| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Akershus
Alder: 23
|
Kongepyton jenta skifta ham på hodet i natt, og hadde fått av hambiten over det ene øyet. På det andre øyet, så det ut som om det var borte også, men så så jeg at det var noe i øyet. Hva er dette? Er det bare en ham-bit som sitter igjen? Kan ikke se noen merkbare hevelser rundt øyet.
![]() ![]() Her er øyet på andre siden til sammenligning:
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Ved første øyekast så ser ikke dette ut som et friskt dyr for meg iallefall.
Øyet er har riper på seg, hvilket tyder på dehydrering. Også nesen ser litt størknet og flassete ut på bildet, hvilket tyder på det samme. Og den kanten i øye er det samme Nyoka hadde (bare med eyecap, men det ser ikke ut som din har det) som blusset iløpet av kort tid opp til en kjempeinfeksjon. Men hva den kanten kan bety, vet jeg ikke, men hold et godt øye med den en stund. Sjekk også om hun bruker øyet, se om pupillen beveger seg til side og at den kanten ikke hindrer henne i det. Jeg ser at det fortsatt er ham igjen på halsen, og det må fort av. Ved hamskift så skal alt av i første tagning, hvis ikke tyder det på for lite fuktighet. At en selger solgte disse med hamskift på, forstår jeg meg ikke på... Sånn til neste gang så kan det være lurt å være mye mer kritisk til dyr man kjøper, slik at man slipper å ta de til veterinær med det samme man kommer hjem med dem. Er ment som et godt tips, og ikke kritikk. Øyne skal være klare, nesen skal være uten flass, ingen hamskift skal sitte fast, kloakken skal være ren og kongepytonen skal se litt chubby ut selv om det er en unge.
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Når jeg henta dem så så jeg på hannen som så frisk ut også sa selger at hunnen var i hamskift, og dermed tenkte jeg ikke noe over verken nesa eller øynene siden resten av henne var dekket av ham også..
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Sitat:
Ikke greit å vite når man er ny med kongepyton, men nå vet du det iallefall til neste gang..
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
ja, får bare satse på at jeg får dem begge i tipp topp form etter hvert.
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Har blitt litt bedre bare siden i går.
Jeg har holdt høy fuktighet og har badet henne. I tillegg har jeg brukt to forskjelligge fuktighets-sprayer for reptiler. I dag ser hun litt bedre ut. I går kunne jeg ikke se tegn til at pupillen rørte seg, men i dag bruker hun den litt. Den hinna, eller hva det nå er, har også trekt seg litt tilbake. Så det ser ut som om jeg slipper å dra til veterinæren, forutsatt at det fortsetter denne veien. Må bare fortsette å gjøre alt i min makt for at det skal bli bedre
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Som dere kan se har hinna trekt seg tilbake og skinnet på nesa er også borte
I tillegg er alle andre hamrester også borte. Men det er fortsatt sånne "riper" eller hva jeg skal kalle det på øynene, så jeg vil fortsette å gjøre det jeg kan for at hun ikke skal være dehydrert mer. ![]() ![]() Jeg venter et par dager til også prøver jeg å fore henne igjen, så får vi se hvordan matlysten hennes er. (Hannen spiste for 2 dager siden, men hun ville ikke ha) EDIT: Kom gjerne med tips om ting jeg kan gjøre..
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Øst-Norge, Oslo
Alder: 21
|
Så bra da! Hun får vel tilbake appetitten når hun ikke her noe dehydrert mer, er jo ikke så veldig fristende å spise når man er så tørst at man ikke klarer å tenke på noe annet. Haha, herregud. Prøvde bare å sammenlikne det med noe
![]() Men så flink du har vært, godt å høre at det går såpass "lett" over!
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| 2 kongepyton :) | dragoon88 | Mine Herptiler | 14 | 20-04-2010 22:49 |
| Kongepyton Kongepyton | parahybana_freak | Boa og pyton | 11 | 26-10-2008 20:34 |
| Kongepyton | Regius | Boa og pyton | 8 | 20-02-2008 12:07 |
| Kongepyton | Static-Xx | Boa og pyton | 1 | 28-07-2005 17:17 |
| kongepyton... | reptilene93 | Snoker | 7 | 01-04-2005 22:14 |