på oss og tror sikkert at vi er veldig slemme mot han. Men han spiser ikke og han drikker ikke. Øynene hans er konstant lukket Når vi bader han og han åpner øynene, og vi plasserer han foran matskålen, så stikker han av gårde og herjer litt før han faller til ro og sovner.

Det er så frusterende at lillegull ikke har det bra. Han har hatt det utrolig uflaks! Vi har varmelampen på til noen og tredve grader hele døgnet nå som han er syk. Vi vil at han skal ha det bra, at han skal være varm nok, kose seg med mat og drikke og være frisk...

Har dere noen ideer til hva vi kan gjøre for å få i han litt mat og drikke? Og til å få han til å åpne øynene? Stakkars syke skatten min
bertebeth er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-01-2012, 02:31   #2
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 38
Meldinger: 475
Standard

Hvor lenge har den vært i din eie?
Er det import fra zoo butikk så kan dessverre kvaliteten på dyrene være veldig dårlig.En av grunnene er transporten som er veldig stressende for dyret.Og leve forholdene før den kom i ditt eie.
Respiratory Infection
http://www.australianportraits.com/a...tm#Respiratory Infection (Respiratory Infection)
norway er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til norway
Gammel 14-01-2012, 22:33   #3
Reptilfreak

Standard

Han har vært hos oss i nesten to måneder. Vi har greid å tvangsfore i han littegranne gulrot og paprika og litt vann. Men han blir veldig stressa av at vi åpner munnen og han åpner ikke øynene heller. Utrolig vanskelig situasjon Ja, enkelte av de symptomene ligner.
Vil bare at han skal åpne øynene, bli frisk og få i seg næring Og legen kan ikke gjøre noe heller
bertebeth er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-01-2012, 03:58   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2011
Sted: Bergen
Alder: 32
Meldinger: 131
Standard

Jeg kan se for meg at denne situajonen må være ganske stressende for dere, og sikkert litt desperat også. Kanskje er det beste nå, og bare gi dyren fullstendig hvile - uten noen form for interaksjon i det hele tatt? Hvis ikke dyrelegen kan gjøre noe mer, og dere selv ikke har suksess med det dere har forsøkt, ville jeg kanskje overlatt det til naturen og fikse seg selv her..

Jeg er langtifra noen ekspert, men det kan jo tenkes at deres stress smitter over på dyret, og at man i så måte kommer inn i en litt vond sirkel p.g.a. det.
Svar med sitat
Gammel 15-01-2012, 20:18   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Oslo
Meldinger: 33
Standard

Stakkars deg, dette er ikke trivelig for noen. Du har åpenbart fått et sykt dyr fra dyrehandleren, og det bør du reklamere på. Du har nok dokumentasjon fra vetrinæren.
Jeg har ikke selv erfaring med syke skilpadder, så kan dessverre ikke gi deg gode råd i denne situasjonen.
Legger ved en lenke med informasjon om sykdommer:
Untitled Document se spesielt på informasjonen om Herpes, som blir mer og mer vanlig hos importerte skilpadder.

Lykke til!

Hilsen Siri
Svar med sitat
Gammel 16-01-2012, 00:04   #6
Reptilfreak

Standard

Takk for støtte! Dette er en utrolig lei situasjon. Det er tydelig at noe har vært galt fra vi fikk ham ja, men jeg kunne ikke tenke meg å bytte han ut <3 Vi nekter å gi ham opp og skal gjøre vårt beste for å få han bedre igjen. Vi har funnet ut at vi dessverre blir nødt til å tvangsfore ham. Vi har en slags 'sprøytedrypper' som vi fører litt opp i munnen hans og drypper litt vann i, så svelger han vannet. Dette tar selvsagt utrolig lang tid, da han drikker lite av gangen og vi må være forsiktig. Vi bruker samme gjenstand til å åpne munnen hans og putte inn små matbiter, som han utrolig nok tygger og svelger. Dette tar også tid og det er vanskelig og frustrerende for alle. Håper så inderlig at mat og drikkehjelpen vi gir kan kvikne han opp og gjøre at han til slutt åpner øynene og spiser selv! Legen sa at vi ikke kunne gjøre mer nå. Vet ikke om jeg bør ta ham med til en ny lege om han ikke åpner øynene sine fremover? De er jo blitt helt normale nå - uten sår, puss og hevelser, noe han hadde før.. Uff
bertebeth er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-01-2012, 19:37   #7
Member

Skillpaddden sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Alder: 12
Meldinger: 72
Standard

spray inn vann i munnen, og på kroppen. hvis det ikke funker kan du snakke med dyrlegen og at han får behandling, med vitavintilskudd, og da kan du spørre om det går ann og smøre inn huden med foktihetsktem uten parabiner
Skillpaddden er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-02-2012, 06:59   #8
Reptilfreak

christoffer90 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Far east
Alder: 22
Meldinger: 809
Blog Entries: 5
Standard

flott dere prøver å holde liv i den, men bare ikke la det gå så langt at det blir en plage for dyret, noen ganger er det, dessverre, best å la de gå.. men jeg ønsker deg lykke til uansett
dette er bare enda en gang bevis på hvorfor man aldri skal handle dyr i en dyrebutikk, reptiler eller andre.
Svar med sitat
Gammel 02-02-2012, 01:03   #9
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Hvorfor egentlig? I enkelte butikker har dyrene det utmerket, dette er ikke et vanlig tilfelle mener jeg nå, men likevel.
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-02-2012, 06:22   #10
Reptilfreak

christoffer90 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Far east
Alder: 22
Meldinger: 809
Blog Entries: 5
Standard

i enkelte butikker sikkert.
jeg har min mening, å det er å ikke kjøpe et eneste levende vesen fra dyrebutikk igjen.
basert på egne erfaringer, men for all del, helt sikkert et par butikker som har tinga på greip.

så lant det går, handler man av oppdrettere, eller avler selv, syns nå jeg da.
men jeg taler ikke for alle!
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Gresk landskilpadde mat..? Frode x] Skilpadder 21 16-04-2011 08:02
Uv lampe til gresk landskilpadde. Ronja_Langstrømpe Skilpadder 1 06-03-2010 15:21
Aktivitet på Gresk landskilpadde Klumsen Mine Herptiler 2 24-08-2009 17:45
Gresk landskilpadde Ronja Skilpadder 17 11-05-2009 09:27
Gresk landskilpadde skorpy Skilpadder 3 29-01-2007 01:23

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:28.