| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Nov 2010
Alder: 23
|
Hei,
jeg må innrømme jeg er helt ny med reptiler. Jeg eier en skjeggagam og har hatt henne i 6-7måneder, kjøpt av en kompis. Hun starter vell å bli voksen og er i fin form. Jeg har fulgt denne guiden Skjeggagam | Reptilweb - alt om reptiler og terrarium for hvordan jeg skal behandle henne. Og ellers googlet meg frem til andre spørsmål. Så har jeg merket at av og til når jeg fjerner avføring kan det tyde på litt blod sammens med avføringen. Så jeg lurer på om dette er normalt, kan det være pms siden det er en hun? Eller kan det være mageproblemer? Jeg har prøvd å kjent forsiktig under magen hennes om det kunne vært forstoppelse eller noe annet men ingen tegn på det. Hun spiser normalt 3-5 døde sirisser ca hver 48timer, og noe salat ca 1 gang i uken. Og virker ikke som hun mangler matlyst. Trenger råd for jeg er meget bekymret for det søte dyret mitt. ![]() Takk på forhånd (og håper jeg postet på rett sted)
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
|
Jeg har tre sjeggiser,og de får salat hver dag,og levende kakerlakker et par-tre dager i uka. Alle spiser godt og har god vekt. Så et råd først og fremst er å mate henne oftere...
Når det kommer til blod i avføringen,kan det være at hun har svelgt noe skarpt med maten,som har kuttet henne i magesekken eller tarmene. Hva bruker du som substrat? Du kan gi henne et bad et par dager i uken,lunkent vann i ca et kvarter.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
For det første bør du ikke basere skjeggagam-holdet ditt på et lite faktablad. Du må kjøpe en Skjeggagam bok. Du bestiller enkelt og billig fra www.capris.no. The Bearded Dragon Manual av de Vosjoli og Skjäggagam av Sofia Cirverius anbefales.
Støtter ederlezi - du bør mate dem oftere. Den skal ha tilbud om mat hver dag. Hva er lengden og vekten på den? Ang avføringen er det umulig for oss å si hva det kan være. Om du antyder blod i avføringen ringer du veterinæren og ber om å få levert en avføringsprøve i første omgang. De vil iallefall kunne avklare om det er blod i det hele tatt. De vil også kunne avklare om den har parasitter. Blod i avføringen flere ganger er jo ikke akkurat et sunnhetstegn, så få det sjekket ut. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Ble litt distrahert når jeg skrev i stad,snakket med pappa i tlf så fikk ikke med alt jeg ville si
![]() Men karlkanibal kom meg da i forkjøpet om å nevne dyrlege og eventuelle parasitter. Parasitter kommer av uflidd terra eller rester etter bais.. Så en avføringsprøve hadde gjort seg ![]() Har du sett henne drikke noen gang? Sjeggagamer trenger ikke være så flinke til å drikke av vannskåla si,så derfor er du på den trygge siden om du spruter litt vann forsiktig på munnen hennes,da vil du nok se henne drikke.. Jeg og støtter han ovenfor her,kjøp deg bok,ikke følg små faktablad på nettet Om du ikke velger å kjøpe deg bok,så hold deg noen timer for dagen her inne og søk på sjeggis,så kommer det mange tråder opp med nyttig og litt mindre nyttig info!Lykke til! |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Junior Member
|
Takk for gode svar.
ederlezi: om substrat er hva hun går på, så er det veldig finkornet sand, som er dekt av litt store steinplater kjøpt i dyrebutikk samt rot/tre-bark. Og jeg mater henne aldri i nærheten av sand siden jeg ikke tar sjansen på at hun får i seg sandkorn. Ja bad gir jeg henne en gang i uken men kan prøve å gjøre det oftere. Mat har hun egentlig spist hver dag, men det er først kanskje den siste måneden at hun helst spiser 5 en dag, 1 eller ingen neste dag. Så matingen har mye å si på om hun vil spise. Når det gjelder drikke er drikkeskålen så stor at etter jeg har skiftet vann om dagen setter jeg henne forsiktig oppi, og da drikker hun som oftes av seg selv. men det skjer ikke ofte om jeg ikke gjør det på den måten. Ellers simulerer jeg regn med en sprayflaske med vann ca 1 gang om dagen. Heldigvis er det ikke hver gang hun har blødd, og det er heller ikke så mye. Når det gjelder renhet i burdet prøver jeg å få skiftet sand en gang i måneden (stipend-tid) og skyller steiner/trestubber og annet i buret vann. Hun får også noen levende sirisser da. Jeg er student så jeg har desverre ikke råa til en bok, men kommer til å søke en del her. |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Men da snakker du med en dyrlege og får tatt en avføringsprøve,så får dyrlegen finne ut hva som feiler henne. Finkornet sand er ikke noe problem,bruker det selv til sjeggisparet mitt og de driter like bra,hehe![]() Storrengjøring en gang i mnd holder det,så lenge man er flink med å fjerne avføringen nøye hver dag ![]() En siste ting,gå over på kakerlakker Kjøp deg en koloni når du har råd,og de vil avle opp seg selv,og da har du gratis mat til sjeggisen din i laang tid! + at det er mye mer mat og næring i kakerlakker,og de stinker og bråker ikke![]() Så må du gjerne legge ut flere bilder av henne
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Ikke kom hit å si at du ikke har råd til en bok på knappe 100 kroner. The Bearded Dragon manual koster 97 NOK. Skäggagam koster 96,-. Jeg er også student og vet meget godt hvordan det er å ha dårlig råd, men når alt kommer til alt er det prioriteringer det er snakk om.
Substrat trenger du ikke skifte 1 gang i mnd. Da ville jeg heller prioritert bok. Skjeggagamen bajser relativt tørt og tisser jo ikke. Det er faktisk begrenset hvor skittent det blir, eller hvor hysterisk man skal være. Det hadde vært en helt annen story om terraet skulle holdt høy fuktighet - det gjør det jo ikke. |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Junior Member
|
Sitat:
![]() Ok takk for tipset om sustrat. Når det gjelder bæsj så fjerner jeg det med en gang jeg ser hun har gjort ifra seg hver gang. Det har jeg alltid vært viktig på. Men etter mye mating i terrariet blir det litt siriss kropsdeler (føtter, småbiter hun mister ut av munnen under spising) liggende her og der, derfor har jeg vært viktig på å skifte også så de ikke råtner og infiserer henne eller noe i den dur. Uansett, jeg fant The Bearded Dragon manual på bokkilden.no og bokklubben.no, men ikke Skäggagam. Jeg tenkte å kjøpe begge to i gangen med det samme jeg holder på. Vet du om en bok forhandler på nett som selger begge i Norge? Bøker har aldri interessert meg så jeg er helt grønn på det med bøker. I verste tilfelle har sikkert amazon de. Takk for all hjelp
|
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Horten
|
Det sto vel oppgitt i samme posten det..
![]() Sitat:
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |