"

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-05-2010, 13:44   #1
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
Meldinger: 590
Blog Entries: 1
Standard Skjeggis tå med problemer

Skjeggisen min har en stund hatt en litt rar tå på ene bakfoten. Vi har tidligere hatt litt problemer med hamskifte på den, men har alltid fått vekk alt til slutt. Så var det for en måned eller to siden at den ble litt svart lengst ut ved kloen. Siden den ikke så plaget ut av det så har jeg ikke tenkt så mye over det, men nå har den selvfølgelig vært i hamskifte igjen og hammet på akkurat den tåen nekter å gå av. Begynner å se litt dårlig ut, så har badet og badet og badet, og nå idag etter bad så begynte jeg å pirke litt for å se om jeg kunne få det vekk. Så først ut til å gå greit, men når jeg så på huden under det jeg klart å pirke vekk så så det ikke like bra ut lenger, så jeg sluttet. Legger ved litt bilder... Bør kanskje dra til vetrinær? Men hvor i så fall. Bor i Oslo, og virker jo ikke som avvivet er noe å satse på, og etter hva jeg skjønt er Monica ikke på arbeid for tiden.

Ellers er skjeggisen frisk og rask, spiser og klattrer rundt og ser ikke ut til å plages av dette i det hele tatt. Legger ved bilde.

Kan se at det er svart lengst framme ved kloen (under) og er nesten som litt rødt på andre siden rett der kloen begynner. Noen som har noe tips?
Svar med sitat
Gammel 27-05-2010, 16:53   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
Standard

En kar jeg vet av som har en agam,var til dyrlegen med dyret pga råte på haletuppen. Det de gjorde var at de klipte av haletuppen som var utsatt for råte,ga den medisiner og alt endte godt. Det er jo vanlig at sjeggagamer mangler en tå eller to uten at det gjør noen skade etter som jeg vet.. Kanskje det er råte på tåen som kan for det?.. Prøv å finn en dyrlege som kan ta seg av det,det ville jeg gjort..
ederlezi er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-06-2010, 13:26   #3
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Standard

Bare for å følge opp tråden, hvis noen skulle oppleve det samme problemet så kan jeg fortelle at vi nå har vært til vetrinæeren. Etter å ha sett på tåa og tatt røntgen, så var det klart at det ikke lenger er noe liv i den og vi tar turen tilbake neste uke for amputering. Samtidig kan jeg si at hvis man skulle oppleve dette så ikke vente med å dra til vetrinær! Vetrinæren mente at dette kunne spre seg slik at om jeg hadde ventet alt for lenge så hadde det vært risiko for at vi måttet amputere mer enn bare en tå.

Forhåpentligvis går alt bra slik at dette får en happy ending i vært fall!
Svar med sitat
Gammel 03-06-2010, 10:17   #4
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Man skiller mellom tørr og våt nekrose (iallefall blant mennesker). Tørr nekrose sprer seg ikke videre, våt gjør. Jeg tror nok det der var tørr nekrose, sannsynligvis oppstått fordi tåen ikke har fått blodtilførsel ved at den f.eks har kommet i klem på ett eller annet vis, at den har blitt utsatt for ekstreme temperaturer eller hatt en infeksjon.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-06-2010, 11:14   #5
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av KarlKanibal Vis post
Man skiller mellom tørr og våt nekrose (iallefall blant mennesker). Tørr nekrose sprer seg ikke videre, våt gjør. Jeg tror nok det der var tørr nekrose, sannsynligvis oppstått fordi tåen ikke har fått blodtilførsel ved at den f.eks har kommet i klem på ett eller annet vis, at den har blitt utsatt for ekstreme temperaturer eller hatt en infeksjon.
Ja nekrose var det ja! Husket ikke ordet Hvilket som så er jeg glad for at det bare er tåa... Men hvordan får man da våt nekrose?
Svar med sitat
Gammel 03-06-2010, 15:16   #6
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Det er ikke uvanlig å se slik tørr nekrose på reptiler - typisk på haler og tær som av en eller annen grunn ikke har fått blodtilførsel. Den kan f.eks ha kommet i klem, gammelt ham har tørket inn over tåa/halen/etc og stengt av blodtilførselen osv.. Uten blodtilførsel dør vevet. Ved tørr nekrose spres ikke nekrosen seg lengre enn til det punktet hvor vevet ikke får blodtilstrømning lengre. Dersom tåa har tørr nekrose kommer den sannsynligvis på ett eller annet tidspunkt å falle av, av seg selv. Amputasjon er ikke absolutt nødvendig med mindre det plager agamen.
Jeg hadde inne en vanskjøttet agam en gang med tørr nekrose i halen. Jeg var usikker på om den var helt nekrotisk, eller om det var gammelt ham på utsiden, så jeg prøvde å fjerne hammen først. Det endte med at store deler av den nekrotiske delen knakk av.

