"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Helse og sykdommer hos reptiler Sumpskilpadde med sår/dårlig hud på forarmen

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26-08-2011, 13:44   #1
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard Sumpskilpadde med sår/dårlig hud på forarmen

En kamerat av meg har to sumpskilpadder som jeg i øyeblikket ikke husker art på selv om jeg selv var å kikket på dem for en tid tilbake.. Han holder to hunner sammen i et stort akvarie som er satt sammen av to akvarier satt oppå hverandre, i det underste akvariet er det vann og det øverste er gjort om til landplass slik at skilpaddene har all plass til å svømme og samtidig god plass til hver sin solplass. Det er veldig god filtrering og han harm untert lys under landdelen slik at ikke hele svømmeplassen er mørklagt. På kand har de både varmespot og UVB-belysning.

Så til saken. Den ene av skilpaddene har fått et sår innerst ved skallet på den ene forarmen, såret har en rød kant av blod rundt seg og er ellers veldig kludrete. Dette har så klart med at de er i vann hele tiden å gjøre. Foreløpig så tørker han padden noen timer til dagen under UVB-belysning og vasker såret med Klorhexidin to ganger daglig.

Ettersom han bor litt "huttiheita" tar det tid å komme seg til veterinær og de få veterinærene som er ledige har ventetid med mindre det er akutt.

Er det noen av dere som kjenner igjen denne type sår/soppinfeksjon eller hva det nå måtte være som vet om noen behandlingsform fram til veterinærbesøket?

Kan legge til at skilpadden er 14 år om jeg ikke husker her feil, og har vært hos ham i 14 år.

Beklager litt dårlig bilder, han hadde bare tilgang på mobilkamera i øyeblikket

Sist endret av Repti_queen; 26-08-2011 kl 13:48. Begrunnelse: legge til ekstra bilde
Repti_queen er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 26-08-2011, 20:00   #2
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Ville ha kuttet ut klorhexidin, da dette demper legingen. Da mine padder i perioder kranglet mye, hendte det seg at lignende sår oppstod. Da lot jeg såret være i fred, og gro naturlig. Med mindre det er tegn til betendelse er ikke rensingen nødvendig, så lenge akvariet er rent.

Tror forøvrig ikke dyrlege heller er nødvendig på en sånn skade, med mindre det tar veldig lang tid før såret leger.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 26-08-2011, 20:43   #3
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gregoris Vis post
Ville ha kuttet ut klorhexidin, da dette demper legingen. Da mine padder i perioder kranglet mye, hendte det seg at lignende sår oppstod. Da lot jeg såret være i fred, og gro naturlig. Med mindre det er tegn til betendelse er ikke rensingen nødvendig, så lenge akvariet er rent.

Tror forøvrig ikke dyrlege heller er nødvendig på en sånn skade, med mindre det tar veldig lang tid før såret leger.
Klorhexidinen ble brukt ettersom det var endel pussdannelse og derfor ville man jo fjerne eventuelle infeksjoner/betennelse ol. Så Den blir kuttet ut uansett etterpå. Mulig fruene har kranglet, de er ekstreme matvrak så skulle vel ikke forundre meg. Takk for synspunkter!
Svar med sitat
Gammel 26-08-2011, 21:35   #4
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Ah, så lenge det er puss så må det selvsagt renses ofte
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Når ett egg går dårlig. Gobblin Snoker 14 30-08-2008 01:02
dårlig matlyst pantera Taranteller 4 11-09-2007 09:33
Dårlig erfaring… nidhogg Helse og sykdommer hos reptiler 12 24-06-2007 10:03
Det ser jammen dårlig ut:-( cattamilla Lover og regler 6 13-04-2006 23:02

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:20.