"

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29-03-2011, 21:33   #1
Reptilfreak

Medlem siden: May 2010
Meldinger: 8
Standard Hva skjer med min KP?

Satt nå nettop og skvatt fordi det kom en grusom lyd fra KP terraet. Jeg har vanskelig med å beskrive den, men det var en slags grynte/rape/brekningslyd og den var HØY.
Jeg løp bort for å se og kp'n lå da å krøllet seg sammen som om den skulle ha kramper eller presse noe helt forjævelig.
Hun gapet mens hun laget disse lydene og jeg hørte også det kom prompelyder fra anusen hennes.
Nå har hun stoppet og oppfører seg som vanlig igjen. Hun har aldri før vist noen tegn til å være dårlig. Har alltid sett helt fin ut, spist normalt, hatt normal avføring, skiftet ham som normalt osv.. Dermed er jeg helt rådvill ang hva dette kan være.
Noen som aner hva som kan ha forårsåket denne oppførselen?

Edit: kan dette være tegn på luftveis infeksjon?
Jeg skal selvfølgelig dra til veterinær i morgen, men vil bare høre hva dere trur sånn at jeg vet litt mer sikkert.
blubb er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-03-2011, 21:52   #2
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,722
Blog Entries: 12
Standard

Men i all verden, det høres jo ganske sprøtt ut. Har hun spist nylig? (aka, i dag?)

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-03-2011, 22:02   #3
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Men i all verden, det høres jo ganske sprøtt ut. Har hun spist nylig? (aka, i dag?)
Nei det er vel en uke ca siden hun fikk mat. Fikk da akkurat det samme som hun alltid har fått.
Jeg syns beskrivelser av symptomer på luftveisinfeksjon passer godt med den lyden hu lagde. Men det jeg syns er så innmari rart da, er at hun ikke har vist noe tegn til problemer før.

Av de tilfellene jeg leste om på nettet så hadde jo slangene lagd hvese og pipelyder i lang tid før det kom til det punktet at de "brøla" på denne måten.
blubb er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-03-2011, 22:07   #4
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,722
Blog Entries: 12
Standard

Jeg har sett en del forkjølelser hos både slanger og øgler, og det er da ingen som har oppført seg sånn. En ting er hvesing og litt bobler og den slags - men høy brekning, kramper og promping? Høres ekstremt merkelig ut i mine ører.

Om det er luftveisinfeksjon, så er det jo en enkel sak å finne ut av, egentlig. Ta en Q-tip og åpne opp munnen til slangen. Er det middels eller MYE slim i munnen?
Hold slangen inntil øret og la henne puste. Hveser det mer enn normalt?
Klem litt forsiktig rundt lungeområdet. Hører du noen pipelyd eller ulyder?

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-03-2011, 22:11   #5
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Jeg har sett en del forkjølelser hos både slanger og øgler, og det er da ingen som har oppført seg sånn. En ting er hvesing og litt bobler og den slags - men høy brekning, kramper og promping? Høres ekstremt merkelig ut i mine ører.

Om det er luftveisinfeksjon, så er det jo en enkel sak å finne ut av, egentlig. Ta en Q-tip og åpne opp munnen til slangen. Er det middels eller MYE slim i munnen?
Hold slangen inntil øret og la henne puste. Hveser det mer enn normalt?
Klem litt forsiktig rundt lungeområdet. Hører du noen pipelyd eller ulyder?
Ikke noe særlig slim i munnen som jeg kan se.
Når jeg hører på pusten hennes er det ikke noe unormal pustelyd.
Når jeg legger øret inntil magen hennes hørte jeg såvidt en rar rumlelyd. Dette hørte jeg kun en gang rett etter dette opptrinnet, og ikke noe mer etter det.

Meget mystisk dette altså.

edit: prøvde også klemme forsiktig, ikke noe lyd.
blubb er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-03-2011, 22:32   #6
Reptilfreak

silke sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Rogaland
Alder: 30
Meldinger: 227
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av blubb Vis post
Hun gapet mens hun laget disse lydene og jeg hørte også det kom prompelyder fra anusen hennes.
Det jeg tenker er at hun bare hadde luft i magen/luftsmerter..
Svar med sitat
Gammel 29-03-2011, 22:39   #7
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av silke Vis post
Det jeg tenker er at hun bare hadde luft i magen/luftsmerter..
Men skal det forårsake slike voldsomme lyder da?
blubb er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-03-2011, 23:20   #8
Reptilfreak

silke sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Rogaland
Alder: 30
Meldinger: 227
Standard

Hadde en boa tidligere som slapp en megapromp, ble helt satt ut hvor høy den var.
Var bare en tanke.. Men om hun har hatt luftsmerter, så er det god grunn til rar oppførsel.
Svar med sitat
Gammel 30-03-2011, 07:45   #9
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Oslo/Akershus
Meldinger: 510
Standard

Noe veldig lignende har hendt meg også, men slangen har alltid hatt det helt fint etterpå og vært helt normal. Dette skjedde midt på natterstid så jeg fikk virkelig sjokk ettersom jeg våknet av det. Jeg vet heller ikke hva det kommer av, men luftsmerter høres veldig sannsynlig ut spesielt hvis de akkurat har spist.
Svar med sitat
Gammel 30-03-2011, 12:11   #10
Reptilfreak

Standard

Vel da har jeg vært hos vet med den. De kunne ikke finne noe som helst galt og de var ganske usikre på hva som forårsåket dette. Jeg luftet ideen som ble sagt her, med at det var magesmerter pga luft i magen eller noe lignende. Og jo de sa det kunne være en mulighet.
Jeg dro hjem igjen med beskjed om at om dette gjentok seg, eller jeg så noen andre symptomer, så skulle jeg ta kontakt igjen. Men om det var et engangstilfelle, så trudde dem ikke det var noe alvorlig.

Javel, da får jeg bare stole på dem da.
blubb er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
hva skjer! valiant Knelere 4 28-02-2010 10:13
hva skjer? findus Knelere 3 08-11-2008 13:47
Hva skjer ? skorpion Småprat 20 16-05-2007 09:29
Hva skjer? Sharp Taranteller 1 17-04-2007 03:30
Hva skjer? john Media 54 28-09-2006 22:18

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:13.