| Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
|
Hei
Nå er jeg virkelig redd for min skjeggis. Han våknet fra dvalen sin 5. februar og var i topp form, han spiste og drakk masse og det tok ikke lang tid før fordøyelsen var i full sving. Jeg er vant med en skjeggis som løper rundt i terrariet sitt som en liten galning, omtrent "hopper" opp på veggene for å komme ut og klatrer så høyt opp på grenen som mulig for å ta sats og "hoppe" ned igjen i terrariet. slik kan han holde på i timesvis. når jeg åpner terrarie kommer han kjapt bort for å kravle opp i handa mi. men for ca. en uke siden var det plutselig slutt på all energien. Nå er det så vidt han våkner når jeg skrur på lyset om morgnen. Han har fått noe slim rundt og inne i munnen, dårlig appetitt men han spiser litt av grønnsaker, vil ikke drikke (men jeg har tvunget i han litt vann). Jeg pleier å vekke han 07.00 hver dag, og når jeg kommer hjem fra jobben mellom 15.30 og 17.30 ligger han på akurat samme plass og i samme posisjon som når jeg dro. Jeg lurer på om noen kanskje har en idè om hva som kan være feil med han? noen som har vært borti det samme? jeg ringte oslo dyreklinikk (ensjø) idag, men hun som er reptil eksperten der er i permisjon, så de anbefalte Avivet ved hasle. noen som har noen erfaring med avivet? Jeg er så redd for han, så må få han til noen som vil det beste for han og som jeg kan stole på. Det blir nok avivet, så første jeg gjør imorgen er å bestille time til han! Elsker lillen min! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
|
Jeg er ingen ekspert på skjeggiser, men har han UV-belysning? Når var dewtte sist byttet?
Hva med vitamintilskudd til maten?
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
|
å vor gammel er han?
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
AviVet, flinke men litt dyre på priser, hvertfall når det gjelder fugl! Mange som opplever at de skal undersøke alt annet i tillegg, og drasser på med prøver som i noen tilfeller er helt unødvendig. Men så vidt jeg vet, så er det ikke mange andre som tar imot reptiler.....
Dessuten er han fugleeksperten der (sikkert han som tar imot reptiler også) litt snål... Det er det også mange andre som synes, så kan hende du reagerer på det du også. Og det kan godt hende at han ber deg gå ut i venterommet mens han undersøker dyret (dette reagerte jeg veldig på da jeg var der!), så da er du litt forberedt på det også. Er ikke sikkert han gjør det med deg, men han gjør hvertfall det med fugleeiere ![]() Ellers vil jeg bare si lykke til med den lille krabaten!
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
|
BAder du han ?
For skjeggagamer tar opp litt vann via huden. Du kan jo også avlegge en avføringsprøve hos vetrinæren Sist endret av Galil; 14-04-2010 kl 12:16. Begrunnelse: skrivefeil |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Dette høres ikke ut som noe uv problemer..
Det er bare å stikke til Avivet. Jeg har litt erfaring med Avivet og dem er flinke med skjeggiser der. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |