"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Helse og sykdommer hos reptiler Syk skjeggagam.. - midd'/ektoparasitter i terraet?

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 08-12-2011, 23:22   #1
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 782
Standard Syk skjeggagam.. - midd'/ektoparasitter i terraet?

Som overskriften sier er skjeggagamen syk, og har ikke vist matlyst på rundt 3 uker. Etter rundt 1 uke ble det kjørt en kur med panacur mot innvolsparasitter. Fortsatt null forbedring.

Har tvingt i den vann hele tiden, for og passe på dehydrering. I løpet av de 3 ukene har jeg tvingt i den rundt 8 dubia. Har gitt tilstrekkelig med T-rex hydrolife og flytende kalsium. Avføringen som har vært etter dette har vel ikke vært noe annet enn ei fin suppe med vann..

Etter ca 2.5 uker oppdaget jeg midd/ektoparasitter/ett eller annet i terraet, noe jeg ikke har lagt merke til tidligere.
Første tanken som slo meg var blodmidd, men disse var hvite. Blodmidd er vel gjerne rød/svart?

Hele terraet er rengjort, og, substrat kastet.

Uansett, noen som har erfaringer / formeninger / peiling i det hele tatt på hva det er / hva som skjer?

Terraet er selvsagt gått over flere ganger for og få vekk midden / ektoparasittene.

Sånn kjapp oversikt;

-Det er gjort null forandringer i terraet.

- UVA/UVB og varme er tilstrekkelig.

- Null vekttap. Ligger stabilt på 520-530 ( sorry karl, leste feil av vekta. Er vel forsåvidt bare positivt..)

Noe mer som er relevant?

All hjelp mottas med stor takknemlighet!
Reptils er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 09-12-2011, 23:50   #2
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Dyrlegen idag, kunnskapene hennes var noe begrenset i følge henne selv, men utifra hva hun og de andre fant ut, så dyret ut til og være i perfekt form..
Reptils er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 09-12-2011, 23:50   #3
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Dyrlegen idag, kunnskapene hennes var noe begrenset i følge henne selv, men utifra hva hun og de andre fant ut, så dyret ut til og være i perfekt form..

Dobbelpost..
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-12-2011, 11:38   #4
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Ble det tatt avførings prøve da ?
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-12-2011, 11:38   #5
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

dobbel post :/
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-12-2011, 14:46   #6
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av leo77 Vis post
Ble det tatt avførings prøve da ?
Nei, det er ekstremt vanskelig når det ikke er noe og ta prøve av..
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-12-2011, 03:19   #7
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Jeg var med min skjeggagam idag, som også har vært redusert over 3-4 ukers tid, og på den tiden har min både blitt tynn og dehydrert. Etter telefon med diverse kjente dyrleger landet rundt, ble jeg anbefalt å sette den på antibiotika (enrofloxacin/baytril), da det mest sannsynlig var bakterielt iflg dem. Hadde den på antibiotika-kur over 3 dager uten forbedring og kontaktet derfor lokale dyrlegen idag.
Som med deg er det ikke avføring å få ut av dyret (eneste som har kommet ut siste dager er like flytende som vann), så for å få tatt avføringsprøve stakk hun en sprøyte opp i cloaca på agamen, sprøytet ut litt saltvannsløsning, og sugde det opp i sprøyten igjen = sprøyte med masse gusje i.. Innholdet ble sentrifugert for å få de tyngste partiklene i bunnen - og bunnslammet ble brukt til mikroskopering. Og i mikroskopet yret det av liv, kan man si.. Vi fant massevis av parasitt-egg og noe vi tror var flagellater.
Så, da prøver vi panacur på min i første omgang. Vi ble enig om at den vanlige pastaen er vanskelig å dosere riktig mengde, så jeg måtte kjøpe en flytende versjon som egentlig er til sau. Selvfølgelig 5x dyrere, men enklere å dosere, og enklere å gi. Så, trenger du flytende panacur er det bare å ta kontakt - jeg har en hel liter! Min ble også rehydrert ved å få subcutan væske ca 10-12 mL + B-vitamin sprøyte. Blir spennende å se hvordan han blir i morgen.

Men, jeg kan absolutt anbefale Tromsø Veterinærsenter - hyggelig og interessert gjeng. Skal du ta en avf.prøve får du dra dit - de begynner å få erfaring

