| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
En kamerat av meg har to sumpskilpadder som jeg i øyeblikket ikke husker art på selv om jeg selv var å kikket på dem for en tid tilbake..
Så til saken. Den ene av skilpaddene har fått et sår innerst ved skallet på den ene forarmen, såret har en rød kant av blod rundt seg og er ellers veldig kludrete. Dette har så klart med at de er i vann hele tiden å gjøre. Foreløpig så tørker han padden noen timer til dagen under UVB-belysning og vasker såret med Klorhexidin to ganger daglig. Ettersom han bor litt "huttiheita" tar det tid å komme seg til veterinær og de få veterinærene som er ledige har ventetid med mindre det er akutt. Er det noen av dere som kjenner igjen denne type sår/soppinfeksjon eller hva det nå måtte være som vet om noen behandlingsform fram til veterinærbesøket? Kan legge til at skilpadden er 14 år om jeg ikke husker her feil, og har vært hos ham i 14 år. Beklager litt dårlig bilder, han hadde bare tilgang på mobilkamera i øyeblikket ![]()
So there you are, dumbstruck look on your face, a reptile firmly attached to some part of your anatomy. What to do, what to do... Sist endret av Repti_queen; 26-08-2011 kl 13:48. Begrunnelse: legge til ekstra bilde |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Ville ha kuttet ut klorhexidin, da dette demper legingen. Da mine padder i perioder kranglet mye, hendte det seg at lignende sår oppstod. Da lot jeg såret være i fred, og gro naturlig. Med mindre det er tegn til betendelse er ikke rensingen nødvendig, så lenge akvariet er rent.
Tror forøvrig ikke dyrlege heller er nødvendig på en sånn skade, med mindre det tar veldig lang tid før såret leger.
|
|
|
#3 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Sitat:
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Ah, så lenge det er puss så må det selvsagt renses ofte
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Når ett egg går dårlig. | Gobblin | Snoker | 14 | 30-08-2008 01:02 |
| dårlig matlyst | pantera | Taranteller | 4 | 11-09-2007 09:33 |
| Dårlig erfaring… | nidhogg | Helse og sykdommer hos reptiler | 12 | 24-06-2007 10:03 |
| Det ser jammen dårlig ut:-( | cattamilla | Lover og regler | 6 | 13-04-2006 23:02 |