| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Østfold
Alder: 18
|
Hei folkens (: jeg skal "lage" nytt underlag til leosene mine. Og har lest litt rundt om biltema sanden her inne. Og ser det er delte meninger her. Så lurer på om dere kan anbefale den, eller annen and i tilfelle? Hvor jeg får kjøpt etc..
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2011
Sted: Trondheim
Alder: 19
|
Du får vel kjøpt det på biltema
Har ikke peiling på sand da jeg har en fast bunn(laget av type sement som man bruker på bakrund) så det er nesten som stein funker fjell!
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Alder: 25
|
Biltema sand fungerer veldig fint den
brukte det til de leosene jeg hadde og hadde ingenproblemer med det eneste er at sand og leoser kan være en farlig kombinasjon om dehopper etter mat insektene og får i seg for mye sand slik at de får forstoppelse skjeddealdri hos meg men da vet du at det kan skje... |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
|
Sitat:
Biltema sand får du selvsagt kjøpt på biltema.. Har sett du har skrevet tidligere at du glemmer og duste fordyrene, da er IKKE sand noe for deg. Leosen vil slikke i seg sand, og med stor sannsynlig het få forstoppelse og i værste fall dø. Sand og jordblanding derrimot fungerer utmerket, men det er noe dritt etter x antall tid. |
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Glemmer ja, vil ikke si at det er hver gang. Har i tillegg en skål med kalk inne hos dem. Og for å lage den sand og tovblanding må jeg jo også ha sand. Har du noen dokumentasjon at de automatisk spiser sand om de går glipp av kalk annen hver fòring?
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2011
Sted: Oslo/Akershus
|
Jo, de spiser sand når de ikke får i seg nok kalk, nettopp fordi det habitatet de har i det fri inneholder kalk. Det ligger flere tråder her inne som omhandler akkurat det der. Selv om du er flink til å dusty fòrdyra kan det alikevel hende at leoser spiser sanden, så det er er alltid en sjanse for at dyret inntar sand.
Jeg hadde mine på sand/torv/grusblanding og dustet fòrdyrene og fòret hver og en av 7 stykker via pinsett og hadde skål med kalk inne hos dem, men likevel så jeg noen av dem småslikke på substratet. En gang var det en som virkelig ga innpå, så du bør følge nøye med dersom du skal ha sand som substrat. Hardpakket sand/torv er da det som er best anbefalt, men det lar seg likevel gjøre at de får i seg sand. Skal du gå for sand vil jeg anbefale rådasanden i alle fall, selv om biltemasanden sies å være like god (for ikke å snakke om billigere), men igjen så er biltemasanden fremdeles beregnet på sandblåsing av bil...
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Har de på sand nå, har ikke sett noe til slikking på den eller i avføringen. Var litt bekymret for det, siden ho ene hua hadde rast opp i vekt. Men kjente ikke noe på magen, hadde ho i lunket vann og klemte svakt på ho. Ikke noe kom opp eller ut. Avføringen er grei
Hvor får jeg kjøpt rådasand da?
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Alder: 25
|
Som sagt så er det 1000 meninger om dette med sand... meninger for og i mot slik som
med alt annet i reptilværden Jeg foret mine oppe på en berghylle som skillte halveterrariet... denne var det ikke sand på så de fikk ikke i seg sand der. lykke til uansett
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
![]()
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
|
Sitat:
Den som heter "sand" er ikke blåsesand, men vanlig sand som blant annet kan brukes i akvarier. Mange akvarister foretrekker biltemasand fremfor rådasand, bilemasanden er mykere, støver mye mindre (ikke nødvendig å skylle den før den skal i akvarie en gang), og også rimeligere. Om du kjøper biltemasand, så anbefaler jeg å kjøpe grov variant. Den er fremdeles veldig finkornet, men den de har som heter "fin" har nesten for små korn. Selv bruker jeg biltemasand både til sand/torvblanding og til akvariene mine. Veldig fornøyd. |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| sand til leosene mine viss eg servere maten utafor sand? | Proxor | Slanger, øgler og skilpadder | 16 | 17-07-2011 23:57 |
| Biltema-timer | lompah | Utstyr | 10 | 05-12-2010 19:45 |
| Biltema blåsesand? | telia | Taranteller | 15 | 15-06-2010 02:02 |
| Farlig med biltema sand! | bendick2112 | Utstyr | 20 | 10-08-2009 22:47 |
| 0,1-0,7 mm sand fra biltema? | Sistine | Øgler | 3 | 18-09-2007 19:43 |