våt nekrose oppstår som regel i fuktig vev. På mennesker vil det si f.eks i munnen, tarmene, lunger osv.. Man kan imidlertid få våt nekrose på hud også - ofte (men ikke alltid) sett ved liggesår (pasienter som ligger lenge i seng og ofte i samme stilling får etterhvert sår). Det kan oppstå på hælene, rumpe, hofte og andre utsatte områder. Det blir slik fordi blodårene som skal føre blodet til/fra stedet av en eller annen grunn er blokkert (f.eks at hælene ligger under press hele tiden - får ikke blodgjennomstrømning). Man får da en opphopning av etterhvert "gammelt" blod i området. Det fører til at vevet ikke får næring og oksygen og dermed dør, mens blodet etterhvert vil brytes ned. Dette er jo en fest-plass for bakterier og annet dritt man ikke vil ha i et sår, når det har utviklet seg så langt. ved våt nekrose får man væskefylte sår. Problemet er at våt nekrose sprer seg og at bakteriene i såret produserer toksiner, eller giftstoffer. Disse giftstoffene kan komme ut i blodbanen (og da i resten av kroppen) og dermed føre til en sepsis/blodforgiftning, som man dør relativt raskt av om man ikke får intravenøs antibiotika.
Jeg har sett våt nekrose selv, på en pasient en gang. Det var ikke akkurat et vakkert syn. Det begynte med et lite sår på foten og endte opp med nekrose av hele fot og legg. Den måtte amputeres over kneet. Så, det er ikke til å spøke med. Prøv å gjør et bildesøk i google og skriv "necrosis". Da finner du sikkert mye "morro"..
Det fins jo blant annet endel slanger som har gift som fører til nekrose..
Svar med sitat
Gammel 03-06-2010, 19:24   #7
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Standard

Sitat:
Det er ikke uvanlig å se slik tørr nekrose på reptiler - typisk på haler og tær som av en eller annen grunn ikke har fått blodtilførsel. Den kan f.eks ha kommet i klem, gammelt ham har tørket inn over tåa/halen/etc og stengt av blodtilførselen osv.. Uten blodtilførsel dør vevet. Ved tørr nekrose spres ikke nekrosen seg lengre enn til det punktet hvor vevet ikke får blodtilstrømning lengre. Dersom tåa har tørr nekrose kommer den sannsynligvis på ett eller annet tidspunkt å falle av, av seg selv. Amputasjon er ikke absolutt nødvendig med mindre det plager agamen.
Jeg hadde inne en vanskjøttet agam en gang med tørr nekrose i halen. Jeg var usikker på om den var helt nekrotisk, eller om det var gammelt ham på utsiden, så jeg prøvde å fjerne hammen først. Det endte med at store deler av den nekrotiske delen knakk av.

våt nekrose oppstår som regel i fuktig vev. På mennesker vil det si f.eks i munnen, tarmene, lunger osv.. Man kan imidlertid få våt nekrose på hud også - ofte (men ikke alltid) sett ved liggesår (pasienter som ligger lenge i seng og ofte i samme stilling får etterhvert sår). Det kan oppstå på hælene, rumpe, hofte og andre utsatte områder. Det blir slik fordi blodårene som skal føre blodet til/fra stedet av en eller annen grunn er blokkert (f.eks at hælene ligger under press hele tiden - får ikke blodgjennomstrømning). Man får da en opphopning av etterhvert "gammelt" blod i området. Det fører til at vevet ikke får næring og oksygen og dermed dør, mens blodet etterhvert vil brytes ned. Dette er jo en fest-plass for bakterier og annet dritt man ikke vil ha i et sår, når det har utviklet seg så langt. ved våt nekrose får man væskefylte sår. Problemet er at våt nekrose sprer seg og at bakteriene i såret produserer toksiner, eller giftstoffer. Disse giftstoffene kan komme ut i blodbanen (og da i resten av kroppen) og dermed føre til en sepsis/blodforgiftning, som man dør relativt raskt av om man ikke får intravenøs antibiotika.
Jeg har sett våt nekrose selv, på en pasient en gang. Det var ikke akkurat et vakkert syn. Det begynte med et lite sår på foten og endte opp med nekrose av hele fot og legg. Den måtte amputeres over kneet. Så, det er ikke til å spøke med. Prøv å gjør et bildesøk i google og skriv "necrosis". Da finner du sikkert mye "morro"..
Det fins jo blant annet endel slanger som har gift som fører til nekrose..
Aaaasj! Tror nok ikke at jeg vil se noen bilder Klarer jo nesten ikke å se på sykehusserier engang..

Men takk for svar! Vet jeg litt mer Tror nok jeg tar å amputerer tåa uansett, for å være på den sikre siden. Var ikke så veldig dyrt og vil jo at dama mi skal ha det best mulig Har hatt litt problemer med hamskifte akkurat på den tåa før, men syns at jeg fått vekk alt hver gang men vet jo aldri om det har vært "for sent". Samtidig så klattrer hun jo rundt som en gal og, så kan være at hun skadet den. Men uansett greit å vite hvis det skulle skje igjen, så jeg ikke trenger å stresse meg opp helt
Svar med sitat
Gammel 04-06-2010, 12:40   #8
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Hvordan diagnostiserte han at tåa var nekrotisk?

Jeg syns forøvrig det er litt rart at neglen ikke har falt ut om den er så aktiv som du sier og har utbredt nekrose i tåa.. Med nekrose skulle man tro at neglen fikk dårligere feste i tåa og rett og slett falt ut når den ble brukt.

Når den skifter ham - skiftes hammet helt ut til neglen, eller stopper det opp litt før? Hvis den er nekrotisk burde ikke hammet skiftes helt ut til neglen iallefall. Hvis det er nekrotisk er jo skinnet isåfall dødt og dermed vil det ikke vokse ut ny, tenker jeg. Men, jeg skal ikke overprøve en veterinær. Jeg forsøker bare å tenke logisk..
Svar med sitat
Gammel 04-06-2010, 21:04   #9
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard

Sitat:
Hvordan diagnostiserte han at tåa var nekrotisk?

Jeg syns forøvrig det er litt rart at neglen ikke har falt ut om den er så aktiv som du sier og har utbredt nekrose i tåa.. Med nekrose skulle man tro at neglen fikk dårligere feste i tåa og rett og slett falt ut når den ble brukt.

Når den skifter ham - skiftes hammet helt ut til neglen, eller stopper det opp litt før? Hvis den er nekrotisk burde ikke hammet skiftes helt ut til neglen iallefall. Hvis det er nekrotisk er jo skinnet isåfall dødt og dermed vil det ikke vokse ut ny, tenker jeg. Men, jeg skal ikke overprøve en veterinær. Jeg forsøker bare å tenke logisk..
mhm.. det tenkte jeg også..
Er den død, så vil det ikke komme ny hud der som kan tas av og neglen ville vel ha falt av når Kiwi har pelt så mye..

Sitat:
Prøv å gjør et bildesøk i google og skriv "necrosis". Da finner du sikkert mye "morro"..
Siden jeg er så nysgjerrig og dum og gjør det du sier, så får jeg som fortjent. Det var ikke morro..Det var mye stygt!

Bra innlegg det over kanibalen..
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-06-2010, 00:02   #10
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Standard

Hun tok røntgen og viste meg hvordan bein skulle se ut og hvordan det i tåa så ut, og man kunne godt se at det ikke var "ok" til tross for å ikke være vetrinær/lege. På røntgen så man at beinet var som neste oppløst, med ingen synlig "kant" runt som de andre. Litt vanskelig å forklare (og vet ikke helt om jeg klarer å bruke norske ord på alt her)

Det hammet som skulle av denne gangen vil ikke av i det hele tatt på tåa. Jeg har ikke vært å pellet så mye lengst frem ved kloen uten rett ved begynnelsen av tåa, men sluttet da jeg så at det ikke stod riktig til der under. Ser når hun klatrer rundt at hun ikke bruker den tåa i det hele tatt, og hun liker ikke at man tar i den. Hun har jo ikke gått med dette mer en maks en måned (tiden har gått litt i et her med avsluttning av bachelor så kan ikke si noe eksakt) så er jo mulig at den kan dette av selv etter hvert, men føler at det er like greit å få den av nå for å være på den sikre siden og siden hun tydeligvis ikke har noe godt med den.

Hehe..ja du Gibbs, selv så har jeg klart å unngå å se på bilder Vil sove godt om natta...
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skjeggagam skjeggis me øye problemer svanes Agamer 2 26-04-2010 22:17
Problemer med plass Gussy986 Pinnedyr 3 26-01-2009 19:25
Problemer med hygrometer Archj Terrarier 7 22-12-2008 00:41
Har internett problemer.. Gibbs Småprat 8 16-10-2006 08:37

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:58.