| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2011
Sted: sør-trøndelag
Alder: 23
|
Hei hei alle sammen
![]() starter tråd her fordi jeg nå behandler Jone for bukråte som er skikkelig ille og fordi jeg rekner med at flere leser her enn på min profil . Har skrevet i bloggen min om hvordan jeg opplevde det med å få tak i dyrlege og lagt ut ett par bilder der. har og opprettet ett album hvor jeg kommer til å legge ut bilder gjennom behandlingen. har nå lagt ut 12 bilder om jeg ikke husker feil. fra dag 1 hvor dyrlege styret startet, etter at hun mista mange mange skjell og når behandling startet,medisinen hun har fått er baytril og de settes IM. injeksjonene setter jeg på morgnen før jeg drar på jobb.lite søvn har det og vært etter som det er skikkelig ille og jeg er dødsbekymra for henne og gjør alt jeg kan.stikk innom profilen min og gjerne kom med tips og kommentarer i bloggen og albumet. kommer hvertfall til å oppdatere ofte så dere ser hva som skjer vidre og hvordan det går med henne. Og nok en gang vil jeg takke alle som stilte opp da jeg satte himmel og jord i bevegelse for å greie å få time til Jone slik at hun kunne få medisinen hun trengte. må tilføye: hun kunne blitt satt på en mildere kur først,men siden det var ille så ble hun satt på baytril injeksjoner med en gang. alle tips og kommentarer tas i mot med stor takk,og jeg svarer så fort jeg er inne på siden min
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 24
|
hvordan oppstår bukråte ?
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 38
|
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
helt sikkert det værste du har sett ja, men jeg gjør alt jeg kan for at hun skal bli frisk, synes det er ekkelt og vurderte frem å tilbake om jeg skulle legge ut det her, men gjorde det for å dele det med de som er int her inne.men takk for comment selv om den ikke var særlig fin jeg er veldig lei for at hun ble så syk,det er i hvertfall heeelt sikkert! men kommer ikke til å omplassere dyra mine fordi du sier det,dette kan skje hvem som helst egentlig.Det skjedde og veldig fort for hun hadde ingenting da jeg holdt på med henne tidligere altså før foringa og underlaget var nylig skifta og tørt i hele terra og som jeg har skrevet lar jeg de ligge til maten er fordøyd før jeg tar de ut og er fryktelig glad for at jeg tok henne ut selv om hun ikke hadde lagt igjen noe møkk. han andre hadde nemmelig det,men ikke jone så da tok jeg henne ut allikavel og så da de sårene.har aldrig vært borti dette eller noen form for vanlig sjukdom så om du har no tips i tilegg til den kommentaren så hadde det vært fint,i følge det du skriver så bør du nok ha mer kunnskap enn hva jeg har.lært det meste av en kompis og lest en del selv om den type slange og låner nå en diger bok,engelsk men det kan jeg jo kjempegodt og bruker det språket daglig,i den boka står det om forskjellige sykdommer som jeg nå konsenterer meg om å sette meg skikkelig inn i. Jone skal bli frisk,det har jeg bestemt om det så skal mange laken til for å få henne frisk. han som kan med reptiler har ferie i en uke til og tar henne med dit når han er tilbake på kontoret sitt. sender deg en pm etterpå,noe jeg må si men ikke her,vil ikke at hele verden skal vite det,da blir det J.... ekkelt for den personen det gjelder og som gjore det.skjønner slett ikke hvorfor sånt skjer heller men det snakkes vi om. thanx again å håper du har tips som kan hjelpe om du er int i det.jone blir her akkurat slik jeg lova første eier da jeg prata m han da jeg fant ut at hun var syk og det ble værre mens jeg lette å prøvde å gjøre noe med det selv ved å rense å la henne ligge på avis.
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
vått underlag..kan sikkert være flere årsaker??,min har mest sannsynlig bada i vannskåla åsså har det kommet vann på underlaget hvor hun lå.så da kunne ikke jeg se det,ser alltid innom terra flere ganger og dt var tørrt.i hvertfall overalt men kunne ikke se gjennom jone og på reptilflisa hun lå oppå å fordøyde rotta. og det kan ikke være mange dråpene som kunne til det der heller
utrolig synn å har vondt av det jeg og.kommer til å ha det frem til hun blir bra
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Alder: 38
|
Det går nok bra skal du se.de fleste som har holdt slanger i sin tid har opplevd dette i mer eller mindre grad.Som oftest opptages det på ett tidlig stadie slik att det går lettere å fikse.i ditt tilfelle ser det ut som om det har gått en god stund før noe ble gjort.Jeg ville holdt meg til hva vet'n din har gitt deg beskjed om. Hold slangen i ett ganske så tørrt terra/boks i den tiden det tar for å fikse problemet.
