| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
|
Hei! Så et par-tre små dyr i vannskåla i dag. Di var litt avlange med 2 antenner forran. Veit ikke om dem kanskje var for store til å være mites? Var kanskje 1-2mm MAX. Var ikke noe problem å se dem akkurat. Men når jeg søker på mites på google ser dem ikke sånn ut akkurat. Bare lurer på om det er noen som kan vite om det kan være mites? Eller om det bare er insekter som holder til i substratet. Prøvde å ta bilde, men ble for dårlig. Kanskje dårlig forklart det her. Men veit ikke åssen jeg skal forklare bedre. Avlange med 2 antenner.
edit. ikke noe mere enn 1mm lange |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
sirissunger?? Trodde ikke det fantes her.. Kan jo nevne at dyret er en boa, og at det aldri har vært noen fórsirisser i huset. Men jeg synes ikke di så så veldig ut som mites akkurat. Men så har jeg heller aldri sett mites i real life heller.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Hehe, ja men burde nok vært litt flinkere til å forklare. Fikk tatt et bilde av en av jævlene nå.
![]() Uploaded with ImageShack.us |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Nei, det er ikke midd ("mites" er engelsk). Midd er generelt relativt kuleformede, og har 8 bein og ingen følehon. Det ser ut som bittesmå biller av et eller annet slag. Alternativet ville vært spretthaler, men de pleier å være mer eller mindre hvite i fargen, og dessuten vil de (som navnet antyder) sprette sin vei hvis du prøver å ha dem på fingeren.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Joda, klar bille med tydelig avsatt hode og lange antenner.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
ja, synes liksom di så veldig "vanlig" ut.. Midd ja! hehe, sitti di siste timene på utenlandsk forum, så fikk litt hjerneteppe på hva det het. Takk for hjelpa
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2006
|
jeg hadde en runde med disse dyrene for noen måneder siden, akkurat da hadde en kammerat et utbrudd av midd så jeg frika litt ut. jeg hadde ganske mange av dem i et bio substrat. tok ingen risk å behandlet alt av dyr, en helvettes jobb
![]() men om det er andre dyr enn slangen i terarriet kan dette tyde på at du bør gjøre noe med rutinene dine når det kommer til rengjøring ![]() jeg holder nesten alle dyr på avispapir da dette er en smule enklere når det kommer til vask. jeg bytter papir å vasker terarriet med en grønsåpeblanding hvær gang de bajser. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Red velvet mites - hos tarantell! | Viridovipera | Taranteller | 1 | 27-06-2008 13:48 |