"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Helse og sykdommer hos reptiler Leopardgekko, fra frisk til dødssyk på ei uke?

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29-03-2011, 18:16   #1
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Exclamation Leopardgekko, fra frisk til dødssyk på ei uke?

Hjelp!

Madamens minste leopardgekko har gått fra sunn og frisk til å se døende ut på rekordtid!

Vi har en liten hunngekko som har gått for seg selv i et eget lite terrarium til hun ble stor nok til å flytte sammen med "gamlehunnen" og hannen vår. Vi har prøvd å sette dem sammen før, med det resultat at gamlehunnen har herjet såpass grundig med den lille til at vi har flyttet dem fra hverandre igjen etter kort tid.

For halvannen uke siden var lillehunnen blitt stor nok (like stor som gamla) til at vi gjore en nytt forsøk. De kranglet igjen, men denne gangen bestemte vi oss for å la dem få holde på noen dager for å se om de "fant tonen". Etter et par dager virketdet som om gemyttene roet seg.

Den lille begynte imidlertid å ta av i vekt, og virket som hun misstrivdes. Etter en uke uten bedring oppdaget vi at hun lå med lukkede øyne utenfor hulen sin (det er flere huler til hver gekko). Vi tok henne ut og satte henne i gamleterrariet sitt. Det var i gård kveld. Vi håpet at litt mat og ro ville få henne i form igjen. Da vi kom hjem i dag oppdaget vi imidlertid at hun har kastet halen (det er ingen sår eller skader på den) og virker faretruende slapp.

Har noen sett noe tilsvarende, en gekko som går fra sunn og frisk til alvorlig syk på ei uke, og som kaster halen av seg selv? Råd? Tips?

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-03-2011, 20:43   #2
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Jeg tenkte sepsis når jeg leste det, men om hun ikke har noen sår kan det vanskelig være.. Det kunne iallefall forklart den raske utviklingen..

Det er vel uansett ikke veldig mye å gjøre utenom å gi mat, vann og sørge for jevnt høy temperatur. Voksmøll og Zophobas er jo bankers når hun har mistet halen. Om hun ikke spiser, gi i det minste vann gjennom pipette/sprøyte, gjerne med tilskudd i form av kalsium, vitaminer/mineraler og fòrtilskudd ala Leopard Gecko Dust. Du kan evt også slenge noen insekter under stavmiksern og gi via sprøyte.. Håndtering reduseres selvfølgelig til det absolutt nødvendige, men alt dette vet du nok allerede..

Har vært borti liknende situasjon, men den var aldri nær døden som i ditt tilfelle. Fikk tilbake en gekko for en stund tilbake siden, hvor denne gekkoen ikke hadde gått overens med den han allerede hadde. Jeg fikk den tilbake tynn, tygd på og i generelt dårlig forfatning. Jeg satte den sammen med mine to jeg hadde fra før, men også her gikk den ikke overens med sjefen (ja, det er hunnkjønnet), så jeg skilte dem med en gang. Da tok jeg imidlertid ut den jeg hadde hatt fra før av, da hun ville tåle enda en forflytning bedre.. Den nye kom seg imidlertid raskt, men halve halen datt dessverre av pga bittsår. Den vokste selvfølgelig ut igjen. Fòret henne hovedsaklig opp på Zophobas og det tok ikke lang tid før hun nådde en høvelig god vekt - 1 mnd kanskje..

Velvel.. Lykke til iallefall!
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-04-2011, 14:38   #3
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard

To dager senere ser alt ut til å gå bedre. Jenta er kvikk og rask, vel, i alle fall i forhold til hvordan hun var. Hun drikker bra, og har begynt å spise igjen. Madamen har fulgt rådet og investert i zoophobas, vi får håpe hun "liker på sorten" som de sier nordpå.

Det var noen små blodutredelser på undersiden av den amputerte halen. Jeg lurer på om det ikke rett og slett var en infeksjon, slik du foreslo Carl.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-04-2011, 17:15   #4
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Så fint at hun har kommet seg litt igjen Tviler på hun har hatt sepsis da, men en mer lokal infeksjon kan være ja. Ang Zophobas er de knall i slike situasjoner og dyrene virker å være veldig glad i dem. Jeg bruker å kjøpe 0,5 kg i slengen. Det har dessverre blitt dyrere den siste tiden, men om du tør medregne litt svinn grunnet kaldt vær kan du jo bestille fra springhalen.dk. Det blir endel billigere. En fordel med å ha stort kvantum er at man som oftest finner noen zophobas som nettopp har skiftet skall - hvite og myke - de er lettere å fordøye for små syke leoser.
Lykke til videre!
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Øgler Lys til leopardgekko ulumulu Slanger, øgler og skilpadder 4 27-01-2010 22:09
Min leopardgekko Cinta Mine Herptiler 42 06-12-2009 18:20
Leopardgekko BlueMoon Gekkoer 29 20-09-2006 15:09
leopardgekko og fargemønster abj79 Gekkoer 4 21-08-2005 21:17

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:13.