Om du skal mate den eller ikke er jeg ikke helt sikker på da det kan stresse slangen enda mer. |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Alder: 24
|
Sitat:
Bukråte oppstår under fuktige omgivelser hvor slangen ligger på MØKKETE underlag. Det være avføring som ikke har blitt fjernet med en gang (som det skal), og at det har vært fuktig i terrariet, ergo supert for all slags bakterier. Jeg har hatt bukråte en gang for lenge siden, og det kom etter jeg hadde vært på ferie i 4-5 dager og hun hadde klart å tippe vannskålen sin og gjort fra seg etter jeg dro, og ligget i det. Men bukråta hun fikk var langt ifra like alvorlig som dette her... Jeg trengte bare å smøre på en krem, så gikk det helt fint, finnes ikke arr. Så nei.. dette er av dårlig stell. Rett og slett. Bukråte som er så ille at skjell detter av, det er helt skrekkelig. Så jeg må si jeg støtter Vol her.
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
skjønner og at du tenker det du skrev og støtter vol,men bare spørr så skal jeg svare uansett hva det måtte stilles spm om innenfor dette og alt med det daglige og det vanlige stellet av terra og renhold osvosv.. det gir meg bedre mulighet til å forhåpentligvis finne den rette forklaring på dette og lære mer om det og hva som er feil så det slett ikke skjer flere ganger. synes og det er synn at duogså sier at dyra bør flytte,de som vet av de sier at de har det bra her og at jeg har lært mye og funnet ut mye selv om dyret så det skal ha det 110% bra og får alt de skal ha av mat rent vann og rent underlag rett temp osv.det med underlag skifte kan forekomme når jeg selv har reagert på noe å plages av allergien og astma..dyrestøv fra pelsdyr,husstøv og enkelte matvarer er værst og egg er en av de matvarene jeg bør unngå og melk,men det gir jeg blaffen i enkelte ganger og da blir jeg sjuk og får vondt i magesystemet eller får pustetrøbbel pga dyrestøv og da styrer jeg eksta mye i hus og skifter til dyra og. må slutte med det og heller gjøre som dere andre heretter,men noen bytter oftere og noen ikke så ofte osv så det er mange meninger om det også,det kan da umulig være helt bra å bytte så ofte eller gjør det ikkeno å skifte samtidig som jeg får reaksjon på mat,støv,besøk av folk som har pelsdyr osv som gjør at jeg får utslag på de tingene jeg reagerer på mest. finnes tre pelsdyr jeg tåler og det er hunden min som bare så vidt har noe i det heletatt og skal egentlig ikke være allergifri men jeg har null reaksjon på den så lenge han blir dusja og smurt å ikke blir tørr,staffordshire bullterrier(amstaffen jeg sitter sammen med nå) og ikke no my utslag p[ slangeforet,rottene s[ lenge de ikke avles her hos meg.det er det ei venninne som styrer med.liker ikke [ ta livet til dyr uansett jeg,s[ det passer bra at hun ville ha dem hjemme hos seg og kakke de og fryse dem for meg. og hunden til ei venninne som er av typen pitbull..kort pels og r;yter ikke p[ samma m[te som en fuglehund. NOK om meg n[,det er jone og helsa hennes og m[ finne ut hvorfor s[ det aldri skjer igjen og rett har du ogsaa,skrekkelig er det og jeg er fullstendig klar over hvor ille det er og sp;r da om hjelp fra medlemmer her inne s[ jeg kan gj;re noe med det om det er mulig [ finne svar s[ det ikke skjer flere ganger s[ lenge hun lever og ikke de andre to heller! er i hvertfall sikkert at boaene blir,for det er intresant og jeg liker de kjempegodt og trives med disse dyra.de er annerledes og spennende [ l'rer stadig noe nytt som jeg ikke har l'rt eller lest.har lest mye her inne ogs[ og det er mye kunnskap samlet her og opplevelser osv.og mange som stiller opp og skriver til meg her ogs[ og takker nok en gang for det,[ f[ respons,tips som kan hjelpe og slikt er jeg takknemmelig for! takk takk for hjelp,og ros og ris.er glad for at dere skriver meningen deres og forteller meg det dere kan da kan jeg l're noe nytt som jeg ikke vet om og det er jeg glad for.mange folk og mye erfaring med slanger av alle slag her inne paa rf og det bra for da hjelper man hverandre.jeg har jo ikke v'rt fin i ordspr[ken til enkelte men allikavel hjelper dere samma om det er ros,ris og tips.takk,og ja..har skjerpa meg p[ spr[ket og lar v're [ si noe om det er frekkt eller stygt ordspr[k,s[ detta g[r bra og igjen takk.
|
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
holder det tort i boksen og folger det dyrlegen sa noye,renser buk og t;rker den med sterilt renseutstyr jeg handla paa apotek morgen,kveld,ettermiddag og skifter da underlaget samtidig og ellers hvis det er noe paa det.slangen virker og rolig eller hun er rolig og stresser ikke. heldigvis,og er rolig og snill ved og injeksjon av medisin.bittelitt mer urolig ved rens men hun maa jo faa rore seg ogsaa selv om jeg vil hun skal vaere helt i ro saa det ikke kan skje noe under rensinga. flink jente i hvertfall,det er sikkert og visst!! takk takk for det du skrev til meg!! setter stor pris p[ alt samma hva det er. |
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| bukråte |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| bukråte på boa.c.imperator? | cookiejar22 | Boa og pyton | 22 | 07-07-2009 00:48 |