| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Oslo
Alder: 25
|
Har ei lita leopardgekkojente som slet litt med å skifte ham sist gang. Da så det ut som om hun ikke fikk ordentlig av seg på/rundt øyet. Hun har i hovedsak gått med øynene lukket siden da (ca 1-2 uker). Hun skiftet på nytt nå, og nå er det ene øyet helt fint, men det andre ser ut som om har fått en blodutredning. Hele øyet er rødt og litt glassaktig. Noen som vet hva dette kan være?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
Sted: Akershus
Alder: 38
|
Er viktig å få av alt gammelt ham med en gang du ser det, her bruker jeg fuktig klut å tørker det vekk om noe sitter igjen i ansiktet. Om det sitter igjen noe på tærne så går de i varmt bad for da mykes det opp og kan lett tas av.
Har du bilde? Hørtes ikke noe godt ut , kan det være tørket gammelt ham rundt øyelokket som har laget skader på øyet?Ser du om det sitter igjen noe hamrester inntil øye? Nok fuktighet i fuktboks er utrolig viktig så de klarer hamskifte selv. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Hun har ikke slitt med dette tidligere, og jeg hjalp henne med å få av hamrestene sist gang. Trodde jeg hadde fått av alt også, men dagen etter at hun hadde øynene lukket nesten hele tiden. Hun har fortsatt med dette frem til idag når hun skiftet ham igjen. Har to fuktbokser, så mangel på fuktighet skulle ikke være noe problem. Men hun har jo selvfølgelig lagt sin elsk på den ene hulen som er tørr.
Skal se om jeg får tatt et bilde og lagt ut her etterpå/imorgen.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Da har jeg pratet med Monica Heggelund. Hun sa det kunne være litt av hvert som var årsak, men syntes det var rart hvis det skulle være hamskifte som var grunnen til dette (siden det er blod inne på øyet). Det kunne være at et blodkar hadde sprengt, og da ville kroppen ordne opp i dette av seg selv. Vi avtalte at jeg skal se det ann frem til mandag, og har det ikke blitt noe bedre til da får vi ta en sjekk på henne. Får bare krysse fingrene!
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Ikke rart hvist øyet er rødt/betent hvist det har sittet igjen hamrester inne på øyet.
Ville bare ha holdt henne under oppsyn jeg,å kanskje skylt øyet hennes med litt vann tilfelle det sitter igjen noe smusk inne på øyet ? Noen leoser kan slite med hamskifter selom dem har fuktbokser som er godt fuktet. Det du kan gjør er å gi henne en liten dusj/bad under springen når hun er i hamskiftet (svak stråle å ha leosen i hånda di). Har tidligere hørt at leoser som sliter med hamskiftet kan ha mangel på nok vitaminer (om dette stemmer eller ikke vil jeg ikke utale meg om). Sleng ut et bilde så blir det lettere å hjelpe
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Junior Member
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 14
|
Enig i det alle de andre sier!
Lettere å svare når du slenger ut bilder
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kjønnsbestemme etter hamskifte? | Kraissy144 | Taranteller | 19 | 13-07-2010 14:48 |
| Beina til alle kanter etter hamskifte | peders | Taranteller | 9 | 12-07-2010 23:16 |
| foring etter hamskifte | cloudfort | Taranteller | 7 | 06-06-2008 13:01 |
| Hamskifte før og etter. | Gibbs | Agamer | 2 | 30-12-2006 21:58 |
| Leopardgekko | BlueMoon | Gekkoer | 29 | 20-09-2006 15:09 |