Ang de små middene dine, eller hva det er, tror jeg ikke det er noe som går på agamen din. At du så en slik oppå agamen din, tror jeg var helt tilfeldig. Men, de er en pest og plage uansett, så det er bra du har tatt julevasken i terraet!
Svar med sitat
Gammel 11-12-2011, 03:32   #8
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av KarlKanibal Vis post
Jeg var med min skjeggagam idag, som også har vært redusert over 3-4 ukers tid, og på den tiden har min både blitt tynn og dehydrert. Etter telefon med diverse kjente dyrleger landet rundt, ble jeg anbefalt å sette den på antibiotika (enrofloxacin/baytril), da det mest sannsynlig var bakterielt iflg dem. Hadde den på antibiotika-kur over 3 dager uten forbedring og kontaktet derfor lokale dyrlegen idag.
Som med deg er det ikke avføring å få ut av dyret (eneste som har kommet ut siste dager er like flytende som vann), så for å få tatt avføringsprøve stakk hun en sprøyte opp i cloaca på agamen, sprøytet ut litt saltvannsløsning, og sugde det opp i sprøyten igjen = sprøyte med masse gusje i.. Innholdet ble sentrifugert for å få de tyngste partiklene i bunnen - og bunnslammet ble brukt til mikroskopering. Og i mikroskopet yret det av liv, kan man si.. Vi fant massevis av parasitt-egg og noe vi tror var flagellater.
Så, da prøver vi panacur på min i første omgang. Vi ble enig om at den vanlige pastaen er vanskelig å dosere riktig mengde, så jeg måtte kjøpe en flytende versjon som egentlig er til sau. Selvfølgelig 5x dyrere, men enklere å dosere, og enklere å gi. Så, trenger du flytende panacur er det bare å ta kontakt - jeg har en hel liter! Min ble også rehydrert ved å få subcutan væske ca 10-12 mL + B-vitamin sprøyte. Blir spennende å se hvordan han blir i morgen.

Men, jeg kan absolutt anbefale Tromsø Veterinærsenter - hyggelig og interessert gjeng. Skal du ta en avf.prøve får du dra dit - de begynner å få erfaring

Ang de små middene dine, eller hva det er, tror jeg ikke det er noe som går på agamen din. At du så en slik oppå agamen din, tror jeg var helt tilfeldig. Men, de er en pest og plage uansett, så det er bra du har tatt julevasken i terraet!

Alt som kommer ut av agamen her er og like flytende som vann..

Men igjen, så har den ikke gått ned i vekt i det heletatt. Ligger stabilt på 520-530.

Hva kostet besøket på sentret? Inkludert subcutan + B-vitamin sprøyta, avføringsprøve og alt?

Og hvor dyr var panacuren? 1 liter?! hørtes ekstremt dyrt ut!
Og hvordan er doseringen på denne?

Må få de listet opp på veterinærtråden! Hørtes ut som de har god peiling. 600 i tromsdalen var mer eller mindre bortkastet.

Skal gå over med virkon ett par ganger til over det meste av utstyret, bare for og være sikker
Julevasken må vel tas i alt av terra og utstyr uansett

Tromsø veterinærsenter, det ligger vel på bjerkaker? Strandveien om jeg ikke husker feil, gamle coop(?)
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-12-2011, 04:37   #9
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Betalte 12-1300,-. Syntes ikke det var så sykt dyrt til å være helg. Hun gikk en time overtid i tillegg, og jeg var vel der i nesten 2 timer. Panacuren var temmelig dyr ja. Var vel nærmere 500,- for den. Doseringen er enkel: 0,5mL 1 gang per dag i 5 dager, og kuren gjentas 2 ganger etter respektive 10 og 20 dager.

Jeg har listet dem opp på veterinærtråden allerede. De ligger i Strandveien ja, like ved siden av coop xtra.

Edit: skal ikke si de hadde god peiling, men de var interessert i å finne roten til problemet og gjorde det etter beste evne. Om du skal dit, spør etter Marianne (tror jeg det var hun het).
Svar med sitat
Gammel 11-12-2011, 04:51   #10
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av KarlKanibal Vis post
Betalte 12-1300,-. Syntes ikke det var så sykt dyrt til å være helg. Hun gikk en time overtid i tillegg, og jeg var vel der i nesten 2 timer. Panacuren var temmelig dyr ja. Var vel nærmere 500,- for den. Doseringen er enkel: 0,5mL 1 gang per dag i 5 dager, og kuren gjentas 2 ganger etter respektive 10 og 20 dager.

Jeg har listet dem opp på veterinærtråden allerede. De ligger i Strandveien ja, like ved siden av coop xtra.

Edit: skal ikke si de hadde god peiling, men de var interessert i å finne roten til problemet og gjorde det etter beste evne. Om du skal dit, spør etter Marianne (tror jeg det var hun het).
Har akkurat kjørt kur med panacur i 5 dager, null forbedring..
Men er det noen forskjell i effekt på panacuren? Dosering er nå en ting, men at jeg har gitt tilstrekkelig med panacur er rimelig sikkert.

Også selvsagt skjer slikt som dette nå i juletiden!

Får ta en tlf dit og høre med dem i morgen tidlig,
i beste fall får jeg kontakte deg og høre hva du skal ha for en kur
Reptils er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hva har dere under terraet? Macha Terrarieutstyr 15 17-12-2011 15:34
Kommentarer til "Midd - Div fakta - Hvordan bli kvitt midd" E.Spider Kommentarer til faktaarkene 8 10-08-2010 23:54
Midd - Div fakta - Hvordan bli kvitt midd. Eggy Generell Info om herptiler og Virvelløse dyr 0 17-02-2009 20:42
terraet til et pinnedyr Nikazo Pinnedyr 10 13-08-2008 20:40
Ã… rydde i terraet korse Taranteller 2 22-09-2007 12:53

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:23.