| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Sted: Oslo
Alder: 23
|
Hei! Jeg kjøpte en crested gecko for noen uker siden, han var i super form og hadde IKKE noen sår eller arr/merker på hodet. Nå har han plutselig arrlignende sår på hodet og i dag så jeg at det ene er rødt med skorpe på. Han er i super form ellers og spiser å drikker bra. Det jeg lurer på er hva disse sårene eller merkene kan komme av? Det går ikke fordyr løst i terrariet og det er ingen åpenbare ting han kan skrape seg opp på. Er det noen der ute som har noen ideer om hva dette kan være og/eller hva det kan komme av?
Fikk tips om å smøre på honning som en slags sårsalve, er det noen som har erfaring med dette? mvh Ravn |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
|
Er det noe som helst form for noen skarpe gjenstander i terraet hans? De har jo skjør hud,så kanskje du burde sjekke over terraet..
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Det der er typiske merker den får når den jakter og slår hodet borti noe. Om du ikke har fordyr løst i terraet bør du sjekke matskålen dens. Eller om det mot formodning kanskje er en siriss som er på rømmen.
Slike sår er ikke noe å bekymre seg over, la de tørke ut så går alt bra. Honning er naturens egen sårsalve og funker meget bra på både mennesker og dyr, men vær obs på at honning er klissete så da kan evt. urenheter lett feste seg i såret. |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
tok en grundig gjennomgang av terra og fant ingen siriss, MEN jeg syns jeg så en i terra i går som jeg senere konkuderte måtte være en barkebit. I dag var den borte så da var det nok en siriss hehe. Men pleier de å få arr etter slike sår eller pleier de å gro til bra? |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2008
Sted: Rogaland
|
Hei
Jeg har 2 skjeggiser, de har hatt noe ALA de såra der de også, etter jakt og lignende...Er helt vekke nå, så er nok ikke noe å bekymre seg over
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Jeg har en lacerta bilineata som er helt rå på å skade seg under jakt, hun skraper seg opp som bare rakkeren i det hun stuper etter sirisser på 20cm avstand og treffer en rot o.l. .men ett hambytte så er hun så god som ny ![]() Makan til landlevende haier skal du lete lenge etter hehe |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Crested gecko | nidhogg | Gekkoer | 16 | 03-12-2009 10:38 |
| Crested Gecko (Rhacodactylus ciliatus) bebis | leo77 | Mine Herptiler | 21 | 07-09-2009 23:26 |
| Crested Gecko | Chibi | Gekkoer | 9 | 09-03-2007 17:15 |
| flasser av hodet? | Pete | Skilpadder | 3 | 06-01-2007 19:38 |
| crested gecko | myraas | Gekkoer | 3 | 26-05-2005 20:07 |