| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
|
Leopardgekkoene mine har vært aleine hjemme i 5 dager. Alt var fint da jeg dro.
Da jeg kom tilbake var fukthulene fremdeles fuktige, det var fremdeles litt mat igjen i matskålen, og de hadde vann. Den ene gekkoen ser ut til å ha hatt veldig problemer med hamskifte, og den er helt hoven i hodet. Ham sitter igjen i øyet, og litt på tærene. Den har aldri før hatt problemer med hamskiftet (ingen av mine andre har heller det). I tillegg henger nederste del av halen helt løst og den delen er død. Kjenner at beinet er brekt over. Det stinket sånn i terrariet da jeg åpnet at jeg var sikker på at en av gekkoene var døde. Var da "bare" halen til den ene som luktet sånn. Skal ta den til veterinær i morgen, men trenger noen råd nå på hva jeg kan gjøre med den. Bader den for øyeblikket, men hvordan i huleste får jeg vekk ham fra øyet?? Og hva med halen? Faller den av av seg selv etterhvert, eller må den amputeres? Har satt den i karantene. De går 3 stk sammen. Har aldri sett noe krangling, eller hørt noe, og de pleier å sove i samme fukthule om natten. Hva kan være feil? Har de sloss? Har jeg for fuktig fukthule? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Ehm, det ser ut til at huden dens løsner. Fikk vekk løse hamrester nå (utenom øyet). Men flere steder så har den små sår, og om jeg bare pirker borti så er det lag av normal hud som løsner (skjer rundt hodeområdet der det er hovent).
Jeg er helt sinnsykt lei meg nå, det er så typisk at noe sånnt skjer når jeg reiser vekk. Den har spist godt og holdt stabil vekt de mnd jeg har hatt den. Helvete... Det er akkurat som at gekkoen råtner, skinnet på den. Den er satt i karantene nå.. Vet ikke hva jeg bør gjøre med hovedterrariet. Ta ut de to andre som er friske og vaske alt skal jeg begynne med i alle fall. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Det er ikke meningen å mase, men kan dette være en form for "bukråte"? Hun er alltid i fukthulen. Kun ute når hun spiser og går på do.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
|
Nå har jeg ikke årevis erfaring, men alle de små sårene på geckoen din, kan jeg nesten si med 100% sikkerhet kommer at at 2 av leosene dine ikke går ilag sammen. Det er ikke noe man kan gjøre noe med, og eneste løsningen er og skille dem. Det kan også skje helt plutselig, selvom de har gått ilag lenge.
Jeg har selv en leos, som ikke går sammen med NOEN leoser. Den klikker helt, og går etter hale og hode uansett hva. Den ble plutselig slik, etter lang lang tid sammen med en annen leos. Dette skjedde meg i starten av mitt reptilhold, og jeg tok det ikke seriøst. Som endte i et halve halen var ett åpent sår. Leosen du har som er full av sår holder du i karantene, og deretter må du holde den for seg selv. Eventuelt holde den som angrep den for seg selv og den som er i karantene og den andre sammen. De får problemer med hamskiftet om de har bitemerker / sår på kroppen. Hammet gror da liksom litt ''fast'' i geckoen ( missforstå meg rett) og når det da dras av igjen, gjør det såret værre og / eller større. De får problemer uansett hvor fuktig du har det ( varierer alt ettersom hvor store og mange/ tette sårene er) Så de neste hamskiftene må du nokk belage deg på og hjelpe leosen med pinsett og fuktig q-tips. Og bade den under hamskifter må du nok også. Nå varierer det jo hvor ofte leoser går gjennom hanskifte, men om du ser antydning til dette før sårene er grodd 100% så må du belage deg på hjelpe til ganske mye. Vær også utrolig nøye på og holde det fuktig i fuktboksen, det blir ikke nevnt spesielt mye ser jeg, noe jeg syns er rart. Fuktboks er ekstremt viktig, og den skal være fuktig nok til enhver tid. Leosen velger selv om og være i fuktboksen eller ikke. Kanskje du har det for tørt ellers i terraet? Sprayer jeg ikke mitt terra, faller luftfuktigheten på 10%. Da er leosene alltid og finne i fuktboksene. Er det fuktighet nok utenfor fuktboksen, så er de alltid og finne der. Noen form for bukråte er det nok ikke. Hold tråden oppdatert om hvordan det går! Lykke til
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
|
Du får ikke tatt et bilde? Dette høres underlig ut som det jeg nettopp opplevde på en leos jeg hadde. Og hun bodde ikke sammen med noen andre. Startet med et lite sår son endte i foråttelse av hele halen. Jeg har hørt om flere slike saker i det siste, så begynner jo nesten å høres ut som det er noe som går rundt??
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Det er garantert rottent, det lukter dødt kjøtt..
Skal få tatt bilder til i morgen. Leste en del om tail rot nå, og jeg tror det er det hun har fått. Leste at det noen ganger kan det gå opp i resten av kroppen, og da er det store sjanser for at leosen dør. Kan se om det blir brukbare bilder med telefonen, da kan jeg laste opp i dag. Hvordan gikk det med din leos cam? Forstår bare ikke hvordan det kan ha gått så raskt. Jeg sjekket alle leosene før jeg dro, og veide dem. Luftfuktigheten i terra er alt fra 40 - 60, samme som resten av leiligheten. Jeg tror ikke det er dette som er problemer. De to andre leosene bruker hele terrariet. Tusen takk for tilbakemeldinger begge to!
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
|
Jeg valgte å avlive, ettersom det utviklet seg sykt fort og jeg fikk beskjed av dyrepasseren min mens jeg var i Sverige på ferie om at noe var rart med gekkoen.
Halen til frøkna mi startet med et dårlig hamskift, og det var en liten bit på halen som satt ekstra fast. Fikk den fjernet og alt så helt bra ut. 2-3 uker etterpå var over halve halen råtten. Jeg gjorde noen forsøk på å få henne til å naturlig slippe halen, men ingenting fungerte. Narkose for operasjon på et så lite dyr når det er sykt er også svært risikabelt, så det beste ble igrunn avliving for min del.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Jeg tror det går dithen med min også dessverre. Fått time klokken 18 i dag, så da får vi se hvordan det går.
Siden det er bakteriell infeksjon som skaper det så må de jo ha antibiotika for å stoppe infeksjonen i tillegg til å fjerne det døde vevet. Men ser ikke helt hvordan det skal være mulig å fjerne dødt vev fra hodet. Får se hva veterinæren sier. Her er bilder av henne: ![]()
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
For meg ser det ut til at halen er infisert helt opp til 3 virvel, altså nesten hele halen. Ser den har en litt grålig farge.
Samme med hode hennes. Det er også det dårlige øyet, og den flekken oppå hodet pleier hun ikke å ha. Det var det skinnet var løst. Sånn så hun ut for noen uker siden, sånn til sammenligning:
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| skjeggis med kul på halen. | cesisi | Agamer | 14 | 07-11-2011 14:57 |
| Mistet halen | reibrus | Helse og sykdommer hos reptiler | 7 | 14-04-2009 22:25 |
| tromming med halen. | tinntinn | Gekkoer | 15 | 17-02-2009 17:14 |
| Svart ''klump'' under halen =S | Verloren | Skilpadder | 10 | 21-10-2008 00:40 |
| klarer ikke å løfte halen | cookiejar22 | Skorpioner | 5 | 24-08-2008 15:58 |