| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: trondheim
|
er d noen som har noe erfaring med d? hva skal man si når barn lurer på hva slanger spiser? man kan jo ikke si at den spiser kjæledyr?? eller hva??
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
|
Jeg ville sagt "de spiser mus, akkurat som kattene". Man må jo ikke komme med en malende beskrivelse av hvor gode kjæledyr gnagere er akkurat
Dessuten tror jeg at det er lettere å akseptere og forstå kostholdet, når man sammenligner med et søtt, velkjent dyr som katter.
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Sted: trondheim
|
Sitat:
Sist endret av sveinjo; 08-02-2009 kl 00:01. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Hei!
Det kommer jo litt an på hvor gamle barna er, men ideen til Katrine er ikke så dum. Er de gamle nok, kan du jo gi dem forklaringen om at det er slik naturen fungerer. Slanger spiser mus, akkurat som mennesker spiser kuer, sauer og griser. Dett bør kanskje gjøres litt forsiktig, slik at man ikke oppnår et barn som neketer å spise kjøtt ![]() Mvh Robin
Who here has telekinesis? Raise my hand! Sist endret av sveinjo; 08-02-2009 kl 00:02. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Senior Member
|
Jeg tror nok jeg hadde valgt å kjøpe frossent hvis det var barn i huset. Det er litt problematisk å drive og drepe kjæledyrene til ungene i tide og utide. Ikke bare fordi de blir glade i dyrene, men også fordi det nok blir vanskeligere å lære dem respekt for liv når mamma og pappa selv dreper gnagere hele tiden. Unger ser jo ofte ting veldig svart-hvitt, så for små barn kan det nok være vanskelig å forstå forskjellen på å drepe for at noe(n) skal få mat, og å drepe for "gøy".
Alternativt kan de kanskje ha egne kjælemus gjerne på rommet sitt, mens mamma og pappa har sine egne, som bare er deres, et annet sted. Og så sier man til ungene at "du har dine mus, du får kose med dem. Disse er våre, så vi koser med de" (en hvit løgn skader ingen...) Hvis man klarer å holde ungene litt borte fra avlsdyrene, er det ikke sikkert at de oppdager hva som skjer med dem... |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Alder: 23
|
Jeg støtter metoden og fortelle om hvordan det er med en gang. Ikke la barnet sette navn på musene for da har de alerede knyttet seg til dem, og vil videre takle det dårligere om de blir fór. Jeg har selv en søster som er 10år yngre enn meg, og hun taklet det i alle fall veldig greit når hun fikk høre om hvordan tingene var.
Så lenge de kan slippe å gå i frykt for at deres dyr blir spist så skal nok dette gå greit ![]() Å ikke fortelle dem hvordan det er, blir å lyve for dem, og det syntes jeg man skal unngå. Sist endret av sveinjo; 08-02-2009 kl 00:04. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Skal man ha slange så er det dumt å fóre med levende mus da? Da kan slangene bli stressa, de kan også nekte å spise frosne mus. Det er det jeg har hørt da. Får ikke skaffa meg noen slange selv før jeg har flytta ut. Får vel respektere at mamma er redd slanger.
http://www.youtube.com/user/mrrepti Sist endret av sveinjo; 08-02-2009 kl 00:05. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2006
|
kidz & kryp:
Jeg måtte gå for "kontor" i kjelleren.. vet ikke hvor populært det er at hele barnehagen vet at pappaen til ditt & datt har slanger ![]() Man mater med døde dyr! Tro meg! Feks boa/kp er feige slanger og rotter er ikke det dyret som legger seg på rygg for å dø
Sist endret av sveinjo; 08-02-2009 kl 00:07. |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Jeg er veldig imot å fore med levende gnagere. Det er farlig for slangen (gnagere kan bite KRAFTIG), og det er uhumant for gnageren. Med litt erfaring kan man knekke nakken på gnagere selv svært enkelt. Et annet enda bedre alternativ er å bruke CO2-gass (brukes i utstyr til paintballgevær etc). Både gass og nakkeknekking går raskere enn den langsomme kvelningen slangene driver med selv. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2006
Sted: Bærum
|
Hadde jeg vært deg, tror jeg ikke at jeg ville ha fortalt barna mine at musene er fór, for da kan de kanskje tro at dere er veldig slemme som dreper husdyr...
Jeg husker da jeg var liten, og katten vår fikk unger og så stakk hun. Min bror måtte ta livet av dem fordi de ikke ville overleve uten moren sin. Jeg ble fortalt at alt foregikk på en human måte og grunnen til at de måtte avlives, men fremdeles så jeg rødt med én gang jeg så broren min. Jeg var rundt 10 år da, og jeg vet at det ikke er helt det samme, men jeg ville nok ikke ha informert barn om at mus er fór med mindre dere har en katt hjemme som kommer hjem med døde fugler og mus i blant.....
Selger glassterra 90*40*50 for 800kr. ingen skader. Sist endret av sveinjo; 08-02-2009 kl 00:10. |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| barn, slanger |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skorpion barn | shelob | Skorpioner | 11 | 21-07-2008 12:38 |
| Tarantellaen min har fått "barn" | Yvonne85 | Taranteller | 16 | 27-03-2008 14:49 |
| Mine 4 nye barn<3 | Miroxx | Taranteller | 12 | 18-01-2008 20:29 |
| siresene har fått barn | Øgla | Fôrdyr | 1 | 20-03-2007 16:38 |
| Slanger og sm barn | pip | Boa og pyton | 10 | 23-05-2005 20:39 |